همکاری خوزستان و میسان عراق برای حفظ هورالعظیم و آهوی میشداغ

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به توافقات انجام شده با استان میسان برای همکاری در زمینه حفاظت از تالاب هورالعظیم و گونه آهوی میشداغ و مقابله با ریزگردها گفت: استان میسان عراق با حضور محققان ایرانی برای بازدید و مطالعه بخش عراقی تالاب هورالعظیم موافقت کرد.

احمدرضا لاهیجان زاده سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: پیرو تفاهمنامه استانداران خوزستان و میسان عراق، شامگاه دوشنبه نشستی با حضور هیاتی متشکل از نمایندگان این استان در حوزه های بهداشت و محیط زیست، و ‘ سلام جاسم الموسوی’ رئیس اداره تالاب های اداره محیط زیست استان میسان عراق، در اداره کل محیط زیست خوزستان در اهواز برگزار شد و قرار است این هیات امروز از هورالعظیم دیدن کنند.
وی با اشاره به مباحث مفصل درباره مطالبات زیست محیطی و پیشنهادات هر ۲ طرف در این نشست، یکی از درخواست های خوزستان را امکان بازدید و مطالعه محققان ایرانی از بخش عراقی هورالعظیم عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه همه بخش عراقی هورالعظیم در استان میسان عراق قرار دارد، نماینده این استان، با حضور محققان ایرانی برای انجام مطالعات علمی در هورالعظیم موافقت کرد و قول همکاری در این زمینه را داد.
لاهیجان زاده یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده در این نشست را تشکیل سه کارگروه مشترک در زمینه تالاب ها، مهار کانون های گردو غبار و هواشناسی دانست و گفت: نماینده میسان با این پیشنهاد موافقت کرده و قرار است پس از هماهنگی با استاندار میسان این طرح نهایی شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه یکی از کانون های بحرانی گرد و غبار در استان میسان قرار دارد، گزارشی از نحوه شکل گیری گرد و غبار در این کانون ارائه و پیشنهاد آموزش کارشناسان این استان و انتقال تجارب در زمینه مهار کانون ها، مالچ پاشی و نهال کاری نیز مطرح شد.
لاهیجان زاده گفت: از سال ۲۰۰۲ میلادی( ۱۳۸۱ شمسی)با خشکاندن ۷۰ درصد تالاب های عراق، وقوع گرد و غبار در خوزستان آغاز شده به همین دلیل انتظار داریم کشور عراق حقابه مناسبی برای تالاب های خشک شده از جمله حقابه هورالعظیم از دجله را در نظر بگیرد.
وی برنامه ریزی برای مهار آتش سوزی در بخش عراقی تالاب، رعایت ممنوعیت صید در فصل تخم ریزی ماهی ها و امکان بازدید محققان ایرانی از تالاب را از دیگر خواسته های خوزستان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه نماینده استان میسان در این نشست گزارشی از اقدامات برای احیای هورالعظیم ارائه کرده، افزود: به گفته رئیس اداره تالاب های میسان، رویکرد دولت جدید، حفاظت از تالاب ها بوده و از سال ۲۰۱۶ میلادی، با ثبت بخش عراقی هورالعظیم در یونسکو، کشور عراق متعهد شده که تا سال ۲۰۱۷ اقداماتی را در این تالاب انجام دهد که راه اندازی پلیس تالاب، کنترل صید و رعایت فصل ممنوعه، آغاز مطالعات تنوع زیستی و پایش تالاب، لایروبی ورودی های تالاب و تلاش برای تامین حقابه بیشتر از این جمله بوده است.
وی خاطرنشان کرد: در این نشست برای تشکیل یک گروه مشترک مطالعه و پایش در کل تالاب هورالعظیم اعلام آمادگی شد.
لاهیجان زاده یکی دیگر از درخواست های میسان را همکاری خوزستان در تامین بخشی از حقابه هورالعظیم عراق دانست و افزود: رهاسازی آب از بخش ایرانی به سمت بخش عراقی تالاب، در فصولی از سال که شرایط آبی مناسب است،با توجه به اینکه بخش از تالاب از کانون های فعال گرد و غبار است، از خواسته های طرف عراقی بود؛ همچنین لزوم تبادل اکولوژیکی هورالعظیم، قرار شد در این زمینه مذاکره و هماهنگی لازم با سازمان آب و برق خوزستان انجام دهیم.

*همکاری میسان در حفاظت از آهو
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه از قول مساعد نماینده میسان برای حفاظت از آهوان منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) خبر داد.
وی با اشاره به زیستگاه این آهوها در دشت آزادگان در غرب خوزستان، اظهار کرد: کریدور تردد این آهوها از خوزستان تا استان میسان کشیده شده و در سال های اخیر گزارش ها و ویدیوهایی از شکار این آهوها در عراق دریافت کردیم به همین دلیل یکی از خواسته های مطرح شده در این نشست، همکاری میسان برای حفاظت از آهوان میشداغ بوده است که نماینده میسان ضمن قول همکاری در این زمینه عنوان کرد که از یک سال پیش ‘پلیس محیط زیست میسان’ برای برخورد با متخلفان راه اندازی شده است.
لاهیجان زاده از دیگر پیشنهادات خوزستان را راه اندازی و نصب ایستگاه هواشناسی و ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان میسان عنوان کرد و افزود: ادارات هواشناسی و محیط زیست خوزستان اعلام آمادگی کردند که در صورت موافقت استان میسان و اختصاص محل مناسب، این ۲ ایستگاه را برای پیش بینی گرد و غبار دایر کنند.
وی گفت: یکی از خواسته های استان میسان نصب سیستم هشدار سیل در رودخانه های مرزی ‘دویرج’ و ‘طیب’ (در غرب شوش و جنوب ایلام) بوده زیرا با طغیان این رودخانه ها کشاورزی
میسان دچار خسارت می شود.

*بهبود هورالعظیم در ماه های آینده
لاهیجان زاده همچنین گفت: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که هم اکنون ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم آبدار است.
وی افزود: در ماه های اخیر به دلیل کاهش ورودی به تالاب ناشی از برداشت بی رویه آب کشاورزی و برنج کاری و تبخیر بالا، آب تالاب مقداری پسروی کرده و در برخی نقاط عمق آن کم شده بود.
لاهیجان زاده اضافه کرد: اکنون میزان برداشت آب کشاورزی و دما کمتر شده و به تبع آن وضع تالاب نیز بهتر شده که انتظار داریم در ماه های آینده آب بیشتری وارد هورالعظیم شود.
بر اساس این گزارش، میسان یکی از استان های ۱۸ گانه عراق، در جنوب شرقی این کشور است که با خوزستان و ایلام در ایران مرز مشترک دارد.
روابط اقتصادی و تجاری استان های خوزستان و میسان از سال ۸۵ با گشایش مرز چذابه ایران و شیب عراق شکل گرفت و تاکنون چندین تفاهم نامه میان این استان ها منعقد شده است. از جمله در بهمن ۹۲ تفاهم نامه ای امضا و قرار بود کارگروهی برای پیگیری مفاد آن تشکیل شود.
اردیبهشت امسال نیز در نشست هیات های خوزستان و استان بصره عراق مقرر شد کارگروه مشترکی برای رسیدگی به مشکلات زیست محیطی از جمله مشکلات اروندرود و تالاب های بین النهرین تشکیل شود.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است. این تالاب که در سال های گذشته از بی آبی رنج می برد به عنوان یکی از کانون های اصلی گرد و غبار معرفی شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.