خوزستان در طیف استان‌های ناامن غذایی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خوزستان در طیف استان‌های ناامن غذایی قرار دارد که این موضوع، بیشتر به دلیل توان کم اقتصادی مردم درخوزستان است، به همین جهت نیاز است که در حوزه امنیت غذا برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

دکتر اسماعیل ایدنی در همایش روز جهانی غذا که امروز(۲۷ مهرماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد:‌ تغییراتی در الگوی بیماری‌ها در سطح جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه رخ داده و همین امر اهمیت توجه به امنیت غذا را بیشتر کرده است.

وی افزود: بیشتر کشورها در حوزه بهداشت با بیماری‌های غیر واگیردار دچار چالش شده‌اند و این بیماری‌ها بیشترین عامل مرگ و میر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ‌مرگ‌های ناشی از بیماری‌های واگیردار رو به کاهش و مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیردار افزایش پیدا کرده است؛ در این راستا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و سوانح رو به افزایش است و این، موجب تغییر سیاست‌های نظام درمانی شده است.

ایدنی با بیان این‌که برقراری امنیت غذایی در جامعه با سه مولفه مهم ارتباط دارد، عنوان کرد: نخستین مولفه این است که برای ایجاد امنیت غذایی در جامعه باید غذای سالم در دسترس باشد، دومین مولفه توان اقتصادی است تا افراد جامعه بتوانند از غذای سالم بهره‌مند شوند در سومین شاخص نیز فرهنگ تغذیه است.

وی ادامه داد:‌ در خوزستان متاسفانه در زمینه اقدامات اساسی نه تنها برای انسان بلکه برای هر موجود زنده‌ای دچار مشکل هستیم. اصلی‌ترین نیاز، آب سالم و هوای سالم است که همه از وضعیت آن در خوزستان مطلع هستند و از سوی دیگر متاسفانه خوزستان در طیف استان‌های ناامن غذایی قرار دارد که این موضوع، بیشتر به دلیل توان کم اقتصادی مردم درخوزستان است، به همین جهت نیاز است که در حوزه امنیت غذا برنامه‌ریزی جدی انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ‌در سطح جهان ۹۷۰ میلیون نفر روزانه کمتر از یک دلار درآمد دارند و این، دسترسی به غذا را با چالش مواجه کرده است،‌ از سوی دیگر الگوی نامناسب تغذیه نیز از چالش‌های مهم امنیت غذایی است.

وی افزود: در استان خوزستان الگوی نامناسب تغذیه به دو صورت سوء‌تغذیه یا چاقی تاثیر خود را در افراد نمایان می‌کند؛ در حال حاضر ۳۰ درصد بانوان استان دچار چاقی هستند.

ایدنی با اشاره به دخالت‌های انسانی در محیط زیست خوزستان و تاثیر آن در امنیت غذایی اظهار کرد:‌ دخالت انسان در اکوسیستم و محیط زیست، در تولید مواد غذایی سالم خلل ایجاد می‌کند. تولید غذا در جهان اکنون تحت تاثیر خشکسالی است که البته در بیشتر کشورها بین تولید غذا و کشاورزی تطابق ایجاد شده است.

وی ادامه داد:‌ شرایط اقلیمی کنونی استان خوزستان ناشی از دخالت انسان است که خوزستان را با تهدید مواجه کرده است. دخالت در محیط زیست و سرچشمه‌های رودخانه‌ها، اکوسیستم خوزستان را تغییر داده است. متاسفانه در طول مسیر رودخانه‌ای که سرچشمه حیات خوزستان است، پساب‌های بدون تصفیه تخلیه می‌شود و این یکی از مشکلات استان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان این‌که لازم است برای جامعه سالم، در سیاست‌ها یکپارچگی داشته باشیم، افزود: ارتقای سلامت غذا یک امر فرابخشی است و توجه به این عوامل در امنیت سلامت، به عزم ملی و استانی نیاز دارد.

ایدنی گفت: ‌معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز یک الگوی موفق در سطح کشور است و از رتبه ۳۲ کشوری در مدت ۲ سال متولی به رتبه نخست دست پیدا کرده که این امر قابل تقدیر است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.