شریعتی: سازمان ها ملزم به خرید از درون استانند/ احداث شهرک صنعتی صنایع پائین دستی پتروشیمی در خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان با اشاره به رصد خرید سازمان ها و دستگاه های استان توسط سازمان امور اقتصادی و دارایی و سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان گفت: باید خرید سازمان های استان کنترل شود و در صورتی که سازمانی اقدام به خریداری کالاها و محصولات مورد نظر خود از استان های دیگر کرده ، باید در این مورد توضیح دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، غلامرضا شریعتی در نشست اقتصاد مقاومتی که شب گذشته، ۲۴ شهریورماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به پرداخت بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات احیاگر به واحدهای تولیدی خوزستان در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: در راستای اقصاد مقاومتی اقدامات خوبی در سطح کشور انجام و سیاست های خوبی اعمال شده است و برنامه اقتصاد مقاومتی خوزستان طبق زمانبندی مشخص شده در دست تدوین است که در قالب این برنامه پروژه‌های بزرگ، متوسط و حتی کوچکی توسط سازمان های مختلف اجرا می شود.

وی با اشاره به ابراز نگرانی آیت الله جزایری، نماینده ولی فقیه در استان از نرخ بالای بیکاری در خوزستان افزود: در این راستا توانمندسازی مشاغل خانگی در مناطق روستایی و حاشیه ای در برنامه قرار گرفت و این امر با توجه به اشتغالزایی با هزینه‌های کم، علاوه بر رفع بیکاری، معیشت زندگی روستاییان و حاشیه نشینان را تأمین می‌کند.

شریعتی خاطرنشان کرد: توسعه مشاغل خانگی اشتغالزایی مناسبی ایجاد خواهد کرد و امسال ۳۲ میلیارد تومان برای تسهیلات مشاغل خانگی و کوچک به صندوق کارآفرینی امید خوزستان تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: معمولا این اعتبارات در نیمه دوم سال افزایش می یابد و انتظار می رود این رقم در سال جاری تا ۶۰ یا ۶۵ میلیارد تومان افزایش داشته باشد. این تسهیلات جهت راه اندازی مشاغل خانگی و کوچک در صنایع مختلف نظیر در زمینه صنایع دستی و کشاورزی پرداخت می‌شود.

شریعتی با اشاره به توافق اخیر انجام‌شده با مدیرعامل بانک سینا عنوان کرد: طبق این توافق مقرر شده تا پایان سال مبلغ ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد توسط این بانک در سطح استان ارائه شود.

وی افزود: البته این نرخ سود تسهیلات ظاهرا ۱۸ درصد است اما ۵ درصد از این نرخ توسط بنیاد علوی بانک سینا، ۵ درصد از سود تسهیلات توسط استانداری از محل اعتبارات خدمات فنی و ۵ درصد دیگر سود توسط معاونت مناطق محروم دفتر ریاست جمهوری پرداخت خواهد شد و متقاضیان در نهایت این تسهیلات را با نرخ ۳ تا ۴ درصد بازپرداخت خواهند کرد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: طبق گفته مدیر عامل بانک سینا، این ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در صورت جذب قابل افزایش به ۴۰ میلیارد تومان خواهد بود.

شریعتی بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه اخیر با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مقرر شده مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود صفر درصد به پروژه‌های اشتغالزایی اختصاص یابد و به این ترتیب معادل آورده متقاضی، البته تا سقف ۵ میلیارد تومان تسهیلات بی بهره پرداخت می‌شود و پس از بهره برداری از پروژه، بازپرداخت این تسهیلات در قالب اقساط باید انجام شود.

وی با اشاره به بازدید مسئول دفتر مناطق محروم معاون ریاست جمهوری از شعیبیه گفت: آقای رضوی یک طرح برای مناطق روستایی و یک طرح نیز برای مناطق روستایی مرزی در برنامه دارد. در قالب این طرح‌ها به پروژه‌ها و طرح‌های اشتغالزایی خانوارهای روستایی تسهیلات پرداخت می شود.

