خوزستان به حالت آماده باش در آمد/ هشدار در خصوص جاری شدن سیل/ درمان تنگی نفس رایگان شد

عصر جنوب: استاندار خوزستان نسبت به وقوع سیل در شمال و شرق استان هشدار داد و گفت: به دلیل پیش بینی باران های سیل آسا، های مسجدسلیمان، لالی، گتوند، ایذه، باغملک، اندیکا، بهبهان و رامشیر به حالت آماده باش درآمده اند.

غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه در نشست شورای بحران خوزستان که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده بارندگی های خوبی در استان خواهیم داشت که می تواند ما را برخی از مناطق را هم از نظر آب شرب و هم کشاورزی از بحران کم آبی خارج کند، اما در صورتی که تمهیداتی برای آن اندیشیده نشود، مردم را به ویژه در روستاها با مشکل مواجه می کند.

وی افزود: طبق پیش بینی ها در برخی نقاط استان بارندگی بین ۱۵۰ تا ۲۷۰ میلیمتر در مدت ۲ روز خواهیم داشت.
شریعتی با اشاره به اعلام حالت آماده باش در استان، گفت: حالت آماده باش تا زمانی که شورای بحران وضعیت را عادی اعلام کند، ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه همه جلسات استانی همه سفرهای برون استانی مدیران از امشب لغو می شود، تاکید کرد: در این مدت همه فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شهرداران استان و مدیران دستگاه های اجرایی باید در محل خدمت خود به حالت آماده باش حضور داشته باشند.
شریعتی اظهار کرد: با توجه به اینکه مناطق تحت خطر سیل، اغلب نقاط روستایی و صعب العبور هستند ضروری است که شرکت های بزرگ استان در تامین ماشین آلات مورد نیاز برای بازگشایی مسیرها و راه ها همکاری کنند، بر همین اساس در این نشست مصوب شد شرکت نیشکر شهرستان های گتوند و شوشتر، شرکت نفت شهرستان های اندیکا و لالی، بنیاد مسکن شهرستان های ایذه و باغملک، سازمان آب و برق شهرستان رامشیر و بنیاد مسکن و جهاد نصر شهرستان بهبهان را پشتیبانی کنند.
وی افزود: مقرر شد پلیس راه، بهداشت و درمان و برق در آمادگی کامل باشندد و شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی آب شرب مورد نیاز را در مناطقی که احتمال وقوع سیلاب وجود دارد، ذخیره کنند.
شریعتی اضافه کرد: سازمان آب و برق خوزستان نیز مکلف شده است ذخیره پشت سدهای استان را کنترل کند تا با تطبیق پیش بینی بارندگی نسبت به رهاسازی آب پشت سدها در مواقع لازم اقدام کنند، در اینصورت در شرایط ویژه قرار نمی گیریم و مجبور نمی شویم با رهاسازی غیرقابل کنترل آب سدها به روستاها و مزارع استان خسارت وارد کنیم.

*درمان تنگی نفس رایگان است
استاندار خوزستان همچنین با اشاره به وقوع بحران تنگی نفس همزمان با نخستین باران پائیزی در برخی شهرهای استان گفت: بیماران مبتلا به عارضه تنگی نفس با مراجعه به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی باید به صورت رایگان درمان شوند و هزینه ای پرداخت نکنند.
وی افزود: با اقداماتی که در ماه های اخیر انجام شده، انتظار می رود تعداد مبتلایان به عارضه تنگی نفس از سال های قبل کاهش یابد.
شریعتی در ادامه با اشاره به پیش بینی بارندگی در اهواز، اظهار کرد: از سه ماه گذشته با شرکت آب و فاضلاب اهواز و شهرداری نشست هایی برای جلوگیری از آبگرفتگی خیابان های اهواز برگزار کردیم و این دستگاه ها متعهد شده اند، آبگرفتگی بیش از سه چهار ساعت در اهواز نداشته باشیم.
بر اساس این گزارش، در سال های ۹۳ و ۹۴ سیلاب در تعدادی از شهرستان های خوزستان به وقوع پیوست که خسارت های بسیاری به منازل و مزارع مردم و زیرساخت ها وارد کرد.
بحران تنگی نفس همزمان با نخستین باران های پائیزه در برخی شهرهای استان به ویژه اهواز نیز از سال ۹۲ آغاز شد. بیش از ۶۰ هزار مراجعه به دلیل نفس تنگی به مراکز درمانی در این مدت اتفاق افتاده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.