اهواز و ماهشهر آلوده ترین نقاط دنیا؟!/ آلودگی در خوزستان تشدید می شود/ خسارت های نفت تعیین تکلیف شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به تشدید آلودگی گازهای سمی حاصل از افزایش تولید نفت در خوزستان هشدار داد و خواستار توقف تولید نفت و تعطیلی تاسیسات نفتی آلاینده شد.

به گزارش ایرنا احمدرضا لاهیجان زاده سه شنبه در کارگروه کاهش آلودگی هوای هوای خوزستان که در سرسرای جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: افزایش تولید نفت از حدود ۹ ماه پیش در دستور کار جدی قرار گرفته و تولید از یک میلیون بشکه در روز به بیش از سه میلیون بشکه رسیده است.
وی گفت: به دلیل فرسودگی تجهیزات و انجام نشدن بهسازی تاسیسات در سال های تحریم، آلودگی ناشی از افزایش تولید به شدت افزایش یافته به طوری که نه تنها اهواز بلکه جنوب خوزستان تحت تاثیر این آلودگی قرار گرفته و ابری از دود فلرهای نفتی (مشعل ها) همیشه شهر اهواز را پوشانده است.
لاهیجان زاده وضعیت این آلاینده ها را فاجعه بار و نگران کننده توصیف کرد و افزود: خوزستان ظرفیت تحمل این حجم آلودگی را ندارد.
وی با بیان اینکه وزارت نفت باید پاسخگوی این آلودگی ها باشد، خواستار یک اقدام اساسی از سوی استانداری خوزستان شد و گفت: یک تصمیم حاکمیتی برای توقف تولید نفت و تعطیلی تاسیسات آلاینده آن باید اتخاذ شود.
وی اظهارکرد: خوزستان حتی از عوارض آلایندگی نفتی محروم است و این مساله باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.
لاهیجان زاده با اشاره به آغاز بارش های پائیزه تا سه هفته آینده اظهار کرد: تمام تلاش مسئولان برای مقابله با عارضه تنگی نفس و هرس کردن درختان کونوکارپوس است، این در حالیست که غبار ناشی از گازهای نفتی حاوی هیدروکربورهاست که روی منابع آب و خاک رسوب و خاک کشاورزی را هم آلوده می کند.
به گفته وی، نتایج مطالعات انجام شده نشان می دهد که اهواز و ماهشهر آلوده به ترکیبات آلی حلقوی و فلزات سنگین هستند به ویژه آلودگی جیوه در خوریات ماهشهر است که شاید در دنیا بیشترین آلودگی را داشته باشد.
وی ادامه داد: این آلودگی ها وارد محصولات کشاورزی می شود و سلامت مردم را به مخاطره می اندازد.
لاهیجان زاده همچنین با اشاره به پدیده وارونگی هوا (اینورژن) که با سرد شدن هوا رخ می دهد گفت: این پدیده هر روز صبح در اهواز اتفاق می افتد و با سردتر شدن هوا و وقوع پدیده وارونگی هوا، آلودگی در اهواز و خوزستان تشدید می شود که مشکلات جدی را در برخواهد داشت.
وی با تاکید بر انجام اقدامات کوتاه مدت برای کاهش آلودگی هوای خوزستان افزود: وزارت نفت قرار بود از دستگاه های فرآورش نفت (MOT) در اطراف اهواز استفاده کند و تا ۳۰ کیلومتری اهواز پیت نفتی قرار ندهد اما اکنون در مسیر اهواز به سمت امیدیه، ماهشهر و آغاجاری صدها میلیون فوت مکعب گاز رها می شود و ده ها پیت نفتی وجود دارد که تعداد آنها از کنترل خارج شده است.
لاهیجان زاده تاکید کرد: دود ناشی از فلرهای نفتی با نخستین باران وارد رودخانه ها و زمین های کشاورزی می شود بنابراین سایر دستگاه های اجرایی اعم از جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق خوزستان و بهداشت نیز باید خسارت های وارد شده به منابع آب و خاک را پیگیری کنند.

* اعتبار ۳۰ میلیاردی برای محیط زیست خوزستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با اشاره به ابلاغ مصوبه جدید کاهش آلودگی هوا در کشور گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خروج خودروهای فرسوده، تعیین محدوده های ترافیکی و ساماندهی مراکز معاینه فنی خودرو، استفاده از موتورسیکلت های کاربراتوری از مواردی است که در این مصوبه بر آن تمرکز شده است.
وی با اشاره به پایان بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز افزود: در این طرح نوع و حجم آلاینده های این شهر و سهم هر کدام از آلاینده ها مشخص شده است.
لاهیجان زاده اضافه کرد: خوزستان با معضلات متنوع زیست محیطی معادل تمام استان های کشور و حجم بالایی از انتظارات مردمی روبه روست به همین دلیل انتظار می رود اعتبارات متناسب با حجم مشکلات باشد.
وی افزود: اعتبار این اداره کل ۳۰ میلیارد ریال و در حد استان های کم جمعیت و کوچک است که کفاف انجام وظایف محوله را نمی دهد.

* خسارت های نفت تعیین تکلیف شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت منابع نفتی خوزستان گفت: منافع تولید نفت ملی است و همه کشور از آن منتفع می شود اما خسارت های آن تنها متوجه خوزستان است.
کیخسرو چنگلوایی افزود: آلودگی های نفتی به ویژه گازهای آلاینده، علاوه بر سلامت مردم، محصولات کشاورزی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و منابع خاک را که طی ۲ هزار سال تولید شده اند از بین می برد.
وی خواستار ارائه برنامه عملیاتی مشخص و دارای زمانبندی برای کنترل و رفع آلودگی های نفتی شد و تاکید کرد: وزارت نفت باید مشخص کند که برای جبران این خسارت ها چه اقدامی انجام می دهد.
وی با اشاره به اظهارات زنگنه وزیر نفت در خوزستان افزود: وزیر نفت که معتقد بود احیای تالاب هورالعظیم به او ارتباطی ندارد آیا این فعالیت های نفتی را هم بی ارتباط به خود می داند؟

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.