اجرای طرح جنگلانه در ۱۵ شهر خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مسئول آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:برنامه ‘جنگلانه’ با همکاری تشکل های مردم نهاد زیست محیطی استان در ۱۵ شهرستان اجرا شد.

محسن خیراللهی شنبه در حاشیه اجرای برنامه جنگلانه در منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد:برنامه ‘جنگلانه’ همزمان با کشور در شهرستان های خوزستان برگزار شده و با همت مردم برنامه کاشت درخت انجام شده است.
وی افزود: برنامه نمادین امسال در منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) با حضور اعضای بیش از هفت NGO زیست محیطی اهواز و دشت آزادگان برای کاشت نهال بومی ‘کنار’ اجرا شده است.
خیراللهی اضافه کرد:در منطقه زاگرس و شهرستان های باغملک و مسجدسلیمان دانه ‘بادام’ در طرح جنگلانه کشت می شود.
به گفته وی، طرح جنگلانه برای سومین سال در کشور و برای دومین سال در خوزستان اجرا می شود و پارسال در بخش ‘گمبوعه’ حمیدیه اجرا شده بود.
وی گفت:در برنامه امروز از دو پیشکسوت فعال در حوزه محیط زیست و درختکاری ‘سید محمد رادمنش’ و ‘امیر دورفرد’ تقدیر شد.
خیراللهی همچنین با بیان اینکه نقش درخت در محیط زیست و زندگی بشر و هوای پاک انکارناپذیر است، گفت:به علت توسعه ناپایدار و رفتارهای نابخردانه، در سال های گذشته بخش زیادی از پوشش گیاهی استان در معرض نابودی قرار گرفته و طرح ‘جنگلانه’ یک حرکت هوشیار مردمی است برای اینکه این رفتارهای نابخردانه را جبران کند.
وی با بیان اینکه طرح ‘جنگلانه’ یک برنامه طولانی مدت برای حفاظت از تنوع زیستی است از شهروندان خوزستانی دعوت کرد با حضور بیشتر در برنامه های درختکاری، باعث دلگرمی تشکل های مردمی و مسئولان شوند.
*گامی برای مقابله با ریزگردها
عضو انجمن زیست محیطی مهرورزان زمین نیز در حاشیه برنامه جنگلانه در منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد:پویش و طرح ملی ‘جنگلانه’ با هدف احیای جنگل ها و مراتع آسیب دیده و یا نابود شده اجرا می شود.
شهرام دهکردی با اشاره به وقوع توفان های گرد و خاک در خوزستان گفت:یکی از عوامل ایجاد گرد و غبار در خوزستان از بین رفتن پوشش گیاهی است.
وی با اشاره به حضور گسترده NGO ها در برنامه جنگلانه در منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) اظهار امیدواری کرد؛ این پویش مردمی گامی برای کنترل کانون های داخلی گرد و غبار باشد.
*درختکاری، پیش از اینکه زود دیر شود
عضو انجمن درختکاران خوزستان نیز در حاشیه برنامه جنگلانه در منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) گفت وگو با ایرنا اظهار کرد:در برنامه امروز در این منطقه حفاظت شده ۷۰۰ نهال ‘کنار’ و ‘کهور’ کاشته شده است.
حسن ناصر با تاکید بر کاشت درختان بومی برای حفظ ساختار هر منطقه، افزود:در برنامه درختکاری که در منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) اجرا شده سعی کردیم درختکاری به روش علمی اجرا شود و همچنین از کودهایی که با کمک اعضای تشکل های مردمی تولید شده استفاده کردیم تا باعث مقاوم سازی خاک منطقه شود.
وی اضافه کرد:مسئولان لازم است که برای حفظ و نگهداری نهال های کاشته شده همکاری بیشتری داشته باشند به طور مثال برای نگهداشت نهال هایی که پارسال در منطقه گمبوعه کاشته شده بود همکاری نشده بود، به همین دلیل امسال برنامه در منطقه حفاظت شده اجرا شده تا امکان آبیاری و نگهداری و نظارت وجود داشته باشد.
وی با دعوت از شهروندان خوزستانی برای مشارکت در برنامه های درختکاری، به آنان توصیه کرد: قبل از اینکه زود دیر شود باید درختکاری در مناطقی که خطر بیابانی شدن و تبدیل شدن به کانون گرد و غبار آنها را تهدید می کند آغاز کنیم.
هژیر کیانی نماینده تشکل های زیست محیطی خوزستان همچنین گزارش کرده است که امروز و در حاشیه برنامه ‘جنگلانه’ در ایذه یک زوج جوان با کاشت نهال بلوط زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند.
بر اساس این گزارش، ‘جنگلانه’ یک طرح زیست محیطی غیر دولتی است که از سال ۱۳۹۳ برای احیای رویشگاه های جنگلی آسیب‌دیده راه اندازی شده است. این طرح در سال نخست در شیراز کلید خود و خوزستان از پارسال به این طرح ملی پیوسته است.
منطقه حفاظت شده میشداغ (نام محلی مشداخ) با وسعت بیش از ۵۹ هزار هکتار، در غرب خوزستان و شهرستان دشت آزادگان قرار گرفته است. شاخص این منطقه یک گونه آهو است که تنها گونه آهو به شمار می آید که در زیستگاه خود به صورت آزاد زندگی می کند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.