استخدام ۹۰۰ نفر در مرکز کنترل فضای کشور

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از کمبود نیرو در مرکز کنترل فضای کشور خبر داد و افزود: اکنون ۹۹۵ کنترلر در کشور داریم که ضروری است ۹۰۰ نیروی جدید به آنها اضافه شود.

«مسعود نیکبخت» افزود: با وجود افزایش سکتورها و پروازهای عبوری، در مرکز کنترل فضای کشور و برخی فرودگاه‌ها نظیر بندرعباس، بوشهر و اهواز با کمبود شدید نیرو روبرو هستیم.
وی در باره دغدغه و مشکل اداره‌کل کنترل ترافیک هوایی گفت: براساس نیازسنجی دو سال پیش دچار کمبود نیرو در این بخش بودیم که باید ۹۰۰ نیروی جدید نیز به آنها اضافه می ‌شد، اما محقق نشد.
این مقام مسئول افزود: اکنون با وجود افزایش سکتورها در مرکز کنترل فضای کشور و افزایش پروازهای عبوری، در مرکز کنترل فضای کشور و همچنین در برخی فرودگاه‌ها از جمله بندرعباس، بوشهر و اهواز با کمبود شدید نیرو روبه‌رو هستیم.
وی تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی سبب می‌ شود که شمار هواپیماهای تحت کنترل همزمان یک سکتور که طبق استاندارد جهانی حدود ۱۵ هواپیما است، در ایران گاهی تا ۴۰ هواپیما برسد و این موجب افزایش فشارکار و خستگی کنترلرها و احتمال پایین آمدن ضریب ایمنی می شود.
نیکبخت افزود: به تازگی به خواست شرکت و براساس سند ۹۴۲۶ ایکائو که به مبحث تامین نیروی انسانی واحدهای کنترل ترافیک هوایی می پردازد، با در نظر گرفتن محدودیت های موجود درجذب نیروی کار، برای جذب ۶۶۰ نیروی جدید اقدام شده که امید است، به نتیجه برسیم.
وی با بیان اینکه کنترلرها به دلیل نوع کار و مسئولیت خود در شرایط دشوار کاری و استرس‌ بسر می‌برند، افزود: برای رفع مشکلات احتمالی، دو روز هفته، روان شناسانی برای بررسی و مشاوره، در مرکز کنترل فضای کشور، فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) که بیشترین فشار کاری را دارند، حضور پیدا می‌کنند.
این مقام مسئول یادآور شد: با همکاری متخصصان یوروکنترل، به طراحی برنامه آموزشی با موضوع مدیریت استرس ناشی از سوانح هوایی پرداخته‌ایم که در این برنامه، همکاران به یکدیگر کمک می‌کنند تا به شرایط روحی عادی بازگردند.
وی تاکید کرد: برای بهره ‌گیری از نرم افزارهای رایانه ای و فناوری های نوین، با کمک توان داخلی اقدامات مطلوبی انجام شده است که مهمترین آنها، مستقیم و کوتاه‌کردن مسیرهای هوایی است که موجب بهره برداری بهینه از آسمان کشور به عنوان یک ثروت خدادادی و محدود شده است.
نیکخت ادامه داد: این امر از طریق بازطراحی فضای کشور و جایگزینی ناوبری ماهواره‌ای به جای ناوبری زمینی و کاهش فاصله مسیرهای هوایی انجام شده است.
وی ادامه داد: در این زمینه متخصصان اداره طراحی دستورالعمل های پرواز اداره کل با همکاری متخصصان اداره کنترل فضای کشور و با استفاده از دانش روز و با بهره ‌ گیری از نرم ‌ افزارهای تخصصی به طراحی چهار مسیر موازی که شمال و جنوب کشور را به هم متصل می ‌ کند پرداخته ‌ اند که نقش موثری در ورود رقابتی آسمان ایران در جذب بیشتر پروازهای عبوری دارد.
نیکبخت درباره وضعیت حرفه کنترلر، مشکلات نیروی انسانی و دغدغه‌های کارکنان گفت: کنترلر باید همه هواپیماهای تحت کنترل را در ذهن داشته باشد و در لحظه، بهترین تصمیم را برای هدایت آنها بگیرد.
این مقام مسئول گفت: کنترل ترافیک هوایی برای هدایت ایمن هواپیماها، خدمات خود را در سه سطح شامل خدمات اطلاعات ناوبری پرواز، خدمات کنترل با دستورالعمل و خدمات کنترل با رادار ارائه می ‌ دهد که به باید خدمات خاص در شرایط اضطراری را نیز افزود.
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی با اشاره به اینکه یک کنترلر در طول خدمت، برای رسیدن به سطوح کاری بالاتر موظف است دوره‌های مختلفی را سپری و گواهی‌نامه دریافت کند، گفت: با این وجود در زمان محاسبه دستمزد، تنها مدرک تحصیلی مبنا قرار می ‌ گیرد و به گواهی ‌نامه های مربوط به این دوره های بلندمدت و مهم توجهی نمی ‌ شود که باید به منظور افزایش و حفظ انگیزه در میان کارکنان این رویه اصلاح شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.