در ۵ ماهه نخست امسال؛ تصادفات فوتی در خوزستان ۱۲ درصد افزایش داشته

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس پلیس راه خوزستان گفت: در ۵ ماهه نخست سال جاری، میزان تصادفات فوتی،‌ خسارتی و جرحی در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک درصد افزایش داشته است ولی متاسفانه میزان تصادفات فوتی با افزایش ۱۲ درصدی همراه بوده است که این آمار، نشان‌دهنده بالا رفتن شدت تصادفات و همچنین کمبود امکانات بیمارستانی است.

به گزارش ایسنا، سرهنگ رضا دولتشاهی در نشست خبری که امروز (۲۴ شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد:‌ وضعیت جاده‌ای کشور از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است؛ خوزستان دارای رتبه پنجم در زمینه راه‌ها در کل کشور است ولی متاسفانه تنها ‌۵ درصد از کل جاده‌های استان، آزادراه و بزرگراه هستند و دیگر جاده‌ها نیز ‌جاده‌های روستایی و فرعی، اصلی و دوطرفه هستند.

وی با اشاره به مواردی که موجب حساسیت بیشتر این جاده‌ها می‌شود، گفت: بنا بر آمار استانداری خوزستان، ۹۰ درصد واردات کالاهای اساسی کشور از استان خوزستان صورت می‌گیرد، همچنین ۳۰ درصد واردات و صادرات کشور از طریق گمرک‌ها و بازارچه‌های مرزی خوزستان انجام می‌شود و ۹۴ درصد محصولات پتروشیمی نیز از استان خوزستان صادر می‌شود.

دولتشاهی افزود: همچنین واردات ۵۰ درصد از کالاهای کانتینری کشور از طریق بنادر استان خوزستان انجام می‌شود و روزانه به طور متوسط، ۹۵۰ کامیون سوخت‌رسان عراقی در مسیرهای خوزستان در حال تردد هستند.

وی با اشاره به آمار وقوع تصادفات در استان خوزستان ادامه داد: کلیه این موارد موجب افزایش تردد و عبور و مرور در محورهای استان خوزستان و وقوع تصادفات در این محورها شده است.

رییس پلیس راه خوزستان اظهار کرد: در ۵ ماهه نخست سال جاری، میزان تصادفات فوتی،‌ خسارتی و جرحی در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک درصد افزایش داشته است ولی متاسفانه میزان تصادفات فوتی با افزایش ۱۲ درصدی همراه بوده است که این آمار، نشان‌دهنده بالا رفتن شدت تصادفات و همچنین کمبود امکانات بیمارستانی است.

وی با بیان این‌که بیش از ۵۰ درصد آمار فوتی‌های تصادفات استان مربوط به زمان انتقال به بیمارستان یا در بیمارستان‌ها است، گفت: ‌علاوه بر بالا بودن شدت تصادفات، کمبود خدمات بیمارستانی و کمبود خودروهای حمل مجروح نیز از دیگر عوامل افزایش بیش از ۱۲ درصدی آمار تلفات تصادفات در خوزستان بوده است.

دولتشاهی با اشاره به محورهای پرحادثه خوزستان که بیشترین میزان تصادفات را دارند، اظهار کرد: محور ایذه به دهدز یکی‌ از محورهای استان خوزستان است که بیشترین تصادفات را داشته و همواره مورد بحث است؛ در ۵ ماهه گذشته،‌۲۰۰ فقره تصادف با ۱۹ فوتی تنها در این محور رخ داده است.

وی گفت: دومین محور حادثه‌خیز، محور امیدیه به دیلم است که در این مدت ‌بیشترین آمار تلفات را با ۱۸ نفر فوتی داشته است. محور بعدی از نظر بروز تصادفات نیز ‌محور اهواز به مسجدسلیمان بوده است.

رییس پلیس راه خوزستان اظهار کرد: ‌با دقت در این آمار در می‌یابیم محورهایی که موجب این تصادفات شده‌اند، جاده‌های دوطرفه هستند و تخلفات رانندگان نیز شدت تصادفات را بیشتر کرده است.

