تامین حقابه شادگان در گرو همکاری پنج شهرستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان گفت: تامین حقابه شادگان نیاز به ساماندهی برداشت از بالادست رودخانه مارون در پنج شهرستان و همکاری فرمانداران این شهرستانها دارد.

غلامرضا شریعتی شنبه در نشست بررسی مشکلات آب و کشاورزی شهرستان شادگان که در سالن جلسات استاندار تشکیل شد، اظهار کرد: برای ساماندهی برداشت های بالادست شادگان، جلسه ای با حضور فرمانداران و مسئولان ۵ شهرستان بالادست شامل رامشیر، امیدیه، ماهشهر، بهبهان و رامهرمز تشکیل می شود.
وی تصریح کرد: فشار نماینده های شهرستان های بالادست رودخانه مارون- جراحی به فرمانداران باعث شده است که مساله برداشت آب در بالادست شادگان تا کنون به نتیجه نرسد.
شریعتی با تاکید بر احیاء حقابه شادگان از رودخانه کارون افزود: مطالعات این طرح توسط سازمان آب و برق با توجه به مطالعات اولیه که در سال ۸۸ اجرا شده باید انجام شود.
وی با اشاره به طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان اظهار کرد: ظرف ۲ هفته آینده باید سازمان آب و برق و محیط زیست خوزستان این طرح را مجددا بررسی و تصمیم برای ادامه یا توقف این طرح را اتخاذ کنند.
شریعتی در ادامه گفت: طرح آبرسانی به شادگان به دلیل ورود سازمان بازرسی بامشکل روبرو شده و متوقف شده است که این مساله باید پیگیری شود تا تاخیر چندین ماهه به این طرح تحمیل نشود.
وی با اشاره به اینکه دوشنبه قرار است نشستی با حضور نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شود گفت: تامین آب نخیلات شادگان و تحت پوشش قرار گرفتن آنها درطرح کشاورزی رهبری نیز در این نشست مطرح می شود.

*آغاز طرح آبیاری نخیلات شادگان
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست گفت: مطالعه شبکه آبیاری نخیلات شادگان آغاز شده است.
محمدرضا شمسایی اظهار کرد: حوضه مارون- الله- جراحی در طول یک دهه گذشته با ۴۰ درصد کاهش منابع آب روبه رو بوده که بخش عمده آن به دلیل خشکسالی بوده است.
وی مشکل دیگر کاهش آب در این حوضه را افزایش سطح زیرکشت عنوان کرد و افزود: سطح زیر کشت در این حوضه حدود ۶۰ هزار تا ۷۰ هزار هکتار افزایش داشته است که این مسائل باعث شده در پایین دست با مشکل کمبود آب مواجه شویم.
شمسایی با بیان اینکه برای کنترل رودخانه ابزار کافی در اختیار نداریم اضافه کرد: نظارت بر برداشت کنندگان و شکایت از برداشت های غیرمجاز تنها ابزاری است که در اختیار داریم که این پرونده ها در دادگاه رسیدگی می شود.
وی با انتقاد از برخی فرمانداران تصریح کرد: هنوز نتوانسته ایم فرمانداران را مجاب کنیم که کنترل رودخانه در شهرستان ها از وظایف آنهاست.
شمسایی اضافه کرد: برای کنترل برداشت های غیرمجاز گشت های رودخانه ای را از ۱۰ به ۲۴ گروه افزایش داده ایم.
وی دیگر راهکار کنترل برداشت از رودخانه، اعمال نوبت بندی برای آبیاری اراضی کشاورزی و رهاسازی آب به صورت موجی از سدها دانست و اظهار کرد: در پایین دست رودخانه جراحی و در شادگان ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار نخیلات وجود دارد که تاریخ کشاورزی استان را شامل می شود و به عنوان دولت مکلف به حفظ این سرمایه و تاریخ هستیم.
شمسایی با تاکید گفت: در زمان خشکی رودخانه جراحی باید امکان تامین آب نخیلات از رودخانه کارون وجود داشته باشد به همین دلیل طرح آبرسانی به نخیلات شادگان در دستورکار قرار گرفته و مذاکراتی با پیمانکار برای انجام مطالعات این طرح شروع شده است.
وی تصریح کرد: احیاء نخیلات شادگان در فاز ۲ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی به وزارت نیرو پیشنهاد شده بود، که با مخالفت آنها روبرو شده و این طرح اکنون حذف شده است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: امکان آبیاری نخیلات شادگان از طریق انهار سنتی دیگر ممکن نیست و باید همانند آبادان طرحی را برای آبیاری نخلستان ها اجرا کنیم به همین منظور اجرای طرح انتقال آب به حوضه جراحی ضروری است.
وی همچنین خواستار تامین ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مرحله نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری شد و افزود: این اعتبار تصویب شده اما هیچ پولی تا کنون پرداخت نشده است.
شمسایی در ادامه با انتقاد از عملکرد شرکت های نفت و گاز در استان گفت: متاسفانه این شرکت ها بدون در نظر گرفتن ضوابط و بدون داشتن ارزیابی های زیست محیطی طرح هایی را اجرا می کنند که بعد از مدتی تبعات آن مشخص می شود که نمونه آن مسدود کردن نهر مارد و سلمانه است.
به گفته وی بازگشایی نهرهای مارد و سلمانه از خواسته های ماست اما تاثیر این مساله را بر منطقه نیز بررسی خواهیم کرد.
شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه مارون- جراحی قرار دارد که چند سالی است که با تنش آبی روبه رو است.
این شهرستان بالاترین رتبه در تولید خرما در خوزستان را دارد. ۴٫۵ میلیون اصله نخل این شهرستان در سال ۶۳ ، اکنون به ۲٫۵ میلیون اصله کاهش یافته که آنها نیز در معرض نابودی است.
به گفته فرج اللهی فرماندار شادگان، پارسال ۵۰۰ هزار اصله نخل در این شهرستان از بین رفته اند.
تالاب بین المللی شادگان نیز در این شهرستان قرار دارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.