معاون وزیر: احیای تالاب‌ها تنها راه نجات خوزستان

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تنها راه‌حل نجات خوزستان از معضل ریزگردها را احیای تالاب‌ها خواند و گفت: سایر راه‌حل‌های ارائه‌شده تنها یک شوخی است.به گزارش خبرنگار مهر، احمد میدری عصر امروز در جلسه کمیسیون اشتغال، فرهنگی اجتماعی و رفاهی اجتماعی استان خوزستان که آبادان برگزار شد، افزود: موضوع مهمی که امروز تمام مسائل اجتماعی و اقتصادی استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داده مسئله ریزگردها است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۱ سازمان ملل گزارشی را منتشر کرد که در آن به وضعیت تالابهای خوزستان و عراق از سال ۱۳۵۲ تا سال ۲۰۰۰ پرداخته شده بود، اظهار کرد: این گزارش حاکی از آن بود که باید منتظر یک فاجعه بزرگ بود، از سال ۱۳۵۲ تاکنون، ۹۰ درصد از تالابهای عراق و ۷۰ درصد از تالابهای خوزستان (تالاب هورالعظیم ) نیز از بین رفته اند.

میدری تصریح کرد: در سال ۸۲ به عنوان نماینده آن وقت مردم آبادان در مجلس گزارش یاد شده را با وزیر نیرو(بیطرف) مطرح کردم و گفتم در این گزارش آمده که بر اثر ساخت سد کرخه و سدهایی که ترکیه و عراق احداث کردند، زمین هایی که چند هزار سال آب در آنها جاری بوده تبدیل به خاک می شود با این تفاوت که گرد و خاک ابعادش هر چقدر است ریزگردها یک هفتم آن ابعاد را خواهند داشت، بنابراین ریزگردها می توانند تا جو بروند و تا تهران را آلوده کنند که آقای وزیر در پاسخ به سئوال بنده گفت که اینها بد بینانه است و واقع بینانه نیست.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سخن و درخواست من از نمایندگان و مسئولان حاضر در این جلسه آن است که برای نجات خوزستان جز نجات تالابها هیچ راه حلی وجود ندارد بقیه راه حلها شوخی است، تمام متخصصان نیز بر این موضوع تاکید دارند و آن را تائید می کنند، این را سایر کشورها نیز دانسته اند به طوری که کشور آمریکا از پنج هزار سدی که داشته در ۱۰ سال اخیر هزار سد را تخریب کرده است زیرا می دانند که سدها سبب می شوند تا پائین دست به شدت تغییر پیدا کند و هیچ راه حل انسانی مگر بازگشت به طبیعت وجود ندارد.

میدری افزود: صدام برای اذیت کردن شیعیان جنوب عراق و به خاطر جنگ، تالابهای کشورش را خشک کرد و  در ایران نیز ما برای حفر چاه های نفتی و سدسازی تالابها را خشک کردیم.

وی با بیان اینکه بسته به میزان بارندگی در برخی از سالها وضعیت بهتر می شود و این نیز شانسی است، اظهار کرد: در زمان حاضر زابل به عنوان آلوده ترین شهرهای جهان و ایران میزان آلودگی ذرات معلق اش ۱۸۵ است و این در حالی است که اهواز میزان آلودگی ذرات معلق اش ۱۹۵ است و این بدان معناست که اهواز از زابل آلوده تر است.

میدری تصریح کرد: مردم می گویند ما از ریزگرد بیشتر از هواپیمای عراقی می ترسیم چون هواپیمای عراقی می آمد ۱۰ تا خانه را هدف قرار می داد و می رفت اما ریزگرد وقتی می آید همه را تحت تاثیر خود قرار می دهد ضمن آنکه ریزگردها قطعی آب و برق را نیز به همراه دارد و زندگی مردم را نیز مختل می کند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنابراین هر پروژه ای که می خواهد تعریف شود اما بایستی بحث حفظ محیط زیست خوزستان به عنوان نخستین اولویت های سیاست ایران لحاظ شود، سپس به دنبال بهترین کارشناسان و انجام درست دیپلماسی باشیم و عراق نیز به تعهدات بین المللی اش عمل کند.

میدری با تاکید بر اینکه در بحث پروژه های سد سازی که در بالا دست خوزستان در حال احداث است (در لرستان و خوزستان) بایستی تجدید نظر صورت گیرد، افزود: سدهای ترکیه خود به تنهایی یک معضل بزرگ است چون در پشت سد آتاترک در ترکیه ۳۰ میلیارد مترمکعب آب ذخیره می شود و این در حالی است که در پشت سد کرخه که بزرگترین سد کشورمان است هفت میلیارد مترمکعب ذخیره می شود، ترکیه به طور وحشتناک و فاجعه باری دارد اقلیم این منطقه را تغییر می دهد.

وی اظهار کرد: بخشی از این مسائل دست دولت نیست اما تالاب هورالعظیم دست خودمان است و بایستی اینها را کنترل کنیم، به طور متوسط در ۱۰ سال گذشته دمای استان خوزستان در تابستان دو درجه افزایش یافته و این افزایش دما به معنای افت تمام محصولات کشوری است ضمن آنکه در لرستان هم زنبورداری به شدت مختل شده و جنگلهای زاگرس نیز به شدت آسیب دیده اند و ارزش اقتصادیشان به شدت از بین رفته و فاجعه بسیار بزرگ است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با نشست امروز اعضای کمیسیون اجتماعی حرکتی در سطح ملی آغاز شود و برنامه ریزی برای احیای تالابهای خوزستان فراموش نشود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: فهم این مسائل که اقلیم به این شدت تغییر یافته، برای مردم چیزی جز یاس به دنبال ندارد لذا بایستی کاری برای احیای تالابهای خوزستان انجام شود.

میدری افزود: در سیستان و بلوچستان جایی که دریاچه های هیرمند و هامون بوده دیگر همه چیز تمام شده، کسانی که از ژنو به ایران آمدند گفتند آینده دریاچه ارومیه شبیه دریاچه آرال است از دریاچه آرال تنها یک پنجم اش باقی مانده و سپس می بینید که به دشتی از نمک تبدیل شده است و کشتی ها در میان این دشت هستند. اگر فکری برای دریاچه ارومیه نشود و به این اندیشه کنند که آب از دل کوه بیرون بکشند و بریزند در این دریاچه، باز هم شوخی کردن با این مسئله است و این درست مثل این است که  در خوزستان برویم درخت بکاریم اینها شوخیست، راهکار اساسی آن است که در خوزستان شیوه کشت تغییر کند و آب به تالابها بازگردد .

میدری ضمن تاکید بر اینکه این مسائل تنش امنیتی برای کشور به بار می آورد، اظهار کرد: در سال ۷۹ وقتی در این منطقه خشکسالی شد ۷۰۰ خانواده از آبادان مهاجرت کردند در اهواز امسال و به طور قطع خروج نیروی انسانی داریم وقتی شهری از سرمایه گذار خالی شود و کارمندان باتجربه آن برای سایر شهرها انتقالی بگیرند و بروند دیگر با هیچ چیزی نمی توان کار کرد و کارخانه ایجاد نمود، بایستی به ابعاد مختلف زیست محیطی به طور جدی فکری کرد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.