شریعتی ادامه داد: خانوارهای روستایی می توانند هم به صورت تعاونی و هم به صورت سهامی طرح های خود را به مرحله اجرا در بیاورند. این تسهیلات با نرخ سود ۳ درصد در مناطق روستایی و با نرخ سود صفر درصد در مناطق روستایی مرزی ارائه خواهد شد.

وی اظهار کرد: جهت راه اندازی کارخانه فنی مصالح ساختمانی با بهره گیری از فناوری های نوین در خوزستان از مدیرکل بنیاد مسکن کشور دعوت کردیم تا سرمایه گذاری این کارخانه صورت بگیرد و در نهایت مقرر شد که این پروژه توسط مشاورین بررسی شود.

شریعتی گفت: همچنین مقرر شده که کارخانه لوله سازی خوزستان به کارخانه ساخت پکیج های فاضلاب در سطح استان تبدیل شود و مقدمات این کار اکنون فراهم شده است.

شریعتی خاطرنشان کرد: لباس بیماران در بیمارستان یکبار مصرف است و با توجه به اینکه سالانه تعداد زیادی از بیماران در تخت بیمارستان های استان بستری و مرخص می شوند، در صورت تشکیل کمیته های لازم و کارگاه های خیاطی در سطح استان می توان از ورود لباس های بیمارستانی و همچنین لباس های کار جلوگیری کرد.

وی عنوان کرد: پیشنهاد ما مبنی بر فروش خوراک صنایع پتروشیمی خارج از بورس به خوزستان مورد موافقت قرار گرفت و موافقت شد که خوراک های پتروشیمی خارج از فرایند بورس به خوزستان فروخته شود. با توجه به اینکه یک زمین بلااستفاده بین شهرستان ماهشهر تا شهرستان امیدیه قرار دارد، پیشنهاد راه اندازی شهرک صنعتی صنایع پایین دستی پتروشیمی در این منطقه مورد موافقت قرار گرفت و راه اندازی این شهرک اشتغالزایی بسیاری را ایجاد خواهد کرد.

استاندار خوزستان با اشاره به روند فعلی جذب نیروهای غیربومی توسط شرکت‌های نفتی در شهرستان های هویزه و سوسنگرد، عنوان کرد: نسبت به استخدام نیروی غیربومی در شرکت های نفتی پیمانکاری مستقر در این شهرستان ها به وزیر نفت اعتراض کردیم و آقای زنگنه نیز وعده اصلاح این روند را داد.

شریعتی با بیان اینکه اکنون بنا است در میدان‌های نفتی غرب کارون سرمایه گذاری صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: تولید نفت در غرب کارون اکنون به میزان ۶۰ هزار بشکه در روز است و با این سرمایه گذاری تا سال ۱۴۰۴ این رقم به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید و در مجموع در قالب این پروژه حداقل ۵ تا ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت می گیرد.

وی افزود: از مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان خواستیم که از اکنون آموزش‌ها و مهارتهای لازم مشاغل مورد نیاز میدان های نفتی غرب کارون را در آموزشکده های فنی و حرفه ای به جوانان ارائه دهد تا بدین ترتیب این صنایع نتوانند با بهانه نبود متخصص و افراد ماهر از استان های دیگر نیرو جذب کنند.

شریعتی تصریح کرد: احداث پالایشگاه جدید در ابادان به تصویب رسیده است و این پالایشگاه جایگزین پالایشگاه فعلی آبادان خواهد شد و پالایشگاه فعلی ابادان به عنوان موزه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و واحدهای موجود در آن تعطیل خواهند شد.

وی ادامه داد: پروژه پالایشگاه آبادان از آبان ماه سال جاری با اعتبار ۱٫۳ میلیارد دلار آغاز می شود و ادامه کار توسط چینی ها با ۱٫۷ میلیارد دلار اعتبار انجام خواهد شد. در ساخت این پالایشگاه ۱۰ هزار نیرو به کار گرفته خواهد شد که نیروها باید از شهرستان های آبادان و خرمشهر جذب شوند و در این راستا خواستار ارائه آموزش ها و مهارت های مشاغل مورد نیاز برای پالایشگاه جدید آبادان به جوانان شهرستان های مذکور شدیم.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.