کم آبی در حوضه زهره/ بحران شدید برای کشاورزان

عصر جنوب: مدیر اداره جهاد کشاورزی بهبهان با اشاره به کشت ۹۵۰۰ هکتار محصولات پاییزه در این شهرستان گفت: در صورت عدم بارش در حوضه‌های مارون و زهره قطعاً جهت تأمین آب کشت پاییزه با بحران مواجه می‌شویم.

سیدابراهیم حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به افزایش چهار برابری سطح زیر کشت کلزا در سال جاری، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۳۰۰ هکتار کلزا در بهبهان کشت شده که نسبت به سطح زیر کشت ۵۰۰ هکتاری سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است و امسال خوشبختانه کشاورزان استقبال بسیار خوبی از کشت کلزا داشته‌اند.

وی افزود: امسال کشت بیش از ۱۸ هزار هکتار گندم آبی را در برنامه داریم که تاکنون حدود ۷۰۰۰ هکتار آن کشت شده است. کشت گندم دیم با توجه به عدم بارش، در سطح بسیار کمی و به صورت خشکه‌کاری فعلاً انجام شده است. همچنین با توجه به این‌که محصول جو، محصولی زودرس است، تاکنون جو در سطح ۲۰۰ هکتار در این شهرستان کشت شده است.

حسینی با اشاره به رهاسازی آب در حوضه مارون در هفته گذشته تصریح کرد: با توجه به این‌که حجم آب ذخیره شده در مخزن سد مارون بسیار پایین است، در صورت عدم بارش در این حوضه قطعاً با بحران آب مواجه می‌شویم. بنابراین باید با مدیریت بسیار دقیق نسبت به کشت‌های پاییزه و زمستانه در حوضه مارون عمل کنیم.

وی در خصوص کشت پاییزه در حوضه رودخانه زهره و خیرآباد، خاطرنشان کرد: به علت نبود سازه ذخیره‌ای بر رودخانه زهره در حوزه استحفاظی استان، تقریباً می‌توان گفت مدیریت آب در حوضه زهره و خیرآباد در اختیار ما نیست و واقعاً بحران بسیار شدیدی نیز در خصوص تأمین آب کشت پاییزه در حوضه زهره و خیرآباد وجود دارد و برای تأمین آب کشت پاییزه در این حوضه‌ها با مشکل روبرو هستیم.

مدیر اداره جهاد کشاورزی بهبهان با اشاره به اهمیت رهاسازی آب از سد کوثر به منظور بهبود کیفیت آب رودخانه زهره عنوان کرد: با توجه به EC بسیار زیاد رودخانه زهره رهاسازی به موقع آب از سد کوثر اهمیت زیادی دارد. در حوضه زهره با توجه به این‌که بیش از ۸۰ درصد کشت پاییزه که شامل محصولات گندم و کلزا می‌شود، انجام شده است باید هر چه سریعتر جهت رهاسازی آب از سد کوثر تدابیری اندیشیده شود.

حسینی با بیان این‌که امسال کشاورزان استقبال بسیار کمی از پوشش بیمه‌ای محصولات خود در کشت پاییزه داشته‌اند، گفت: متأسفانه دولت معوض کشت سال‌های گذشته را پرداخت نکرده و همچینن از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز خسارات سال گذشته کشاورزان پرداخت نشده و این عوامل باعث شده است تا کشاورزان با مشکلاتی مواجه شوند و امسال استقبال بسیار کمی از پوشش بیمه محصولات خود داشته باشند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.