پرونده مرگ ماهی‌های «هور» روی میز استاندار

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان با اشاره به مرگ و میر آبزیان در تالاب «هورالعظیم» در روزهای گذشته عنوان کرد: اگر بسته شدن دریچه‌های ورودی آب به تالاب توسط شرکت نفت بدون اطلاع سازمان محیط زیست بوده باشد، اقدامی غیرقانونی صورت گرفته است. به گزارش همشهری، «غلامرضا شریعتی» در نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری افزود: شرکت نفت ظاهرا این دریچه‌ها را برای کاری بسته است و دوباره باز خواهد کرد، اما اگر این دریچه‌ها بدون اطلاع سازمان محیط زیست انجام شده باشد، قطعا غیرقانونی بوده است. شریعتی از تعداد و بازه زمانی تلفات آبزیان در هورالعظیم اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: از مجموعه استانداری و همچنین محیط زیست خواسته ام تا برای شفاف سازی و مشخص شدن جزئیات این مساله، گزارشی دقیق ارائه دهند.
وی اضافه کرد: وزیر نفت چندی پیش دستور داد که برای انجام عملیات حفاری نباید تالاب خشک شود.
استاندار با اشاره به این‌که ۶۰ درصد آب به هورالعظیم برگشته است، گفت: رئیس جمهوری اهتمام ویژه ای به محیط زیست دارد و عنوان کرده که در این دولت نباید هیچ پروژه عمرانی و صنعتی بدون پیوست زیست محیطی با هر میزان توجیه اقتصادی آغاز شود.

تلف شدن ده‌ها هزار ماهی
پیش از برگزاری نشست مطبوعاتی استاندار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد که کم‌آبی در تالاب هورالعظیم موجب تلف شدن ده‌ها هزار قطعه ماهی در این تالاب شده و این تلفات در گشت‌های روزانه مرتبا دیده می‌شود. وی گفته بود: برداشت آب برای کشت در بالادست از حجم حقآبه کم می‌کند و جاده‌سازی‌های شرکت نفت هم موجب جدا شدن قسمت‌های مختلف تالاب می‌شود و قطع ارتباط در تالاب و بالا بودن دمای هوا موجب کاهش اکسیژن محلول در آب و در نهایت مرگ و میر ماهیان تالاب هورالعظیم می‌شود.

آب بیش از نیاز نباید منتقل شود
استاندار درباره پروژه‌های انتقال آب و موضع مدیریت استان در این زمینه نیز عنوان کرد: بنده نماینده دولت هستم و به همین دلیل عنوان کردم که موضع من همان موضع دولت است و موضع دولت منطبق با مواضع محلی و منافع مردم استان است.
شریعتی افزود: رئیس جمهوری در بین مردم خوزستان گفتند که آب تنها در حد رفع نیاز آب شرب قابل انتقال است و بیش از نیاز شرب نباید منتقل شود.
وی ادامه داد: از نظر ما میزان آب انتقالی برای آب شرب باید ۳۸۰ میلیون مترمکعب باشد؛ این برآورد بررسی‌های ما است و حتی از این میزان می‌توان مقداری برای مصرف در صنعت آن استان‌ها اختصاص داد. شریعتی گفت: موضوع انتقال آب در حد نیازهای آب شرب در شورای عالی آب و شورای عالی امنیت ملی مصوب شده است و نباید بیش از این میزان منتقل شود.

حساسیت روی آب
استاندار با بیان این‌که در خصوص پروژه‌های انتقال آب اعتراض داریم، ادامه داد: این اعتراض را به رئیس جمهوری نیز اعلام کرده ایم. اکنون در پروژه‌های انتقال آب به نحوی عمل می‌شود که دستور رئیس جمهوری می‌تواند قابل برگشت باشد و در زمان‌های دیگر ممکن است تصمیم رئیس جمهوری را تغییر دهند. ما به این نحوه اعتراض داریم. باید به نحوی عمل شود که دستور رئیس جمهوری غیرقابل برگشت باشد.
شریعتی گفت: مردم باید از پروژه‌های انتقال آب مطلع باشند اما این اطلاعات باید مستند باشد. ما نیز آمادگی کامل داریم که از منافع خوزستان دفاع کنیم. در این زمینه پیگیری‌های بسیاری را از طریق دولت و ریاست جمهوری داشته ایم و حساسیت بسیاری در این زمینه داریم. وی تاکید کرد: اکنون مهم ترین عامل برای دفاع از عدم انتقال آب کارون، طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری است و هم ما و هم نمایندگان خوزستان در مجلس، پیگیری‌های بسیاری در خصوص تامین آب این طرح را داریم و در این خصوص تاکید ویژه ای وجود دارد.

جابه‌جایی صنایع آلاینده اهواز ممکن نیست
استاندار در خصوص صنایع آلاینده شهر اهواز نیز عنوان کرد: برخی کارگاه‌های آلاینده در محدوده شهری اهواز وجود دارند که به شهرداری اهواز ابلاغ شده است تا نسبت به جابجایی آن‌ها اقدام کند، اما صنایع بزرگی هم در اهواز فعالیت دارند که در حال حاضر امکان جابجایی آنها وجود ندارد. شریعتی افزود: از این پس در حریم شهر مجوز جدیدی برای فعالیت صنایع داده نخواهد شد و حریم شهری و مقررات زیست محیطی باید حتما رعایت شود. استاندار ادامه داد: شرکت صنایع فولاد بیشتر از راه‌های جاده ای استان استفاده می‌کند و بار ترافیکی ایجاد می‌کند. به همین جهت لازم است در خصوص افزایش ایمنی در جاده‌ها و ارائه خدمات به پلیس راه و فراهم کردن دیگر امکانات اقدام کند.

