سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری در میادین نفتی غرب کارون در خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) با اشاره به بهره برداری رسمی طرح های آزادگان شمالی، یاران شمالی و یادآوران با حضور رئیس جمهوری در خوزستان گفت: ۶ میلیارد دلار در میادین نفتی غرب کارون در خوزستان سرمایه گذاری شده است.
سید نورالدین شهنازی زاده با بیان اشاره به بهره برداری سه طرح توسعه میادین مشترک نفتی در خوزستان در روز یکشنبه اظهار کرد: با افتتاح این طرح ها میزان بهره برداری از میادین غرب کارون به ۳۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.
وی تولید طرح های آزادگان شمالی، یاران شمالی و مرحله اول یادآوران را در مجموع ۲۵۵ هزار بشکه نفت خام در روز عنوان کرد و افزود: با بهره برداری از این طرح ها در آزادگان شمالی روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت خام تولید می شود؛ در یاران شمالی تولید روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت خام را خواهیم داشت و در مرحله نخست طرح یادآوران قادر خواهیم بود به تولید روزانه ۱۳۵ هزار بشکه نفت خام دست پیدا کنیم.
شهنازی زاده اضافه کرد: پیش از این تولید زودهنگام ۴۵ هزار بشکه نفت در روز در میدان آزادگان جنوبی انجام شده بود که با طرح هایی که امروز به بهره برداری رسید در مجموع قادر خواهیم بود در میدان های نفتی غرب کارون روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام را در روز تولید داشته باشیم.
رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) با بیان اینکه تامین منابع مالی این سه طرح از طریق قرارداد بیع متقابل انجام شده اظهار کرد: طرح آزادگان شمالی با سرمایه گذاری شرکت ملی نفت چین (CNPCI)، طرح یادآوران با سرمایه گذاری شرکت ساینوپک چین و طرح یاران شمالی با سرمایه گذاری داخلی شرکت نفتی پرشیا وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اجرا شده است.
وی اظهار کرد: مجموع سرمایه گذاری که در این میادین صورت گرفته ۶ میلیارد دلار بوده است.
شهنازی زاده همچنین تخریب های زیست محیطی شرکت های نفتی در تالاب هورالعظیم را رد کرد و گفت: کل طرح ها بر اساس استانداردهای زیست محیطی اجرا شده و تخلیه هایی که از چاه ها صورت می گیرد آلوده نیست و تمهیداتی به کار گرفته شده که منجر به آسیب زیست محیطی نشود.
بر اساس این گزارش، طرح های آزادگان شمالی و جنوبی و یاران شمالی در تالاب هورالعظیم قرار دارد.
حوزه نفتی غرب کارون در خوزستان یکی از غنی ترین نواحی نفتخیز کشور بوده که متشکل از دو ناحیه نفتی آزادگان (شامل میادین آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی) و میدان نفتی یادآوران (شامل دو ناحیه نفتی کوشک و حسینیه) با ذخیره نفت در جای بالغ بر مجموعا ۶۷ میلیارد بشکه نفت در جا است.
میادین نفتی یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی از جمله میادین مشترک کشور هستند و یکی از اولویت های دولت یازدهم بهره برداری از این میادین بوده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.