ارائه آمار بیماران تنفسی پس از نخستین باران پائیزی ممنوع شد!/ گزارشات و تصاویر نشانگر تعداد بالای بیماران تنفسی

عصر جنوب: پس از شروع فصل بارش‌های پاییزی موج جدید مراجعه شهروندان خوزستانی به مراکز درمانی به دلیل دچار شدن به مشکل تنفسی آغاز شده و این در حالیست که امسال همه نهادهای ذیربط از دادن آمار دقیق بیماران تنفسی منع شده‌اند!.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، قبل بارش نخستین باران پاییزی دانشگاه علوم پزشکی اهواز متنی به این مضمون روی موبایل شهروندان اهوازی مبنی بر اینکه «به منظور پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی لطفاً پس از نخستین باران‌، تا حد امکان از منزل خارج نشوید! درب‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه دارید، در صورت ضرورت خروج از منزل، از ماسک مناسب استفاده و اگر مشکل تنفسی دارید داروهایتان را به موقع مصرف کنید» ارسال کرد.

و این پیام در چند جمله و از چندین جهت وجود باران اسیدی و یا آلود بودن هوا را، تایید کرد این در حالی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی از کاهش ۷۰ الی ۸۰ درصد بیماران تنفسی را پس از نخستین بارندگی خبر می‌دهند.

خبرنگار فارس در تماسی با شهریار میرخشتی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خوزستان و اطلاعات مربوط به میزان مراجعان بیماران تنفسیبه بیمارستان‌ها را درخواست کرد و وی در پاسخ گفت: «اطلاعات و آمار مربوطه به بیماران تنفسی و میزان مراجعات آنها به بیمارستان‌ها به حوزه ریاست دانشگاه تحویل می‌دهیم و دانشگاه به استانداری ارجاع می‌دهد و شما می توانید از طریق استانداری پیگیر آمار مورد نظر باشید.»

وی در خصوص علت اتخاذ چنین رویکردی برای ارائه آمار اظهار کرد: «بنده کارمند هستم و خودم را تابع قوانین می‌دانم و دستورات را اجرا می‌کنم»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با تایید کاهش ۷۰ تا۸۰ درصدی آمار مراجعه کنندگان بیماری‌های تنفسی به بیمارستان‌ها نسبت به سال گذشته اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد بحران استان مقرر شد آمار مراجعه کنندگان بیماران تنفسی به استانداری اعلام شود و آمار را استانداری به اطلاع عموم مردم برساند.

اسماعیل ایدنی با تکذیب آمار پخش شده در فضای مجازی مبنی بر مراجعه بیش از ۱۰۰نفر از شهروندان بهبهانی دارای مشکل تنفسی به بیمارستان تصریح کرد: در تماسی که با رئیس دانشکده علوم پزشکی بهبهان گرفتم وی این آمار را تایید نکرد و گفت آمار بیماران تنفسی مراجعه کننده به بیمارستان در این شهرستان صفر است!.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه با اشاره به بستری شدن پنج نفر از بیماران دارای مشکل تنفسی در ۲۴ ساعت اول از ابتدای بارش باران در بیمارستان گلستان اهواز متذکر شد: در سال گذشته ۵هزار مراجعه کننده در کل استان و ۳هزار مراجعه کننده در اهواز پس از نخستین بارش باران پاییزی داشتیم در حالی که امروز میزان مراجعه کنندگان به حداقل رسیده است.

ایدنی کاهش مداخلاتی منجر به کاهش بیماری‌های تنفسی را از عوامل کاهش آمار این پدیده عنوان کرد و افزود: آگاهی بخش مردم، هرس کردن گیاهان، استفاده از ماسک در مواقع ضروری و استفاده از داروهای تجویز شده توسط بیماران تنفسی را موارد مهم و دخیل در کاهش میزان بیماران تنفسی دارد.

وی متذکر شد: پدیده بارندگی سبب ایجاد تغییرات در جو و تجدید آلرژی می‌شود که به طور حتم اهواز از این تغییرات نیز متاثر می‌شود.

به گزارش فارس چندی پیش گیاه «کنو کارپوس»به عنوان مقصر اصلی باران‌های اسیدی و بیماری‌های تنفسی از سوی مدیران محیطی زیستی استان شناخته شد و به دنبال آن ۳۰ درصد فضای سبز شهر توسط شهرداری از وجود این گیاه هرس شد اتهام «کنو کاپوس» به عنوان مقصر اصلی بیماری‌های تنفسی انگشت اتهام از صنایع آلاینده را کنار زد.

حال سئوال اینجاست چرا مسؤولان با عدم ارائه آمار بیماران تنفسی توسط مراجع ذیربط اصرار به تایید فرضیه «کنو کارپوس» در افزایش بیماری‌های تنفسی دارند؟ آیا دلیل عدم متهم کردن آلاینده‌های صنعتی فقط به دلیل افزایش تولید نفت است؟ اگر در اهواز «کنو کارپوس» متهم است به راستی در آبادان و خرمشهر چه کسی متهم است که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان ۱۴۵ نفر در نخستین باران پاییزی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند!.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.