شناسایی ۳۵۰ هزار هکتار کانون مستعد گرد و غبار در سطح استان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: هاشم بالدی، مدیر بحران استان خوزستان در مورد اقدامات این سازمان در وضعیت گرد و غبار استان اظهار کرد: سال گذشته در زمان بروز گرد و خاک در استان خوزستان حدود یک میلیون ماسک در بین مردم توزیع شد که بیشترین تعداد ماسک در مرکز استان و شهر اهواز توزیع شد اما متاسفانه در این زمینه اعتباری به ما پرداخت نشد و از منابع استانداری خوزستان کمک گرفتیم.

وی در مورد کمک‌های وزارت بهداشت در زمینه اهدای ماسک گفت: وزارت بهداشت امکان ارائه این حجم ماسک را ندارد و تاکنون نیز در این زمینه هیچ اقدامی نکرده است. امسال هم از ذخیره ماسک‌های سال گذشته استفاده کرده و تاکنون حدود ۱۰۰ هزار ماسک را در بین شهروندان توزیع کردیم.

مدیر بحران استان خوزستان ادامه داد: دیروز مدارس استان خوزستان در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل شد. امروز نیز شیفت عصر تمام مقاطع تعطیل و ادارات، بانک‌ها و آموزش عالی استان نیز تا ساعت یک بعداز ظهر مشغول به کار هستند.

بالدی کمبود اعتبارات مالی را یکی از علل اصلی ناتوانی در مبارزه با پدیده گرد و خاک استان خوزستان دانست و گفت: متاسفانه اعتبارات اندکی به مدیریت بحران اختصاص داده شده است به عنوان مثال در سال ۹۳ برای شستشوی معابر و فضای سبز ۴٫۵ میلیارد تومان اعتبار به ما اختصاص داده شد که تنها ۹۰۰ میلیون تومان از این اعتبار به ما پرداخت شد. بر همین اساس با اعتبارات موجود در ۸ نقطه از استان، بحث بیابان زدایی از جمله کاشت نهال و مالچ پالشی را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: سال گذشته مطالعاتی در این زمینه با همکاری چندین دستگاه انجام دادیم که براساس آن حدود ۳۵۰ هزار هکتار کانون مستعد گرد و غبار در سطح استان شناسایی کردیم و به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کردیم تا از این مطالعات در سند ملی جامع مقابله با گرد و غبار استفاده کنند. همچنین اعتبارات مورد نیاز برای ایستگاه های سنجش در هواشناسی، اعتبارات مورد نیاز مدیریت بحران و ادارات توزیع برق را مورد ارزیابی قرار دادیم.

بالدی افزود: اما اگر سالانه ۳۵ هزار هکتار از این وسعت نیز مورد بیابان زدایی قرار بگیرد تقریبا ۱۰ سال زمان می برد تا مناطق شناسایی شده بیابان زدایی شود. امسال برای ۸ هزار هکتار نهال کاری و حدود ۳ هزار هکتار مالچ پالشی انجام شد که اگر اعتبارات به درستی اختصاص یابد می‌توانیم سالانه همین حدود را بیابان زدایی کنیم البته در صورتی که خشکسالی گسترش پیدا نکند و کانون‌های گرد و غبارجدید نیز اضافه نشود.

مدیر بحران استان خوزستان تصریح کرد: برای مقابله با بحران گرد و غبار خوزستان نیاز به عزم ملی است زیرا گرد و غبار استان خوزستان بر سایر استان های کشور نیز اثرات منفی بر جای می گذارد و سلامت کل مردم کشور را تهدید می کند بنابراین باید سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در این زمینه همکاری کنند تا از میزان گرد و خاک موجود کاسته شود.

وی از وزارت بهداشت خواست برای مقابله با پدیده گرد و خاک استان خوزستان با نگاه ویژه‌ای به موضوع گرد و غبار خوزستان بپردازد و نسبت به تجهیز و بازسازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان خوزستان اقدام کند.

بالدی ادامه داد: پیش بینی می شود گرد و غبار تا پایان امروز به حداقل برسد اما با توجه به ریز بودن ذرات خاک، ادامه وضعیت جوی و وزش باد اثرات ماندگار پدیده گرد و خاک خوزستان ادامه داشته باشد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.