مشکلات کارگران پتروشیمی آبادان به کجا رسید

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نمایندگان شرکت پتروشیمی نفت آبادان مشکلات خود را با نمایندگان این کمیسیون مطرح کردند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان شرکت پتروشیمی نفت آبادان معتقد هستند با توجه به اینکه این شرکت در گذشته زیر نظر وزارت نفت فعالیت کرده اما در سالیان گذشته به بخش خصوصی و شرکت شستا واگذار شده باید حق و حقوق کارکنان به طور کامل پرداخت شود، این در حالی است که متأسفانه حقوق کارکنان رسمی این شرکت که سالیان سال در آن فعالیت کردند به طور کامل پرداخت نمی‌شود.

**طبق تأکیدات کارکنان شرکت پتروشیمی نفت آبادان خصوصی‌سازی و واگذاری این شرکت به شستا از همان ابتدا با ابهام آغاز شد چرا که به کارکنان این شرکت اعلام کردند شما همچنان رسمی بوده و به صورت مأمور در آنجا خدمت خواهید کرد، این در حالی است که پس از مدتی کارکنان رسمی این شرکت در فعالیت‌ها با مشکلاتی روبه رو شدند به عنوان مثال پس از اعتراضات متناوب از سوی محمدرضا عارف معاون اول وقت ریاست جمهوری بخشنامه‌ای صادر شد تا طبق قانون نفت با کارکنان شرکت پتروشیمی رفتار شود و صندوق بازنشستگی نیز همان صندوق نفت باشد اما در این خصوص نیز مشکلاتی وجود داشته است و در پرداخت حقوق و مزایا محدودیت‌هایی اعمال شده است.
یکی دیگر از نمایندگان شرکت پتروشیمی نفت معتقد است: از سیاست‌های نفت همیشه ایجاد مزایا و حتی بیشتر از آن برای آسودگی خیال کارمندان خود بوده اما دولت‌های منتخب با وجود کارشکنی‌ بخش خصوصی هیچ‌گاه نگران این بخشنامه نبودند؛ در این شرایط چگونه می‌شود بین دولت و ملت اعتماد وجود داشته باشد ضمن اینکه کارکنان رسمی پتروشیمی آبادان قرارداد استخدامی خود را با وزارت نفت بسته و تاکنون نیز هیچ کدام از موارد فسخ قرارداد اتفاق نیفتاده یا اینکه قرارداد جدیدی جایگزین نشده است اما آیا کارمند بدون قرارداد در کشور وجود دارد.
به گفته نمایندگان شرکت پتروشیمی نفت آبادان در هر قانون استخدامی مرجع حل اختلاف مشخص شده است؛ در مورد کارکنان رسمی پتروشیمی آبادان کدام مرجع عهده‌دار این وظیفه است؟، همچنین مسئولان به ما می‌گویند که از نظر بازنشستگی و پس انداز همچنان تابع صندوق نفت هستیم اما این صندوق به بهانه اختلاف مالی با شرکت که آن هم مربوط به بازنشستگان پیش از موعد است خدمات خود را به کارکنان قطع کرده است این در حالی است که تمام کسورات مربوطه از کارکنان کسر می‌شود. متأسفانه صندوق به جای اینکه این اختلافات را از طریق حقوقی با خود شرکت حل کند با جلو انداختن کارکنان امنیت شغلی آنها را به هم زده است.
نمایندگان معترض شرکت پتروشیمی نفت تأکید کردند: بهداشت و درمان صنعت نفت نیز به دلیل اختلاف مالی هر از چندگاهی خدمات خود را به کارکنان رسمی پتروشیمی قطع می‌کند که مورد اخیر آن چهار ماه به طول انجامیده است؛ متأسفانه کارکنان رسمی پتروشیمی آبادان همیشه درگیر مسائلی مانند عقب افتادن مزایای خود از قبیل شایستگی، ترفیعات و سایر مزایا هستند و از آن سو وزارت نفت نیز با ایجاد محدودیت و صدور بخشنامه باعث محرومیت کارکنان رسمی پتروشیمی آبادان از دریافت پاداش‌های نفت و ایجاد تبعیض شده است.
البته باید تأکید کرد که پتروشیمی آبادان با این بنیه مالی توان نگهداری این تعداد شاغل چه رسمی و چه قراردادی را با این هزینه‌های پرسنلی ندارد و لذا می‌باید با دستگیری از آن مانع از تعطیل یکی از قدیمی‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی و بیکاری حدود هزار و ۴۰۰ نفر و نابسامانی خانوادگی آنها شد.
متأسفانه کارکنان رسمی نفت پتروشیمی آبادان جدا از این مساله که به ناحق از بدنه نفت جدا شدند وصله ناجوری در بخش خصوصی به حساب می آید؛ در منطقه و در زیرمجموعه‌های نفت پروژه‌های بزرگی در جریان است که همه احتیاج به نیروهای باتجربه دارند و همچنین واحدهایی که با کمبود نیرو روبه رو هستند، آیا نمی‌توان از کارکنانی استفاده کرد که دارای تجربه بالا در رابطه با بازسازی، راه اندازی و تولید هستند و این کارکنان که حدود ۹۰ نفر هستند هر کدام از آنها حداقل ۱۰سال دیگر باید کار کنند. به اعتقاد کارکنان این شرکت کسی مخالف خصوصی سازی نیست ولی نباید موجب قربانی شدن برخی دیگر شود.
در این نشست مسئولان شرکت شستا معتقد بودند که دولت به تأمین اجتماعی مبالغ زیادی را بدهکار است و به دلیل بی‌توجهی در تعیین تکلیف بدهی‌ها این شرکت در پرداخت حق و حقوق کارکنان شرکت پتروشیمی نفت آبادان با مشکلاتی روبه رو است.
همچنین در این نشست نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی از جمله جلیل مختار، عامر کعبی، علی ساری، معتقد بودند که بی‌توجهی به پرداخت حقوق کارکنان این شرکت سبب بیکاری آنها و مشکلات بزرگتر در حوزه اقتصادی می‌شود بنابراین دولت باید راهکاری را برای رفع مشکلات آنها در نظر بگیرد.
از سوی دیگر سهیلا جلودارزاده نیز تأکید کرد که نمی‌توان به بهانه زیان‌ده بودن، چنین شرکت‌هایی را تعطیل کرد چرا که کارکنان بسیاری را بیکار می‌کند اما باید تدابیری را برای کمک به آنها و رفع مشکلات مالی‌شان در نظر گرفت.
به گزارش خانه ملت، همچنین رضا شیران خراسانی نیز در این نشست مطرح کرد که مسئولان مربوطه باید اسامی هیأت مدیره شرکت‌های زیرمجموعه شستا و هلدینگ پتروشیمی نفت را برای بررسی بیشتر و آشنایی نمایندگان در اختیار کمیسیون اجتماعی قرار دهند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.