منبع آب را تخلیه کنید

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: ۸۴ باب از منازل منبع آب به صورت ضرب الاجل به مکانی دیگر منتقل می شوند و ۸۱۸ منزل دیگر در یک برنامه زمان بندی که به زودی اعلام می شود در محلی دیگر اسکان داده می شوند.

کیامرث حاجی زاده روز یکشنبه در شورای ستاد بحران خوزستان با موضوع بررسی حادثه سقوط صخره بر منازل منبع آب و تعیین تکلیف منازل غیرمجاز در این منطقه اظهار کرد: منطقه منبع آب اهواز، بالقوه حادثه خیز است برای همین باید فکر عاجلی برای آن شود.
وی افزود: دراین منطقه گودبرداری به صورت غیرمجاز انجام شده که با توجه به وضعیت کنونی امکان دارد دوباره ریزش کوه اتفاق بیفتد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: در این منطقه افرادی بدون مجوز در کنار کوه اقدام به گودبرداری کرده‌اند و در آنجا اتاقک‌هایی فاقد استانداردهای مسکونی احداث کرده‌اند.
وی بیان کرد: به رغم هشدارهایی که از سوی شهرداری و مسولان داده شد متاسفانه ساکنان منطقه هیچ گونه توجهی نکردند که در نتیجه آن ۲ کودک امروز زیر آوار فوت کردند.

**سکونت در منطقه منبع آب اهواز دیگر به صلاح نیست
استاندار خوزستان گفت: ادامه روند سکونت در مناطق پرخطر منبع آب به صلاح نیست چراکه ساکنان این مناطق که فرزندان این شهرند بیشتر آسیب می بینند.
غلامرضا شریعتی در این نشست فوری اظهار کرد: یک بعد این مساله عاطفی است که همه از آن متاثر و نارحت هستند و بعد دیگر آن زندگی افرادی است که در منطقه‌ای که اصول شهرسازی در آن رعایت نشده و خارج از مقررات اقدام به ساخت کرده‌اند سکنی گزیده‌اند.
وی بیان کرد: پنج سال پیش زمانی که برخی خانه‌های این منطقه توسط شهرداری تخریب شد می بایست بلافاصله تغییر کاربری انجام می‌شد تا دیگر کسی اقدام به ساخت مجدد خانه نکند اما به دلایلی که ما بی‌اطلاع هستیم تغییر کاربری انجام نشده است.
استاندار خوزستان با اشاره جابجایی ساکنان این منطقه به منطقه‌ای دیگر توضیح داد: ۸۴ خانه در معرض خطر فوری هستند که باید در اولین فرصت جابجا شوند و ۸۱۸ خانه دیگر که آنها نیز تقریبا با این مشکل رو به رو هستند نیز در برنامه جابجایی قرار دارند.
وی بیان کرد: یکی از محل های اسکانی که برای این ساکنان در نظر گرفته شده است شیرین شهر و شهر رامین است که البته در نشستی که امروز باید میان مسکن و شهرسازی، شهردار، شورای شهر و بنیاد مسکن و عمران مسکن برگزار می شود تصمیمی عاجل گرفته می‌شود.
شریعتی ادامه داد: ساکنان این منطقه نیز محدودیت های ما را در نظر بگیرند ما از هیچ تلاش و کمکی دریغ نمی‌کنیم و از هرآنچه که در اختیار داریم برای کمک به آن‌ها کمک می کنیم.
وی با تاکید بر این که باید برای ۸۱۸ خانوار فکر اساسی شود توضیح داد: ساکنان در کاهش آسیب ها با ما همکاری کنند چراکه ما موظف به ایمن کردن شرایط موجود هستیم.
استاندار خوزستان بیان کرد: درمان آسیب دیدگان حادثه امروز نیز کاملا رایگان در نظرگرفته شده است.
وی با اشاره به حفاری‌های آبفا در این منطقه به منظور اصلاح شبکه تصریح کرد: آبفای اهواز نسبت به آسفالت نشدن منطقه پس از حفاری باید پاسخ گو باشد.

***فقر امکان جابجایی به اهالی منبع آب را نمی‌دهد
رئیس شورای شهر اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: اگر دولت توان رسیدگی به این منطقه را دارد هر چه سریعتر باید اقدام کند اگر توان رسیدگی را ندارد به ما اعلام کند تا از طریق مردم به این وضعیت رسیدگی کنیم و با استفاده از کمک های مردمی فکری به حال این منطقه کنیم.
محمد جعفر فلسفی با بیان این که احتمال حوادث و خطرات بدتری در این منازل همچنان وجود دارد توضیح داد: اگر برای مردم این منطقه کاری انجام نشود قطعا به یک معضل اجتماعی تبدیل می‌شود.
وی تصریح کرد: مردم این منطقه به دلیل فقر امکان جابه جایی ندارند باید مبلغی بلاعوض نزدیک به ۲۰۰ میلیون ریال به هر خانوار کمک شود تا بتواند در اهواز مکانی را برای خود رهن کند.
فرماندار اهواز نیزدراین نشست گفت: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مساله جابجایی و تخریب منازل غیرمجاز در اهواز که قطعا تبعات امنیتی و اجتماعی را به دنبال دارد را انجام دهد.
نبی‌الله خون میرزایی بیان کرد: لازم است مصوباتی تنظیم شود و پشتیبانی لازم از سوی همه دستگاه ها برای حمایت از دستگاه اجرایی مثل شهرداری صورت گیرد.
وی افزود: علاوه بر منطقه منبع آب در اهواز مناطقی مانند سید خلف، چنیبه و… نیز پرخطر و غیراستاندارد هستند.
فرماندار اهواز بیان کرد: بابت اعیانی که قرار است تخریب شود و اجازه سکونت داده نمی‌شود نیز کمکی به ساکنان داده شود چراکه برای ساخت یا خرید آن منازل هزینه کرده اند.
شهردار اهواز اظهار کرد: پنج سال پیش ۲۲ باب منزل در آن منطقه تملک و تخریب شد و قرار بود که تبدیل به فضای سبز شود که متاسفانه اتفاق نشد.
منصور کتانباف نصب بیان کرد: فردا صبح نشستی در این زمینه با همه ساکنان این منطقه که باید جابجا شوند خواهیم داشت چراکه این منطقه جزو اقامتگاه‌های پرخطر محسوب می‌شود.
ساعت ۶:۴۵ روز یکشنبه صخره ای بر روی منازل مسکونی ساخته شده در منطقه منبع آب اهواز سقوط کرد که موجب تخریب کامل ۲ واحد مسکونی و آسیب رسیدن به یک واحد دیگر شد در این حادثه ۲ کودک چهار و پنج ساله جان باختند و چهار نفر زنده از زیر آوار خارج شدند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.