مدیرکل مدیریت بحران: دولت دوازدهم میراث دار ریزگردهاست/ احتمال تکرار بحران در خوزستان وجود دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: اگر عاقلانه و از روی تدبیر تصمیم گیری نکنیم و طرح های زیست محیطی کنونی اجرایی نشود ممکن است باز هم خوزستان دچار بحران های زیست محیطی و تکرار بحران ها شود

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:خوزستان از جنبه های مختلف از جمله تنوع قومی و فرهنگی ، تالاب ها ، مرز دریایی و وضعیت آب و هوایی دارای شرایط منحصر بفردی است. در خوزستان که مرکز پیدایش نفت است بسیاری از پتانسیل ها و زیرساخت ها تا پیش از انقلاب ایجاد شد ولی بسیاری از زیرساخت ها  در هشت سال جنگ تحمیلی از بین رفتن و برخی دیگر نیز در گذر زمان ، دچار فرسودگی شد.

 ۱۴ کارگروه در استان تشکیل شد
مدیرکل بحران استانداری خوزستان با اشاره به ایجاد کارگروه های استانی برای مدیریت بحران ها در خوزستان، خاطرنشان کرد: پیش بینی و پیشگیری از بحران ها ، آمادگی ، مقابله و بازسازی چهار رسالت ما در بحث مدیریت  بحران است بنابراین ۱۴ کارگروه در استان تشکیل شد که پیش از این توجه چندانی به آن نمی شد. این کارگروه ها هر ماه در دستگاه مربوطه و هر سه ماه یک بار در ستاد بحران استانداری تشکیل می شود.
وی با برشمردن دیگر اقدامات ستاد بحران استان خوزستان گفت: از آن جایی که جای خالی آموزش و پژوهش به شدت حس می شد، کمیته آموزش و پژوهش فنی با حضور ۳۰  نخبه از دانشگاهیان و اعضای ستاد بحران استان تشکیل شد که تاکنون سه جلسه آن تشکیل شده و در کنار کارگاه ها و مانورهای کوچک آموزشی در سطح دستگاه ها ، سمینار ملی مقابله با سیلاب ، ریزگرد و کارگاه مدیریت اطفاء حریق از جمله برون داد آن است.
دولت دوازدهم میراث دار ریزگردهاست
حاجی زاده در بخ دیگی از سخنان خود با اشاره به دلایل بروز ریزگردها در خوزستان عنوان کرد: ریزگردها بیش از یک دهه بوده است و دولت کنونی میراث دار آن شده است که البته کارهای کارشناسی نشده در استخراج نفت، تغییر شرایط اقلیمی جهان، خشکسالی و عدم تخصیص حق آبه تالاب ها هم در افزایش آن بسیار تاثیرگذار بوده است.
وی افزود: در حالی که در دریا و خلیج فارس در حال استخراج نفت هستیم، دولت احمدی نژاد با خشک کردن تالاب ها، بیش از ده هزار هکتار حوضچه چهار و پنج هورالعظیم را به کانون ریزگردها تبدیل کرد. در دولت کنونی تهمیداتی خوبی برای مشکل ریزگردها صورت گرفت .  چندین جلسه و بازدید میدانی صورت گرفت و از ابزارهای حاکمیتی، قدرتی، خواهشی و ابزاری برای بازیافت حیات هور استفاده کردیم به شکلی که اکنون بالای هشتاد درصد هورالعظیم آبگیری شده و نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به ضرورت نظارت دستگاه های متولی در بحث مدیریت آب گفت: در سال های گذشته کشت شلتوک در حوزه کرخه نداشتیم ولی امسال در شورای آب و کشاورزی تصویب شد تا به صورت محدود مجوز کشت در ۱۸ هزار هکتار زمین صادر شود که چون نظارت دقیقی صورت نگرفت، طبق گزارش سازمان آب و برق آمار بسیار فراتر از این میزان رفت و موجب ایجاد زهآب و ایجاد مشکل برای هورالعظیم شد.
 تخصیص اعتبار برای اجرای طرح سیفون در هورالعظیم
حاجی زاده با اشاره به بحث ساماندهی پساب‌های نیشکر تحت عنوان طرح سیفون، بیان کرد: برای طرح سیفون که در دولت دهم مصوب شد ولی وزارت نفت از اجرای آن خوددار کرد، با پیگیری‌های استاندار و مدیریت بحران، از محل اعتبارات بحران کشور، ۵۱ میلیارد تومان به سازمان آب و برق به عنوان متولی طرح در نظر گرفته شده تا زه آب ها به دهانه خلیج فارس هدایت شود.
بیش از نیمی از آتش سوزی های کشور متعلق به خوزستان است
وی در بحث آتش سوزی ها در خوزستان و اقدامات ستاد بحران استان در این زمینه اذعان داشت: در شش ماه نخست امسال بیش از نیمی از آتش سوزی های کشور متعلق به خوزستان بوده است که در بیشه زارها، جنگل های دست کاشت یا کوه های زاگرس اتفاق افتاده است با این حال خوزستان که بیش از ۵ درصد جنگل ها و مراتع کشور را دارد، پایگاه اطفاء حریق و هلی کوپتر آب پاش ندارد و در بحث صنعت هم پایگاه اطفاء حریق در استان وجود ندارد.
مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفت: بیش از ۷۰ درصد آتش سوزی ها در خوزستان عمدی است که نبود قرق بان، جنگلبان، پایگاه اطفاء حریق، عدم آموزش و اطلاع رسانی و همچنین نزاع های طایفه ای و دخل و تصرف در منابع ملی از جمله دلایل این اتفاق است.
