شکست منطقه آزاد اروند؟/ تجمع مردم مقابل سازمان

عصرجنوب-asrejonoob.ir: بیش از ۲۰۰ شهروند آبادانی و خرمشهری روز سه شنبه با اجتماع صنفی مقابل سازمان منطقه آزاد اروند، استقرار گمرک در خروجی های این سازمان را خواستار شدند.

به گزارش ایرنا شهروندان آبادانی و خرمشهری روز سه شنبه در اجتماع صنفی خود، پلاکاردهایی با عنوان ‘ مافیای اقتصادی مانع استقرار گمرک، چه کسانی از مستقر نشدن گمرک در خروجی های منطقه آزاد اروند سود می برند؟، وعده های رئیس جمهوری برای استقرار گمرک کی محقق می شود’ در دست داشتند.
بیشتر حاضران در این اجتماع صنفی را بازارن و فعالان واحدهای صنفی تشکیل می دادند. حاضران در این اجتماع صنفی، اعلام کردند:با توجه به اینکه سه سال از مصوبه دولت مبنی بر توسعه محدوده منطقه آزاد اروند می گذرد، هنوز وعده های دولت به ویژه گمرک ایران برای استقرار در دروازه های خروجی منطقه آزاد اروند محقق نشده است.
صاحبان واحدهای صنفی نیز از رونق افتادن بازار به دلیل عملی نشدن قوانین منطقه آزاد را عامل اصلی نارضایتی خود اعلام کردند. همچنین در حاشیه این اجتماع صنفی، طوماری با موضوع درخواست مردم منطقه آزاد اروند برای استقرار گمرک در خروجی های این منطقه امضا شد.
سیدزین العابدین موسوی مدیرکل امور حقوقی و قراردادهای سازمان منطقه آزاد اروند نیز با حضور در جمع حاضران در این اجتماع، گفت:استاندار خوزستان و دیگر مسئولان ارشد استان، پیگیر استقرار گمرک در خروجی های منطقه هستند.
وی ادامه داد:بر اساس پیگیری مسئولان ارشد استان و قول مساعد مسئولان کشوری، وعده رئیس جمهوری بزودی محقق شده و گمرک تا پایان امسال در یکی از خروجی های منطقه مستقر می شود. حاضران در این اجتماع، حضور و سخنرانی اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند را خواستار شدند.
به گزارش ایرنا مناطق آزاد به عنوان دروازه های مهم تجارت و داد و ستد، بازرگانی و صادرات کالا در کشور عمل کرده و قوانین این مناطق، به دنبال چارچوب فعالیت آنها، با سرزمین اصلی متفاوت است تا امکان واردات مواد اولیه و صادرات مجدد آنها بدون انجام تشریفات گمرکی فراهم باشد.
منطقه آزاد اروند نیز با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار به عنوان استراتژیک ترین منطقه آزاد کشور در حوزه انرژی، تجارت، بازرگانی و ترانزیت و همچنین به عنوان قطب مهم در صنعت نفت، به ویژه پس از مصوبه هیات دولت و توسعه جغرافیایی آن در سه سال اخیر، در مرکز توجه قرار گرفت.
وجود زیرساخت های لازم برای رشد و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مهم ترین عامل تمرکز و توجه به اروند است. به گفته موعود شمخانی معاون عمرانی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص اتمام پروژه حصارکشی منطقه، پس از توسعه جغرافیایی، برنامه ریزی به منظور اجرای عملیات محصور سازی، از اقدامات اساسی در این زمینه بود.
به گفته وی، همزمان با عملیات احداث پروژه حصار کشی که هزینه ای بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال در بر داشت، مطالعات احداث دروازه های ورودی در نقاط تلاقی اصلی منطقه با برخی مسیر های ارتباطی از قبیل جاده اهواز- آبادان، اهواز- خرمشهر، جاده امام صادق و جاده ماهشهر- آبادان آغاز شد و پس از آن و پس از تصویب طرح، عملیات اجرایی آن شروع شد.
پیش از این، قرار بود که دروازه های ورودی منطقه ازاد اروند در هفته دولت امسال بهره برداری شده و گمرک نیز در این مبادی مستقر شود که این طرح به تعویق افتاد. با استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در دروازه های موقت و مبادی ورودی منطقه آزاد اروند، می توان گفت که با اتمام حصارکشی منطقه، این منطقه به معنای واقعی می تواند به عنوان منطقه آزاد فعالیت کند.
اما از آن زمان تاکنون، اظهار نظرهای مختلفی در خصوص علت های محقق نشدن این وعده از سوی مسئولان منطقه از اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص کارشکنی گمرک و مستقر نشدن در مبادی خروجی گرفته تا دیگر مسئولان گفته شده است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.