با این وضعیت تا ۲۰ سال دیگر همه از خوزستان مهاجرت خواهند کرد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث صنایع آب بری همچون فولاد در کنار خلیج فارس به صرفه تر است.

هدایت الله خادمی با اشاره به معضل بی آبی خوزستان و عوامل ایجاد این وضعیت در این استان گفت: سد گتوند به عنوان یکی از زمینه های ایجاد بحران بی آبی در خوزستان روی کوه نمک جانمایی و احداث شده است و باعث شده در حال حاضر تمام زمین های خوزستان نابود شده و ریشه نخل ها بخشکد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی افزود: درحال حاضر بزرگترین مشکلی که در سدسازی جهان بوجود آمده در گتوند خوزستان است، همچنین وضعیت فعلی دریاچه ارومیه نیز نتیجه همین تصمیات در دولت های گذشته است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان احداث سد کارون ۳ ، ۱۲۰ روستا به زیر آب رفت، خاطرنشان کرد: باید این وضعیت پیش بینی می شد؛اما با  بی تدبیری، ۲۰ هزار نفر طی چند روز مجبور به کوچ اجباری شدند.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: در حالی که به مردم درخصوص آبگیر شدن روستاها اطلاع رسانی نشده بود و هنوز با گذشت سال ها تعداد دیگری از ۵۰ روستا باقی مانده ارتباطی با خارج از روستا ندارند.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه کارون از شهرستان های حوزه انتخابیه من در ایذه و باغملک عبور می کند و پس از آن به مسجد سلیمان، شوستر و اهواز می رود،تصریح کرد: متاسفانه مردم این منطقه آب شرب ندارند و ۲۲ سال است که بوسیله بشکه برای خود آب می برند.

خادمی افزود:این در حالی است که بسیاری از استان ها  برای بازی های تفریحی و آبی خود نیز دست به انتقال آب از دریاچه های منطقه ما کرده و برای کشاورزی و صنعت خود نیز از آب این منطقه استفاده کرده اند.

وی بابیان اینکه با وجود بی آبی مردم ساکن منطقه مجبور به کوچ به استانی می شوند که دارای منابع آبی فراوان هستند افزود: این موضوع برای استانی که مهاجرت به آن صورت می گیرد درد سر دارد چرا که جمعیت مهاجر در این استان حاشیه نشن می شوند.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس با اشاره به اینکه درحال حاضر اکثر جمعیت بعضی از استان ها مهاجران خوزستانی هستند افزود: درحالی که اگر مردم این استان امکانات و آب شرب داشته باشد،هیچ گاه مهاجرت نمی کند.

وی خاطرنشان کرد:باید به فکر آینده بود و با این وضعیت تا ۲۰ سال دیگر همه از خوزستان مهاجرت خواهند کرد که اگر این اتفاق رخ دهد،معلوم است تکلیفش چه می شود،از این رو این ها نکاتی است که باید به آن توجه کرد و کسانی می توانند مشکلات خوزستان را لمس کنند که در این استان زندگی کرده اند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید آب را از سرشاخه های رودخانه برداشت کرد،گفت: باید اجازه داد این رودخانه به خلیج فارس برسد و سپس کار انتقال آب را از خلیج فارس انجام داد.

خادمی در ادامه تصریح کرد:نباید صنعت را به منطقه خشک و بی آب منتقل کرده و دنبال آب بگردیم، بلکه آب خلیج فارس داریم که هزینه انتقال آن نیز بسیار کمتر است و می توان همچون عربستان سعودی و امارات از خلیج فارس با آب شیرین کن  آب را انتقال داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که چرا کارخانه های فولاد که صنایع آب بری است در استان اصفهان با وجود بی آبی احداث شده اند،گفت: تامین آب برای این صنایع دشوار است و امروز می توان از سرشاخه های خوزستان برداشت کرد،اما فردا می خواهند این آب را از کجا تامین کنند؟ در حالی که هم اکنون ۶۰ هزار نفر  در صنایع فولاد مشغول به کار هستند بنابراین اگر فولاد تعطیل شود اصفهان با بحران مواجه می شود و این به ضرر این استان خواهد بود در حالیکه احداث صنایع فولادی کنار خلیج فارس بسیار با صرفه تر بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.