تامین اعتبار پروژه تصفیه خانه شرق اهواز
شریعتی در خصوص وضعیت فاضلاب خوزستان نیز عنوان کرد: در روزهای گذشته حواله ۱۰ میلیون دلاری از شرکت توانیر و از محل فروش برق به عراق برای تکمیل پروژه تصفیه خانه شرق اهواز صادر شده است. صحبت‌هایی با سفیر ایران در عراق انجام شده و درخواست کرده ایم که این حواله‌ها به زودی به پول نقد تبدیل شود و سفیر ایران در عراق اعلام کرد که حدود ۱۱۵ میلیون دلار از مطالبات ایران از وزارت برق عراق تامین شده است. بنابراین امیدواریم تا پایان سال تصفیه خانه شرق اهواز تکمیل شود. وی عنوان کرد: تصفیه خانه شرق اهواز روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب آب برای استفاده در بخش‌های کشاورزی و صنعت بازیافت خواهد کرد. همچنین تمهیداتی برای حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان اندیشده شده است.

اعتبار پروژه‌های فاضلاب خوزستان
استاندار به فاضلاب استان هم اشاره کرد و گفت: در گذشته برای ۱۶ شهر خوزستان ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه صادر شد، اما هیچ کاری در این زمینه انجام نشد و این ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه در زیر خاک مدفون شد و شبکه فاضلاب در این ۱۶ شهر نیز وارد مدار نشد.
شریعتی افزود: در حال حاضر به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این فاضلاب‌ها وارد مدار شود. البته این پروژه‌ها تمام نقاط شهری این ۱۶ شهر را شامل نمی‌شوند. اگر بخواهیم مشکل فاضلاب تمام این ۱۶ شهر حل شود به ۴۷۰ میلیارد تومان نیاز است که با در نظر گرفتن اجرای سیستم تصفیه فاضلاب در شهرها، در مجموع به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. از سوی دیگر در حال حاضر با فاینانس کشور چین، پروژه‌های تصفیه خانه‌های فاضلاب در آبادان، خرمشهر، شادگان و بندرامام(ره) در حال انجام است.
شریعتی گفت: برای برطرف شدن کامل مشکل آب و فاضلاب خوزستان به بیش از ۳ میلیارد دلار اعتبار و به عبارت دیگر نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. استاندار اضافه کرد: پیگیری تامین این اعتبار از طریق فاینانس یا صندوق توسعه ملی در حال انجام است. همچنین رئیس جمهوری پیشنهادی در این خصوص مبنی بر تشکیل کنسرسیوم داده تا این مشکل در کوتاه مدت به شکل قابل قبولی حل شود.

در پروژه مترو اهواز اهتمام جدی وجود نداشت
استاندار در بخش دیگری از سخنانش درباره پروژه قطار شهری اهواز هم گفت: در موضوع پروژه مترو اهواز اهتمام جدی وجود نداشت. هیچ شخصی را متهم نمی‌کنم اما در استان‌های دیگر در پروژه‌های قطار شهری همه ورود کردند، اما در استان ما دوستان یا ورود نکرده اند، یا توجهی به موضوع نداشته اند.
شریعتی افزود: در پروژه‌های قطار شهری در اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز آورده هر شهرداری ۵۰۰ میلیارد تومان بود اما در پروژه قطار شهری اهواز آورده شهرداری ۸۴ میلیارد تومان بود. در آن زمان بررسی نشد که آیا شهرداری توان مالی دارد یا نه؟ اما در حال حاضر شهرداری اهواز برای کامل کردن پروژه قطار شهری اعلام آمادگی کرده است.

از اوراق قرضه استفاده نشد
استاندار خوزستان ادامه داد: در پروژه‌های قطار شهری دیگر شهرها ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت اوراق قرضه به فروش رسید و در مشهد بخش دوم اوراق در حال فروش است اما در پروژه قطار شهری اهواز هنوز به این اوراق قرضه دست نزده ایم و کاری انجام نشده است.
شریعتی اظهار کرد: دولت ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات برای پروژه قطار شهری اهواز اختصاص داده است. معاون عمرانی وزیر کشور نیز عنوان کرده که در بیشتر پروژه‌های قطار شهری شهرهای کشور، برای خرید واگن اقدامات انجام شده، اما در اهواز هیچ اقدامی نشده است. با این حال اگر در خوزستان در خصوص تکمیل پروژه قطار شهری اهواز اقداماتی صورت گیرد، تجهیزات و واگن‌ها هم تامین خواهد شد.
وی در خصوص انتخاب مدیر عامل جدید قطار شهری اهواز گفت: هنوز شهردار اهواز مدیری برای سازمان قطار شهری اهواز معرفی نکرده و حکمی برای کسی صادر نشده است. باید در این پروژه مدیری کارآمد و مورد اعتماد مورد استفاده قرار گیرد.

رسول عود زاده
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.