استاندار: هزینه‌های آلایندگی ربطی به فعالیت مجاز یا غیرمجاز ندارد/ انتقاد از واگذاری بررسی کیفیت آب کارون به دانشگاه شیراز

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان گفت: هزینه‌های آلایندگی ربطی به فعالیت مجاز یا غیرمجاز ندارد، چرا که هزینه آلایندگی حقی است که قانون آن را مشخص کرده است.

غلامرضا شریعتی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون که با حضور مسؤولان سازمان محیط زیست، سازمان آب و برق استان، شیلات استان، آب و فاضلاب استان و دیگر سازمان‌های اجرایی در محل سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد با انتقاد از اینکه مطالعات بررسی کیفیت آب کارون به دانشگاه شیراز داده شده است، اظهار کرد: مدیران اجرایی تا آنجایی که امکان انجام مطالعات طرحی در استان وجود دارد، ملزم به انجام مطالعات آن در دانشگاه‌های استان هستند.

وی تصریح کرد: بحث احیای کارون پشتوانه مطالعاتی بسیاری خوبی دارد که بخش بزرگی از این مطالعات انجام شده و براساس نتایج مطالعات برای توزیع اعتبار برنامه‌ریزی می‌شود.

استاندار خوزستان در رابطه با تکمیل تصفیه‌خانه شرق اهواز به عنوان یکی از پروژه‌های پیشنهای احیای رودخانه کارون در سال ۹۵ و اختصاص۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آن توضیح داد: تکمیل پروژه تصفیه‌خانه شرق اهواز جزو قول‌های رئیس جمهور به استان است.

شریعتی ادامه داد: ۱۰ میلیون دلار اعتبار پروژه تصفیه‌خانه شرق اهواز از محل فروش برق به عراق تامین شد و ۱۰ میلیون دلار دیگر را باید شرکت توانیر پرداخت کند.

وی با بیان اینکه اکنون زمان آن رسیده است که عملیات اجرایی تصفیه‌خانه را انجام دهیم گفت: نیازی به پیش‌بینی اعتباری برای آن در چارچوب پروژه‌های احیای کارون نیست، چرا که اعتبار فاز اول تصفیه‌خانه شرق تامین شده است.

شریعتی با اشاره به اعتباری که برای جمع‌آوری آب سدهای بهمنشیر و مارد پیش‌بینی شده است، بیان کرد: برای این پروژه نیز با عنایت مقام معظم رهبری حدود ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به منظور جمع‌آوری آب‌های مرزی این دو سد اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه اعتبارات پروژه‌ها را باید به گونه‌ای تقسیم کنیم که اثربخشی آن بالا برود، افزود: عملیات اجرایی پروژه‌های سدهای بهمنشیر و مارد به منظور کاهش آلودگی باید انجام شود.

شریعتی در پاسخ به مدیر آبفا استان مبنی بر اینکه مشکل فاز اول پروژه فاضلاب شوشتر و دزفول با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان حل می‌شود، گفت: مشخص شود با اجرای این پروژه چه میزان از آلودگی‌هایی که وارد کارون و دز می‌شد، کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به کارگاه‌های مجاز و غیرمجاز پرورش ماهی در استان، برداشت از منابع آب سطحی و تاثیرگذاری کیفیت و کمیت آب تاکید کرد: این کارگاه‌ها تاثیرگذاری شدیدی بر منابع آب در پایین‌دست گذاشته و سبب آلودگی محیط‌زیست می‌شوند.

شریعتی بیان کرد: این کارگاه‌ها آلودگی‌هایی برای محیط ایجاد می‌کنند که یا باید حق آلایندگی را پرداخت کنند یا به نحوی عمل کنند که سازمان محیط‌زیست عدم آلایندگی آنها را تایید کند.

وی در پاسخ مدیر شیلات استان مبنی بر اینکه کارگاه‌های مجاز نیاز به پرداخت حق آلایندگی ندارند، تصریح کرد: هزینه‌های آلایندگی ربطی به فعالیت مجاز یا غیرمجاز ندارد، چرا که هزینه آلایندگی حقی است که قانون آن‌ را مشخص کرده است.

وی در پایان از شیلات، سازمان محیط‌زیست و آب و برق استان درخواست کرد که کمیته‌ای مشترک به منظور چگونگی حل مشکلات آلایندگی آب کارون تشکیل دهند و نتایج آن را در جلسات آتی مطرح کنند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.