بازگشت خاک با ۱۸ برابر حد مجاز خوزستان را به تعطیلی کشاند/ لغو پروازها/ مدیریت بحران اطلاعیه صادر کرد/ اورژانس در آماده باش

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس اداره پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:‌ میزان غلظت ریزگردها در هوای اهواز در ساعت ۱۱ صبح امروز به ۱۸ ‌برابر حد مجاز رسیده است.

سیروس کریمی اظهار کرد:‌ در ساعت ۱۱ صبح امروز (۱۰ مهرماه) میزان غلظت ریزگردها در هوای آبادان ۲۷۴۷ و اهواز ۲۶۰۳ میکروگرم در مترمکعب اندازه گیری شده که به ترتیب ۱۸ برابر و ۱۷ برابر حد مجاز است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از تعطیلی کلیه مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه و کلیه دانشگاه‌های استان خوزستان در نوبت بعد از ظهر امروز به دلیل شدت پدیده گرد و غبار خبر داد.

هاشم بالدی اظهار کرد:‌ به دلیل شدت پدیده گرد و غبار در اهواز و دیگر شهرستان‌های استان خوزستان، بنا بر تصمیم شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، کلیه مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه و همچنین کلیه دانشگاه‌های استان خوزستان در نوبت بعدازظهر امروز (۱۰ مهرماه) تعطیل است.

شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان پایان ساعت کار امروز ادارات خوزستان را ساعت ۱۳ اعلام کرد.

در اطلاعیه استانداری خوزستان آمده است: پیرو اطلاعیه قبل، زمان اتمام کار کلیه ادارات و بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان به جز مراکز خدماتی و عملیاتی و بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها و آتش‌نشانی، در روز جاری (۱۰ مهرماه)ساعت ۱۳ می‌باشد.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: با توجه به میزان غلظت گرد و غبار در هوای استان، توصیه می‌شود گروه‌های خطر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران قلبی تنفسی از منزل خارج نشوند.

دکتر کامبیز معصومی  اظهار کرد: با توجه به بروز پدیده ریزگردها احتمال بروز بیماری‌های تنفسی بیشتر خواهد شد، به همین منظور با هماهنگی‌های صورت گرفته، اورژانس بیمارستان امام(ره) آمادگی کامل برای ارایه خدمات درمانی به این افراد را دارد.

وی افزود: گروه‌های خطر شامل نوزادان، کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و بیمارانی است که سابقه حملات تنگی نفس در سال گذشته و موارد مشابه را داشته‌اند و به آنان توصیه اکید می‌شود هنگام بروز پدیده گرد و غبار در صورتی که ضرورتی وجود ندارد، از منزل خارج نشوند.

معصومی ادامه داد: در اولین اقدام بعد از بروز تنگی نفس، خس خس سینه، کوتاهی تنفس و دشواری در تنفس توصیه می شود، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: در این شرایط درب و پنجره‌ها را ببندید و توصیه می‌شود در صورت بروز حملات تنفسی و آسم اگر بیماری زمینه‌ای دارید و دارو مصرف می‌کنید داروهای خود را قطع نکنید. همچنین چنانچه قصد خروج از منزل را دارید حتما از ماسک استفاده کنید که بهترین نوع آن ماسک N95 است.

معصومی اظهار کرد: از آنجا که طی دیروز و امروز تشدید پدیده گرد و غبار را شاهد بودیم، احتمال بروز حملات تنفسی در گروه افراد پر خطر وجود دارد و به همین منظور، اورژانس بیمارستان امام(ره) اهواز همچون هر سال آماده پذیرش بیماران تنفسی است.

رئیس جمعیت هلال احمر اهواز گفت: با بروز پدیده گردو غبار، یک فرد نیکوکار دو هزار ماسک را تهیه کرد که بین مردم اهواز توزیع شد.

فتح اله هاشم نژاد بیان کرد: این فرد نیکوکار ماسک های تهیه شده را صبح امروز با شدت گرفتن گردو غباردر اختیار هلال احمر اهواز قرار داد و توسط این نهاد ماسک ها در بین مردم اهواز توزیع شد.
وی اضافه کرد: متاسفانه هیچگونه اعتباری برای خرید ماسک به جمعیت هلال احمر اختصاص نیافته است و امکان خرید و توزیع ماسک در روزهایی که گردو غبار است در بین مردم وجود ندارد.
رئیس جمعیت هلال احمر اهواز اظهار کرد: پارسال جمعیت هلال احمر خوزستان چهار میلیارد ریال از اعتبار خود ماسک خریداری کرد که این پول به جمعیت بازنگشت.
هاشم نژاد عنوان کرد: همچنین جمعیت هلال احمر اهواز دو آمبولانس در سطح شهر اهواز برای رسیدگی هر چه بیشتر به مردم در هوای گردو غبار مستقر کرده است.

شدت بیش از حد ریزگردها و کاهش دید افقی در روز شنبه در اهواز منجر به لغو دو پرواز فرودگاه بین المللی اهواز شد.

مسئول روابط عمومی فرودگاه اهواز افزود: دو پرواز شرکت هواپیمایی آسمان، اهواز- مشهد به شماره پرواز ۸۳۶ و اهواز – تهران به شماره پرواز ۸۳۱ به دلیل کاهش دید افقط ناشی از بروز پدیده گردو غبار در اهواز لغو شد.
وی اظهارکرد: به دلیل ادامه ی پدیده ریزگردها، کلیه پروازهای این فرودگاه تا اطلاع ثانوی با تاخیر و به صورت آماده باش هستند.

مدیر روابط عمومی فرودگاه بین المللی جمی آبادان اظهارکرد: پرواز تهران – آبادان – تهران هواپیمایی کیش ایر با شماره پرواز ۷۴۰۴ و ۷۴۰۵ و پرواز مشهد آبادان – مشهد به شماره پرواز ۳۷۳۷ و ۳۸۳۸ به دلیل انتشار بیش از حد مجاز ریزگردها لغو شد.
رضا سلطانی افزود: پرواز تهران – آبادان – تهران قرار بود ساعت هشت صبح در فرودگاه آبادان فرود آید و ساعت ۹ فرودگاه آبادان را به مقصد تهران ترک کند.
وی گفت: همچنین دو پرواز شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر مشهد – آبادان -مشهد به دلیل گرد و غبار شدید لغو شد.
سلطانی ادامه داد: این پرواز که قرار بود ساعت ۷:۳۰ دقیقه در فرودگاه آبادان فرود آید طبق هماهنگی انجام شده در فرودگاه اهواز به زمین نشست.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.