ایده سپر یونی برای معضل شوراب خانه سد گتوند!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:یک راهکار علمی جدید توسط مدرس دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خوزستان  و مبتکر خوزستانی برای کاهش حل شدن نمک دریاچه سد گتوند پیشنهاد شد.

بهناز شاهرخ این باره گفت: این راهکار به اختصارشامل ایجاد یک سپر یونی بر روی بخشی از سازند گچساران (و آن نواحی که پتانسیل انحلال نمک بالایی دارند) می باشد.

مبتکر این  ایده علمی به خبرنگار خوزنیوز گفت: ایده را نخستین بار در جشنواره و کنفرانس ملی فناوری های نوین در صنعت آب و برق (آبان ۱۳۹۵)  ارایه شد و یکی از ایده های منتخب این جشنواره بود.

وی ادامه داد: با پرسش هایی که روزهای بعد از ارائه آن در جشنواره مذکور از مخاطبین داشتم متوجه شدم لازم است توضیحات وسیع تری از آن در یک محفل علمی مطرح گردد تا حجم وسیع سئوالات پاسخ داده شوند. لذا مقاله جدیدی  در چهارمین کنفرانس زئولیت ایران در دوم شهریور ماه سال جاری در دانشگاه صنعتی گلپایگان ارائه گردید که مورد استقبال هیئت داوران ونیز پروفسور Giuseppe Cruciani زمین شناس برجسته دانشگاه Ferrara  ایتالیا قرار گرفت.

شاهرخ یادآور شد:  ادامه تحقیقات در این زمینه با همکاری ایشان و یکی از مدیران اجرایی سازمان آب وبرق خوزستان در حال پیگیری است. لازم به ذکر است که قبلا راهکارهای متعددی برای حل مشکل حل شدن نمک در مخزن سد گتوند توسط افراد و کارگروه تخصصی دانشگاه تهران بررسی شده است.

وی همچنین افزود: در حال حاضر با مدیریت کنترل EC آب خروجی از سد(تلفیق مناسب آب شور وشیرین ) سعی در کاهش و کنترل شوری و  شرایط آب خروجی صورت میگیرد. در صورت اجرایی شدن ایده استفاده ار سپر یونی میتوان تاثیر روش مدیریت مخزن را بسیار کارآمدتر نمود.

این مدرس دانشگاه افزود:  سرعت انحلال  موجود زیاد است، با توجه به شرایط محیط روشهای مرسوم برای آب بند نمودن سطح مخزن پاسخگو نیست و لازم است یونها را روی سطح سازند مهار نمود. برای تشریح ایده جدید به زبان ساده باید گفت که با افزودن پودر زئولیت طبیعی برروی جداره مخزن در محلهای انحلال پذیر، تبادل یونی به گونه ای صورت میگیرد که  یونهای سدیم موجود در نمک توسط زئولیت مهار شده وروی سطح باقی می مانند.  سپر یونی غیر قابل رویت باچشم ،در نقش یک عامل کند کننده و کاهش دهنده انحلال عمل میکند. پاشش زئولیت توسط شناورهای سبک در مخزن سد قابل انجام است. زئولیت سنگ معدن طبیعی است که به وفور در ایران وجود داشته و به علت عدم انحلال آن در آب مشکل زیست محیطی  نیز نخواهد داشت.

وی در پایان تاکید کرد: تحقیقات تکمیلی در زمینه حداقل ضخامت مورد نیاز پاشش مصالح و مباحث اقتصادی آن در حال پیگیری است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.