جزییات اجرای طرح سرشماری نفوس و مسکن در خوزستان/ جایزه های میلیونی برای اعلام اینترنتی سرشماری

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان با اشاره به اهمیت سرشماری نفوس و مسکن، گفت: این سرشماری در خوزستان همزمان با کل کشور اجرایی می‌شود و یکی از طرح‌های اساسی در نظام آماری محسوب می‌شود.

امید حاجتی در نشست خبری که امروز، ۳۱ شهریورماه با موضوع چگونگی روند اجرای سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این نوع سرشماری علیرغم هزینه هنگفتی که دارد در تمام جهان مورد توجه است و مبنای برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم‌گیری و پژوهش‌ها است.

وی افزود: سرشماری امسال تفاوت‌هایی با دوره‌های گذشته دارد و باید دو نکته بسیار مهم شامل تمام‌شماری و صحت کامل اطلاعات آماری در این طرح مورد توجه قرار بگیرد.

سرشماری اینترنتی؛ سوم تا ۲۴ مهرماه

حاجتی تصریح کرد: در سرشماری این دوره، دیگر شاهد فرم‌های فراوان نخواهیم بود و مأموران سرشماری به کمک تبلت این کار را انجام می‌دهند.

وی گفت: تفاوت دیگر این دوره با دوره‌های پیشین آن است که سرشماری به صورت اینترنتی آغاز می‌شود و مردم می‌توانند از ۳ تا ۲۴ مهرماه به سایت سامانه سرشماری مراجعه کنند و ثبت‌نام خود را انجام دهند و کد رهگیری دریافت کنند.

حاجتی با اشاره به این‌که پیش‌بینی شده ۳۰ درصد از سرشماری این دوره به صورت اینترنتی انجام شود، عنوان کرد: کسانی که پس از ثبت‌نام اینترنتی کد رهگیری دریافت کرده‌اند، در زمان مراجعه حضوری مأموران سرشماری باید کد رهگیری خود را در اختیار این مأموران قرار ‌دهند.

سرشماری هیچ‌گونه ارتباطی با مبحث یارانه‌ها ندارد

وی با اشاره به این نکته که اطلاعات سرشماری هیچ‌گونه ارتباطی با مبحث یارانه‌ها ندارد، گفت: اطلاعات سرشماری هیچ ارتباطی با اطلاعات مالی افراد ندارد. همچنین در این طرح اطلاعات هر خانوار به صورت محرمانه دریافت و در قالب مجموعی از اطلاعات در سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حاجتی عنوان کرد: سرشماری در مرحله اول به صورت اینترنتی و از ۳ مهرماه آغاز می‌شود و سپس حدود یک هزار و ۲۰۰ مأمور آمارگیر بر اساس نقشه و بلوک‌بندی‌های انجام‌شده، فاز دوم سرشماری را آغاز می‌کنند.

پیشبینی حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح

وی در خصوص تأمین اعتبارات سرشماری استان عنوان کرد: اعتبارات سرشماری خوزستان به صورت متمرکز و ملی تأمین می‌شود و حدود ۶ میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است که عمده هزینه‌ها برای پرداخت حق‌الزحمه نیروها و عوامل اجرا است.

رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان ادامه داد: آمارگیران در این طرح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند. همچنین به مسئولان گروه‌های آمارگیران حق‌الزحمه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود.

فعالیت حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نیروی ستادی و اجرایی

حاجتی گفت: تعداد کل نیروهای ستادی و اجرایی این طرح در استان حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر است که از حدود یک سال گذشته در حال مدیریت و ساماندهی آن‌ها هستیم.

وی با اشاره به این‌که تمام ۲ هزار و ۳۰۰ نفر باید در دوره‌ای یک ماهه به خوبی مدیریت شوند تا شاهد برگزاری سرشماری موفق در استان باشیم، عنوان کرد: هماهنگی‌ها و اقدامات مختلفی از یک سال گذشته انجام و آموزش‌هایی نیز ارایه شده است و همزمان با فرمان رئیس جمهور ستاد هماهنگی سرشماری نفوس و مسکن خوزستان به ریاست استاندار تشکیل شد و هیچ مشکلی برای اجرای سرشماری در استان وجود ندارد.

حاجتی با اشاره به این‌که در زمینه صحت اطلاعات، سیستم‌های نظارتی خاص خود را داریم، گفت: با توجه به سرشماری‌های دوره‌های قبل، برآوردهای جمعیتی و طرح‌های نمونه‌گیری، مردم نمی‌توانند اطلاعات غلط و پرتی را ارائه کنند و آنچه که بسیار اهمیت دارد، اطلاع‌رسانی بحث سرشماری است تا مردم به صورت کامل در این طرح مشارکت کنند و هیچ نگرانی بابت موضوعاتی که برایشان مهم است، نداشته باشند.

