گفتگو با نمایندگان مردم خوزستان در مجلس در خصوص بحران آلودگی رودخانه کارون

عصر جنوب – asrejonoob.ir: ​نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی معتقدند که آلودگی رودخانه کارون وارد بحران شده و در آینده نه چندان دور شاهد مرگ اکوسیستم کارون هستیم و این رودخانه نیاز به احیاء و ساماندهی دارد، اما طرحی ملی برای حل مشکلات این رودخانه اجرا نمی شود.
غلامرضا شرفی نماینده مردم خوزستان در مجلس درباره طرح احیای کارون گفت: در حال حاضر طرحی ملی برای حل مشکلات رودخانه کارون اجرا نمی شود اما آنچه اهمیت دارد این است که رودخانه نیاز به نگاه ویژه دولت دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به بحرانی بودن وضعیت کارون افزود: یکسری اقدامات در بخش آب های شیرین بر عهده دولت قرار دارد که طبق برنامه پنجم توسعه باید انجام شود که در این برنامه رودخانه کارون در اولویت قرار دارد. این رود نیازمند رسیدگی، لایروبی و بسترسازی دارد که با بارندگی های رگباری فصلی شاهد طغیان رودخانه و شسته شدن شانه رودخانه نباشیم و مشکلاتی که برای این کارون در سال جاری رخ داد، اتفاق نیفتد.

وی درباره آلودگی رود کارون نیز توضیح داد: سرریز فاضلاب و پساب های صنعتی به رودخانه کارون یکی از معضلات جدی این رود است و معتقدیم که باید حوزه های آبریز کارون به گونه ای باشد که اگر فاضلابی هم به رود سرریز می شود موجب آلودگی رودخانه نشود.
به گفته شرفی، الحاق رودخانه های شور در این محدوده، ورود فاضلاب به رودخانه کارون، تأمین آب شرب و رونق کشاورزی مهم ترین مشکلات فعلی این رودخانه است.

پاپی‌زاده: ساماندهی رود کارون در برنامه ششم توسعه

عباس پاپی زاده دیگر نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات رود کارون گفت: متأسفانه رود کارون به مکانی برای رهاسازی بی رویه پساب های صنعتی، شهری و کشاورزی تبدیل شده به طوری که بیش از۴۰ درصد فاضلاب شهری اهواز و فاضلاب های صنعتی و کشاورزی در بالا دست رودخانه به صورت مستقیم به محیط رودخانه وارد می شود.

این نماینده مجلس با تأکید بر ساماندهی رودخانه کارون خاطرنشان کرد: قرار است در برنامه ششم توسعه از ورود پساب ها، فاضلاب ها و سایر آلاینده ها به رود کارون جلوگیری شود. در حال حاضر تخلیه زهاب های کارخانه نیشکر خوزستان معضلاتی جدی برای محیط زیست و همچنین بخش کشاورزی شهرهای حاشیه ای رودخانه ایجاد کرده که حتما باید ساماندهی شود و برای حل این معضل راهکارهای عملیاتی اتخاذ شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه کیفیت آب کارون به نسبت گذشته افت شدیدی داشته است، گفت: وضعیت فعلی رود کارون نیاز به بازنگری و احیا دارد تا در آینده نه چندان دور شاهد مرگ رودخانه و همچنین چالش جدی تأمین آب شرب در خوزستان نباشیم.

وی با بیان اینکه اکوسیستم گیاهی و جانوری کارون به دلیل آلودگی بیش از حد رودخانه در حال نابودی است، تصریح کرد: علاوه بر این آلودگی رودخانه بر روی اکوسیستم گیاهی نیز تأثیر سوء داشته و بسیاری از گیاهان ازبین رفته اند.

مختار: آلودگی رود کارون بحرانی است

همچنین جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی درخصوص مشکلات رود کارون گفت: این رودخانه یکی از اصلی‌ ترین منابع آب شرب استان خوزستان محسوب می شود و آلوده بودن آن سلامت مردم این استان را با خطر مواجه می‌ سازد.

این نماینده مجلس افزود: منشأ آلودگی آب رودخانه کارون ناشی از سه منبع شهری، صنعتی و کشاورزی است. فاضلاب این منابع به رودخانه کارون تخلیه می‌ شود و موجب آلودگی آب رودخانه می شود به‌ طوری که در برخی نقاط رودخانه حتی شنا کردن نیز ممنوع است.

وی با بیان اینکه منابع آلودگی رودخانه کارون مورد به مورد مطرح و بررسی شده گفت: برای کاهش آن اقداماتی در دستور دستگاه های مربوطه است که برخی از این اقدام ها زمان بر است.

این نماینده مردم خوزستان آلودگی رودخانه کارون را در مرحله بحران دانست و گفت: رفع آلودگی از این رودخانه نیاز به برنامه گسترده ای دارد که اجرای سیستم پایش آلایندگی آغاز شده و اقدامات بازدارنده برای ممانعت از ورود فاضلاب ها و مواد آلاینده در این راستا پیش بینی شده است اما این اقدامات باید جدی تر باشد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.