هشدار به زائران: آب غیر بسته بندی و سبزی و سالاد مصرف نکنید

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس مرکز بهداشت خوزستان بر لزوم خودداری زائران از آشامیدن آب خام و غیر بسته‌بندی در طول مسیر سفر اربعین تاکید کرد.

دکتر شکراله سلمان‌زاده اظهار کرد:‌ نخستین موردی که زائران باید در طول مسیر سفر اربعین در بحث تغذیه رعایت کنند، بهداشت آب آشامیدنی است؛ زائران در طول مسیر حتما از آب بطری بسته‌بندی استفاده و از نوشیدن آب خام و آب مخازن خودداری کنند.

وی ادامه داد: ‌درطول مسیر در کشور ما تمهیدات لازم جهت تامین آب سالم برای زائران اندیشیده شده است و زائران می‌توانند در مسیر آب سالم تهیه کرده و تا حد امکان با خود همراه ببرند.

سلمان‌زاده افزود:‌ نکته دوم، خودداری از مصرف سبزیجات در طول مسیر سفر اربعین است. زائران به هیچ‌وجه چه در ایران و چه در عراق، سالاد و سبزیجات و کاهو استفاده نکنند؛ هر چند سبزیجات و کاهو مواد غذایی خوبی هستند ولی به این شرط که از سالم‌سازی آن مطمئن باشیم. به دلیل این‌که از سالم‌سازی سبزیجات و کاهو در طول مسیر سفر اربعین اطمینان وجود ندارد، زائران به هیچ عنوان از این مواد غذایی استفاده نکنند.

وی گفت:‌ همچنین در طول مسیر سفر اربعین حتما باید غذای گرم استفاده شود زیرا ریسک انتقال بیماری‌ها در غذاهای گرم که با دمای بالا پخته شده،کمتر است و زائران می‌توانند غذای گرم را از مواکب مستقر در مسیر تهیه کنند. غذای مصرفی در این سفر نباید سرد و مانده باشد و همچنین مسافران به هیچ‌وجه غذا را برای وعده بعد نگه ندارند زیرا با قرار گرفتن در دمای محیط ممکن است میکروب‌ها در غذا رشد کنند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به وضعیت بهداشت مواکب پذیرایی اظهار کرد: در کشور ما بازدید از مواکب به وسیله کارشناسان بهداشت محیط به صورت مرتب انجام و علاوه بر نمونه‌گیری از مواد غذایی، ‌بر فرآیند پخت و توزیع و همچنین سلامت مواد اولیه نظارت می‌شود. در کشور عراق نیز تعداد کارشناسان وزارت بهداشت ایران این کار را تا حد امکان در مسیر سفر اربعین انجام می‌دهند.

وی ادامه داد:‌ هنگام ورود مسافران به ایران، سلامت آنان هنگام ورود در پایگاه‌های مراقبت مرزی مستقر در چذابه و شلمچه چک می‌شود و اگر بیماری، تب و اسهال مشاهده شود،‌ نمونه‌برداری و بررسی بیشتر انجام خواهد شد.

سلمان‌زاده افزود: ‌تاکنون موارد بیماری‌ها در میان زائرانی که از کشور عراق بازگشته‌اند بیش از حد انتظار نبوده و تنها چند مورد اسهال و آنفلوآنزا مشاهده شده است.

وی گفت:‌ در این سفر بیشتر بیماری‌های روده‌ای و اسهال که از مواد غذایی و آب ناسالم منتقل می‌شوند، زائران را تهدید می‌کند. همچنین با توجه به این‌که در فصل آنفلوآنزا قرار داریم امکان ابتلای زائران به این بیماری وجود دارد. از این جهت در خصوص این دو بیماری نگرانی بسیاری وجود دارد که امیدواریم مشکلی به وجود نیاید.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.