چرا خودروهای دوگانه سوز معاینه فنی نمی شوند؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:توقف صدور معاینه فنی برای خودروهای دوگانه سوز در استان خوزستان سرگردانی دارندگان این خودروها را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس خوزستان از اهواز، در کشور حدود ۶ میلیون خودرو دوگانه سوز وجود دارد که تنها ۱۸ استان، تست‌های تکمیلی لازم را برای این خودروها انجام می‌دهند.

این در حالی است که طرح توقف موقت صدور معاینه فنی برای حفظ ایمنی مراکز معاینه فنی و همچنین خودروهایی که از ایمنی پائینی برخوردارند در سراسر کشور اجرا شده است.

در خوزستان نیز صدور معاینه فنی برای خودروهای دوگانه‌سوز در سه مرکز معاینه فنی کلانشهر اهواز از مردادماه امسال به دلیل آنچه رعایت نشدن برخی الزامات ایمنی در این مراکز و مشکلاتی که متوجه اینگونه خودروها عنوان شده، متوقف شد.

دارندگان چنین خودروهایی برای انجام معاینه فنی باید به خارج استان مراجعه کنند؛ این در حالی است که با اعلام تعویق ۳ ماهه طرح معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز، ازدحام مردم در مراکز معاینه فنی سراسر کشور افزایش پیدا کرده و مردم نگران تردد خود در سطح شهر با خودروهای دو گانه‌سوز هستند.

*سرگردان در باتلاق جریمه

بر این اساس خودروهایی که برگه معاینه فنی نداشته باشند باید جریمه‌هایی را پرداخت کنند؛ با توجه به این موضوع خودروسازان ملزم به دریافت معاینه فنی هستند اما اخیراً معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز با مشکل روبه رو شده و کسی حاضر نیست برگه معاینه فنی این خودروها را تمدید کند!

در این میان صادر نشدن برگه معاینه فنی، صاحبان خودروهای دوگانه سوز را برای تردد در جاده‌های درون و برون استانی، با مشکلاتی رو به رو کرده است.

یکی از شهروندان اهوازی در این ارتباط می‌گوید: دارندگان خودروهای دوگانه سوز در خوزستان بین نمایندگی‌های معاینه فنی و جریمه پلیس راهوار سرگردان هستند.

*چرا؟

وی ادامه داد: از آنجائیکه در خوزستان نمایندگی‌های معاینه فنی، سیستم معاینه فنی خودروهای دوگانه سوز را ندارند، اینگونه خودروها معاینه فنی نمی‌شوند و از سوی دیگر پلیس راهوار به دلیل نداشتنن معاینه فنی آنها را جریمه می‌کند.

این شهروند اهوازی یادآور شد: چرا مردم خوزستان باید به خاطر عدم خدمات پس از فروش جریمه بدهند و یا برای معاینه فنی خودرو دوگانه سوز به استان‌های دیگر بروند؟!

در این میان مسؤولان مربوطه می‌گویند این شرایط موقت بوده و تا هفته‌های آینده مشکل فنی مراکز معایه فنی خودروهای دوگانه سوز برطرف می‌شود!

به گفته مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور، برای خودروهای دوگانه‌سوز با عمر مخزن بیش از ۶ سال علاوه بر معاینه فنی بنزینی، تست هیدروستاتیک که مخصوص مخزن گاز CNG این خودروهاست، نیز انجام شود با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای این مصوبه در حال حاضر وجود ندارد، پس از این دارندگان خودروهای دوگانه سوز می‌توانند در مرحله معاینه فنی عادی پذیرش شوند و تا سه ماه فرصت دارند با مراجعه به مراکز تست هیدروستاتیک، معاینه فنی مورد نظر را اخذ کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، درحال حاضر ۳۵ مرکز در کل کشور و ۲ مرکز در استان تهران تست هیدروستاتیک را انجام می‌دهند.

با اتصال خط‌های پذیرش خودروهای دوگانه‌سوز مراکز معاینه فنی به سامانه سیمفا، (سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو) ابتدا تست گاز‌سوز بودن و سپس تست سوخت بنزین آزمایش می‌شود.

——————————-

گزارش از عارف شریفی صرخه

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.