وی با بیان این‌که در انجام سرشماری، ارزیابی و راستی آزمایی‌ها به صورت کامل صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: مهمترین اطلاعاتی که از طریق این سرشماری ارائه می‌شود، اطلاعات جمعیتی است که برای برنامه‌ریزی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده است.

حاجتی با اشاره به این مسأله که هیچ پردازش اطلاعاتی در استان انجام نمی‌گیرد، گفت: ستادهایی در شهرستان‌ها است که تقسیم نیرو در آنجا انجام می‌شود و همچنین اطلاعات سرشماری مستقیماً به مرکز آمار ایران ارسال خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه خوزستان تصریح کرد: فرمانداران در هر شهرستان مدیر اجرایی سرشماری هستند و یک معاون فنی نیز دارند و در استان ۳۰۰ دستگاه رایانه و ۱۵۰۰ تبلت برای اجرایی شدن سرشماری تامین شده است.

تشکیل ۳۱ ستاد سرشماری در خوزستان

وی با اشاره به نکته که ۳۱ ستاد در سطح شهرستان‌ها وجود دارد که با مسئولیت فرمانداران کار سرشماری را انجام می‌دهند، گفت: در استان ۲۷ شهرستان داریم که ۴ ستاد در اهواز، ۲ ستاد در دزفول و در هر کدام از شهرستان‌ها یک ستاد، مدیریت سرشماری را بر عهده دارند.

حاجتی گفت: سرشماری به صورت خود اظهاری انجام می‌گیرد اما باید سازوکاری اجرایی کنیم تا این خود اظهاری به خوبی انجام شود و بیشترین افراد ممکن شمارش شوند.

وی عناون کرد: در این سرشماری ۳۶ سؤال مربوط به اطلاعات خانوار، ۴ سؤال مربوط به اطلاعات مسکن و اقلام هویتی پرسش می‌شوند و مأموران سرشماری ملبس به لباس طوسی رنگ هستند و حتماً باید دارای کارت شناسایی هولوگرام‌دار و مجهز به تبلت باشند.

قائم مقام اجرای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵ خوزستان گفت: یک هزار جایزه یک میلیون تومانی برای خانوارهایی که اطلاعات را به صورت اینترنتی اعلام می کنند، در نظر گرفته شده است.

 داوود آقایی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جلسه هماهنگی طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵ اظهار کرد: مردم خوزستان همگام با سراسر کشور از گذشته تاکنون نشان داده اند که در همه سنگرها حضور بسیار فعال و چشمگیری داشتند، به ویژه مناطق روستایی که حتی از قبل شناسنامه به دست برای حضور مأمور آمارگیر بودند. نگرانی ما در مناطق روستایی و محروم کم است.

وی افزود: شاخص های زیادی را در دست داریم که اگر احیانا خطایی از کسی سرزده را نشان دهیم، بازشماری را به منظور گرفتن خطای احتمالی انجام می دهیم.

قائم مقام اجرای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵ خوزستان تصریح کرد: نقشه ها را از ۲ سال قبل تهیه و فایل جغرافیایی را کامل و تمام آبادی ها و سایر نقاط را کنترل کردیم.

آقایی گفت: اطلاعات مکان، خانوار، اقلام هویتی، وضع مهاجرت، سواد و تحصیل، فعالیت و زناشویی، باروری و اطلاعات مسکن را از خانوار پرسش می کنیم.

وی عنوان کرد: ۳۶ سوال مربوط به اطلاعات خانوار و چهار سوال مربوط به اطلاعات مسکن است. اقلام هویتی شامل نام، نام خانوادگی، تابعیت، شماره ملی اتباع، ثبت تاریخ تولد و سن، وضع اقامت و دین می شود.

آقایی با بیان اینکه آمار ذاتا با خطا همراه است، ادامه داد: در این سرشماری امکان فراهم شده که خانوارها به صورت اینترنتی اطلاعات خود را وارد کنند و این باعث می شود که اگر آمارگیر به خانوار مراجعه نکردند آنها خودشان اطلاعات را ارائه داده باشند. هرچند خیلی کم پیش آمده که آمارگیرها درب خانه های مراجعه نکنند.

قائم مقام اجرای طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵ خوزستان اضافه کرد: یک هزار جایزه یک میلیون تومانی برای خانوارهایی که اطلاعات را به صورت اینترنتی اعلام می کنند، در نظر گرفته شده است.

وی در پایان افزود: مأموران ملبس به لباس سرشماری طوسی رنگ هستند و حتما باید کارت هولوگرام دار و تبلت داشته باشند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.