تداوم خشکسالی در خوزستان/باران کمتر از ۳۰ درصد انتظارات را برآورده کرد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه هیچکدام از حوضه های آبی استان شرایط طبیعی ندارند، گفت: بارش های اخیر در خوزستان کمتر از ۳۰ درصد پیش بینی آورد را محقق کرده است.

هوشنگ حسونی زاده دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در بارندگی اخیر پیش بینی شده بود که ۱٫۵ میلیارد مترمکعب آورد ذخیره داشته باشیم اما پیش بینی ها محقق نشد و حدود یک سوم پیش بینی ها اتفاق افتاد.
وی افزود: در این بارندگی ۵۶۸ میلیون مترمکعب آورد اتفاق افتاده که کمتر از ۳۰ درصد پیش بینی ها بوده است.
حسونی زاده گفت: در سال آبی جاری همه بارش هایی که اتفاق افتاده کمتر از مقداری بوده که توسط هواشناسی پیش بینی شده است به طور مثال برای اهواز ۳۳ میلیمتر باران پیش بینی شده بود ولی فقط ۲۲ میلیمتر اتفاق افتاد و برای شوشتر ۴۵ میلیمتر بارش پیش بینی شده بود ولی ۳۳ میلیمتر محقق شد.
وی با بیان اینکه هنوز ۹٫۵ میلیارد مترمکعب از ظرفیت سدهای خوزستان معادل ۴۵ درصد ظرفیت سدها خالی است اظهار کرد: حجم بارندگی ها بسیار کم بوده و نتوانسته استان را به شرایط طبیعی برساند.
معاون سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: هیچکدام از حوضه های آبی در خوزستان اعم از حوضه رودخانه های کارون، کرخه و دز شرایط طبیعی را ندارند اما در حوضه های آبی مارون- جراحی و زهره وضعیت بحرانی است.

*بازگشت به حالت عادی
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز با اشاره به اعلام حالت آماده باش سیل از پنجم دی ماه گفت: از روز گذشته حالت عادی در استان اعلام شده است.
هاشم بالدی تایید کرد که پیش بینی بارش محقق نشده و با وجودی که تا حدود ۱۰۰ میلیمتر بارندگی در برخی مناطق پیش بینی شده بود، حداکثر بارش ۸۰ میلیمتر بوده است.
وی افزود: در این بارندگی برخی مزارع و تاسیسات دچار خسارت جزئی شدند اما گزارشی از خسارت سنگین نداشتیم.
بر اساس این گزارش، محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از پیش بینی بارش های شدید در روزهای پنجم و ششم دی ماه و وقوع سیل در خوزستان خبر داده و گفته بود: برپایه پیش بینی ها احتمال بروز سیل در حوضه سدهای سیمره، گتوند، کارون۱، ۳ و ۴ و دز افزایش یافته است.
بر اساس این پیش بینی ستاد بحران خوزستان برای دومین بار در یک ماه گذشته، پنجم دی ماه در استان حالت آماده باش اعلام کرد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.