نماینده اهواز: مهاجرت موجب تغییر ترکیب جمعیت خوزستان شده است

عصرجنوب-asrejonoob.ir: نماینده اهواز گفت: ریزگردها در خوزستان علاوه بر بار و آثار جسمانی، دارای بار روانی نیز هستند که این آثار روانی موجب مهاجرت به ویژه مهاجرت نخبگان از خوزستان شده است و ترکیب جمعیت خوزستان به شکل خطرناکی در حال تغییر است.
به گزارش (ایسنا)، همایون یوسفی در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری خوزستان که امروز (۵ اسفند ماه) با حضور رییس جمهور در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان سد اول دفاعی، امنیتی و اقتصادی کشور است و اگر مشکلی برای خوزستان ایجاد شود، قطعا این مشکل به سایر نقاط کشور نیز سرایت خواهد کرد.
نماینده اهواز افزود: اگر می خواهیم کشوری آباد داشته باشیم باید به نقاط استراتژیک کشور مانند خوزستان توجه کنیم، در کشورهای پیشرفته دنیا نیز سرمایه‌گذاری از نقاط استراتژیک آغاز می شود تا به دیگر نقاط تسری پیدا کند.
وی با اشاره به معضل ریزگردها در خوزستان تصریح کرد: شاید زمانی مشکل ما کانون های خارجی گرد و غبار بود اما اکنون در بیشتر موارد کانون های داخلی گرد و غبار در خوزستان موجب وقوع پدیده گرد و غبار می شود و ریشه این پدیده نیز در انتقال آب بین حوضه ای از رودخانه های استان خوزستان است. اگر مدیریت آب مناسب باشد بسیاری از مشکلات خوزستان قابل کنترل خواهد بود.
نماینده اهواز تصریح کرد: ریزگردها در خوزستان علاوه بر بار و آثار جسمانی، دارای بار روانی نیز هستند که این آثار روانی موجب مهاجرت به ویژه مهاجرت نخبگان از خوزستان شده است و ترکیب جمعیت خوزستان به شکل خطرناکی در حال تغییر است. در حال حاضر مطالبات مردم به حدی است که دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و مردم دیگر چه از مجلس و چه از دولت انتظار این آزمون و خطا کردن ها را ندارند.
یوسفی با اشاره به افزایش سطح کانون های داخلی گرد و غبار در سال های اخیر بیان کرد: به علت انتقال آب بین حوضه ای از سرشاخه های رودخانه های خوزستان سرعت تشکیل بیابان ها بسیار بیشتر شده است. اگر زمانی ۳۵۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار درخوزستان وجود داشت، اکنون مساحت این کانون ها به حدود ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.
وی اظهار کرد: طی دهه اخیر که پدیده گرد و خاک در خوزستان به وقوع پیوسته است، جلسات مشابه زیادی در این زمینه تشکیل شده است اما این مشکلات با تشکیل یک جلسه حل نخواهد شد و نیاز است که این موضوع در سطح ملی مطرح شود و مشابه طرح ملی احیای دریاچه ارومیه، معضل گرد و غبار خورستان نیز به صورت ملی دیده شود و یک کارگروه ملی در این زمینه تشکیل شود.
نماینده اهواز خطاب به رییس جمهور گفت: ما خواستار تشکیل کارگروه ملی کنترل کانون های داخلی گرد و غبار در خوزستان هستیم. همچنین تامین حقابه تالاب ها به عنوان امری حیاتی، حائز اهمیت بسیار زیادی است.
یوسفی  گفت: در مسائل زیست محیطی مردم بهتر از دولت ها عمل می کنند و بهتر است که مردم را در این موضوع دخالت دهیم.
وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان باید وارد مساله مبارزه با ریزگردها شوند، اظهار کرد: باید برخی از کانون های گرد و غبار در اختیار این شرکت ها قرار داده شوند. البته کنترل مشکلات زیست محیطی نیاز به سرمایه گذاری خارجی و مشاوره با شرکت های بزرگ خارجی دارد.
نماینده اهواز در پایان آمادگی مجلس را جهت همکاری متقابل با دولت و مردم جهت حل معضل گرد و غبار اعلام کرد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.