مدیریت بحران تدارکاتچی برخی دستگاه ها شده است
حاجی زاده با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه ها در زمان وقوع بحران، بیان کرد: در حوزه وظایف ستاد بحران، بیش تر از آن چه می شد؛ کار صورت گرفت حتا در برخی موارد وظایف دیگر دستگاه ها بر دوش ما افتاده و تدارکات چی بعضی دستگاه ها شده ایم. وی ادامه داد: ستاد بحران متولی خاموش کردن آتش سوزی نیست و تنها دستگاه ناظر است با این وجود در این بحث وارد شدیم. در بحث آنفولانزای مرغی در ایذه هم که جزو حوزه کاری ستاد بحران نبود ورود کردیم تا پیش از وقوع بحران، این معضلات را رفع کنیم. علاوه بر آن مدیریت بحران در بحث سقوط یک کودک در چاه فاضلاب هم حضور فعالی داشت.
مدیرکل بحران استانداری خوزستان با اشاره به برخی کمبودها در ستاد بحران استان گفت: نخستین جلسه ستاد بحران را با حضور استاندار به بحث آتش سوزی ها اختصاص دادیم و در آن جا تصویب شد که دو پایگاه اطفاء حریق راه اندازی شود که متولی آن سازمان جنگل ها و مراتع است ولی تاکنون به دلیل عدم پیگیری راه اندازی نشده است.
وی ادامه داد: دو بالگرد استندبای به همراه بسکت در اختیار سازمان پدافند هوایی قرار داده شده است تا در مواقع بحرانی از آن ها استفاده شود. در حال حاضر برای هلی برد نیرو و بسکت مشکلی نداریم ولی سازمان جنگل ها باید بحث پایگاه اطفاء حریق جنگلی را به جد دنبال کند. علاوه بر آن، در حال راه اندازی یک پایگاه اطفاء حریق صنعتی هستیم که از طریق وزارت نفت در حال پیگیری آن هستیم و امیدواریم به نتیجه برسد.
در بحث دفاع از حقوق مردم کوتاه نمی آییم
مدیرکل بحران استانداری خوزستان تاکید کرد: در بحث دفاع از حقوق مردم کوتاه نیامده ایم و از سازمان مختلف از جمله نفت برای مشارکت دعوت کرده ایم و آن ها را مکلف به خرید ماسک و تحویل آن به انبار ستاد بحران نموده ایم. با این حساب در طول یک سال یک میلیون ماسک خریداری می شود و در روزهای بحرانی گرد و غبار در سطح استان توزیع می شود.
وی با اشاره به راه اندازی چند سالن چند منظوره بحران که به دلایل مختلف رها شده بودند، گفت: سیزده سالن چند منظوره مدیریت بحران که سال های گذشته تغییر کاربری داده شده بود از محل اعتبارات ماده ۱۲ بحرانی در سیزده شهرستان ساخته شده و چهارده سالن چند منظوره دیگر پس از برآورد هزینه  ساخته می شود.
قطار ستاد بحران راه افتاده است/ خود را مکلف به پاسخگویی به گروه های مجازی نمی بینیم
حاجی زاده با بیان این که تیم بحران استان با تمام توان خود برای حل مشکلات مردم گام بر می دارد، عنوان کرد: قطار ستاد بحران راه افتاده است . البته منکر اشتباه نیستیم.  تیم ستاد بحران با صد در صد ظرفیت وارد شده است. من خود را مکلف به پاسخگویی به سایت های شناسنامه دار، خبرگزاری های رسمی و صدا و سیما می بینم ولی قطعا پاسخگوی گروه های مجازی بدون مجوز نیستم.
تهدیدی به نام ریزگردها فرصتی برای استان به وجود آورد
مدیرکل بحران استانداری خوزستان مسئولان را به استفاده درست از فرصت پیش آمده برای استان دعوت کرد و گفت: اعتقاد دارم تهدیدی به نام ریزگردها فرصتی برای استان به وجود آورده و آینده استان بستگی به این دارد که چگونه از این فرصت استفاده کنیم.
 عده ای مسائل غیربحرانی را با برجسته سازی به بحران تبدیل می کنند
مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفت: خوزستان یکی از استان های دارای بحران است ولی عده ای مسائل غیربحرانی را با برجسته سازی به بحران تبدیل می کنند. اگر هدف از این برجسته سازی ها توجه به خوزستان بوده است، اکنون نگاه ها از راس تا پایین هرم مدیریتی کشور به خوزستان و تلاش برای رفع مشکلات آن است ولی نباید فراموش کنیم که سیاه نمایی وضعیت استان باعث می شود سرمایه گذاران و بخش های دیگر برای ورود به استان دچار تردید شوند.
هیچ تضمینی برای تکرار بحران ها در خوزستان نیست
حاجی زاده درخصوص ارزیابی شرایط زیست محیطی آینده استان خوزستان با بیان اینکه هیچ تضمینی برای تکرار برحران ها در خوزستان نیست ، گفت: اگر عاقلانه و از روی تدبیر تصمیم گیری نکنیم  و طرح های زیست محیطی کنونی را اجرایی نکنیم ، ممکن است باز هم خوزستان دچار بحران های زیست محیطی و تکرار بحران ها شود. خشکسالی های اخیر که به دنبال تغییر جهانی اقلیم رخ داد به خوزستان لطمه زیادی زد بنابراین باید با مدیریت آب و آموزش فرهنگ صرفه جویی این بحران را کنترل کنیم.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.