به قلم اسماعیل طرفی: از وظیفه مسئولین تا شهروندان؛ خوزستانی با ۴ روز هوای پاک و سایه شوم سرطان

به قلم اسماعیل طرفی: وظیفه مسئولین تا شهروندان؛ خوزستانی با ۴ روز هوای پاک و سایه شوم سرطان
خوزستانی ها در سال ۹۵ فقط «۴ روز» هوای پاک تنفس کردند!
این گفته اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان بود.
البته نماینده مردم دزفول هم گفته است: *خوزستان رتبه نخست سرطان در کشور را داراست!* و اکثر افرادی که در مدت اخیر با تشدید آلودگی هوا در بیمارستان‌های خوزستان فوت کردند دچار بیماری‌های سرطانی یا قلبی بوده‌اند، پاپی زاده گفته است: *آلاینده‌ها سرنوشت بدی را برای مردم این استان رقم زده‌اند.*
در طی سالیان گذشته هم نخستین باران های پائیزی هزاران نفر را روانه بیمارستان ها کرد و گفته شد آلودگی ناشی از صنایع عظیم نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و … و سوزاندن مزارع نیشکر و ریزگرد ها می تواند از عوامل اصلی باشد.
در کنار این همه آلایندگی و آلودگی؛ پدیده ی وارانگی هوا در فصل پاییز و زمستان سلامت مردم را بیش از پیش به خطر انداخته است. سلامت مردمی که در طول سال شاید سهمشان تنها ۴ روز تنفس هوای پاک باشد و حتی در روز هوای پاک هم نتوانند به راحتی نفس بکشند.
*در طی سالیان گذشته به دلیل اعمال سیاست های غلط و غیر کارشناسانه، مشکلات زیست محیطی خوزستان به معضل تبدیل شد تا جایی که این معضلات بلای جان مردمی شد که قربانی سیاست های غلط مدیران غیر کاردان هستند.*
اگر پدیده ی شوم ریزگرد ها که متاسفانه تلاش خاصی هم در جهت کنترل آن صورت نگرفته است و بیشترین روزهای ناسالم را شامل می شود در کنار تمامی مشکلات و معضلات زیست محیطی و آلایندگی ها قرار دهیم می توان پازل آلودگی در خوزستان را کامل کرد.

*وظیفه مسئولین  چیست؟*
از اقداماتی که مسئولین می توانند در جهت تلطیف هوای شهرها و کاهش آلودگی انجام دهند در دو بخش فرهنگی و بخش اجرایی خلاصه می شود.

در بخش فرهنگی می توان با آموزش همگانی و حتی آموزش کودکان که آیندگان کشورند، شهروندان را به حقوق خود و مشکلات موجود و پیش رو بیشتر آشنا کرد و روی همراهی مردم در جهت کاهش و رفع مشکلات موجود حساب کرد.

در بخش اجرایی هم درختکاری می تواند نقش بسزایی در تصفیه هوا بازی کند. به گونه ای که به طور متوسط هر درخت می تواند ۲ تا ۳ درصد میزان کربن هوا را جذب کند.
گیاهان با انجام فرایند فتوسنتز دی اکسید کربن هوا را جذب و آن را به اکسیژن تبدیل می کنند، همچنین به طور طبیعی کربن اضافی هوا را جذب و به پالایش هوا کمک می کنند.
بیشتر درختانی که در استان خوزستان کاشته می شوند از نوع برگ پهن هستند.
درختان پهن برگ سبزینه بیشتری دارند و یک درخت پهن برگ در سال به طور متوسط ۲ کیلوگرم اکسیژن تولید می کند، میزان اکسیژن آزاد شده به وسیله درختان پهن برگ در یک هکتار بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار کیلوگرم است و می تواند نیاز ۱۰ انسان را تامین کند.
درختان در معتدل کردن هوای اطراف خود هم می توانند موثر باشند و در منطقه ی درختکاری شده میتوان انتظار داشت تا ۱۱ درجه سانتی گراد دما خنک تر باشد.
توسعه فضای سبز و اجرای طرح کمربند سبز شهری و ارتقای میزان فضای تنفسی سبز در خوزستان به بیش از ۲۵ متر مربع نیز می تواند در تلطیف هوا و افزایش روزهای سالم نقش بسزایی داشته باشد.

*نقش شهروندان*
شهروندان نیز می بایست در توسعه و نگه داری از فضای سبز موجود و تلاش برای افزایش سرانه فضای سبز شهری نقش اساسی بازی کنند.
در واقع رابطه مردم با محیط زیست شهری، اصلی‌ترین عامل در مدیریت فضای سبز قلمداد می‌شود که شهرداری ها می توانند با تشکیل *شوراهای مردمی پارک و محیط زیست*  میزان مشارکت مردمی را افزایش دهند.
*به امید داشتن هوایی پاک*
*۲۹ دیماه روز هوای پاک را گرامی می داریم*

*اسماعیل طرفی*

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.