وی در خصوص عملکرد پلیس در ۵ ماهه گذشته عنوان کرد: با این وجود در ابتدا باید از بروز تخلفات پیشگیری شود که در این زمینه فرهنگ‌سازی در برنامه قرار داشته ولی ایجاد فرهنگ ترافیکی، امری زمان‌بر است و نمی‌توان انتظار داشت یک روزه یا یک ماهه انجام شود، به همین دلیل از اقدامات سلبی استفاده شد و بر این اساس، ‌از ۲۵ اسفندماه سال گذشته مبالغ جرایم نقدی از ۲۰ درصد تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

دولتشاهی با بیان این‌که در این مدت برخورد با تخلفات در خوزستان افزایش ۶ درصدی و از نظر ریالی نیز ۱۸۳ درصد افزایش داشته است، گفت: تلاش می‌شود از این ظرفیت در راستای ایمن‌سازی، کاهش و کنترل تصادفات و خصوصا پیشگیری از تصادفات به صورت سلبی استفاده شود و جز این هدف، علت دیگری برای این افزایش وجود ندارد.

وی افزود: در سال جاری میزان برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌ها ۲۷ درصد افزایش داشته و بیش از ۱۰ هزار خودرو توقیف شده است. مطابق قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، ‌به دلایل مختلفی اعم از ارتکاب دو تخلف هم‌زمان مانند سبقت و سرعت، امکان توقیف تا ۷۲ ساعت برای هر خودرو وجود دارد که در این زمینه، میزان توقیف خودروها در استان ۲۷ درصد افزایش داشته است. برخورد با موتورسیکلت‌های متخلف نیز ۱۸ درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس راه خوزستان با اشاره به افزایش ۳۶ درصدی برخورد با تخلفات ناوگان حمل و نقل عمومی نیز اظهار کرد: در استان خوزستان موارد زیادی مشاهده نشده ولی در سطح کشور در بحث ناوگان‌های عمومی خصوصا اتوبوس‌های مسافربری حساسیت‌های زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به حادثه اتوبوس سربازان افزود: بسته به نوع تخلف موجب اخذ دفترچه‌های این رانندگان می‌شود و اجازه رانندگی به آنها داده نمی‌شود و امکان نگهداری دفترچه‌های رانندگان متخلف از یک تا شش ماه بسته به نوع تخلف وجود دارد؛ توقیف و بایگانی دفترچه‌های راهنمایی و رانندگی ۳۶ درصد افزایش داشته است.

دولتشاهی در زمینه ضبط گواهی‌نامه‌های رانندگی دارای بیش از ۳۰ نمره منفی گفت:‌ در ۵ ماهه نخست امسال بالغ بر ۲۲۰ گواهی‌نامه با بیش از ۳۰ نمره منفی در استان خوزستان توقیف شده است که نسبت به سال گذشته، ۳ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به پایش سلامت رانندگان در ۵ ماهه امسال نیز اظهار کرد: در این مدت بیش از ۴ هزار تست از رانندگان انجام شده است؛ در برخورد با رانندگانی که جواب تست آنها مثبت بوده، ۶ ماه توقیف گواهی‌نامه‌ها در سیستم انجام می‌شود و ۴۰۰ هزار تومان جریمه نقدی نیز در نظر گرفته می‌شود.

رییس پلیس راه خوزستان با اشاره به تحلیل تصادفات ۵ ماهه سال جاری اظهار کرد: از مجموع تلفات تصادفات در این مدت، ۷۶ درصد قربانیان مرد و ۲۴ درصد زن بوده‌اند.

وی افزود: بیشترین و اصلی‌ترین نوع تصادفات در این مدت در استان خوزستان، واژگونی بوده است؛ ۲۶ درصد مجموع حوادث به دلیل واژگونی رخ داده‌اند که ۷۰ درصد این حوادث منجر به فوت می‌شوند.

دولتشاهی ادامه داد:‌ بیشترین علل بروز سوانح نیز ‌عدم توجه به جلو ناشی از صحبت کردن با موبایل،‌ صحبت با سرنشین و موارد مشابهی بوده که موجب حواس‌پرتی راننده می‌شود.

وی گفت:‌ تخطی از سرعت مطمئنه نیز بیش از ۱۳ درصد عوامل بروز حوادث را شامل می‌شود. سرعت مطمئنه با سرعت مجاز معنای متفاوتی دارد؛ سرعت مجاز سرعتی است که در قانون مشخص شده است ولی سرعت مطمئنه سرعتی است که راننده در صورت بروز هرگونه مانعی بتواند ماشین را کنترل کند.

رییس پلیس راه خوزستان ادامه داد: مساله‌ای که تنها به فرهنگ ترافیکی رانندگان مربوط می‌شود و به پلیس و هیچ حوزه دیگری بستگی ندارد، بحث خواب‌آلودگی و خستگی رانندگان است. از رانندگان درخواست می‌شود تا حتی اگر در چند کیلومتری مقصد هستند ولی احساس خواب‌آلودگی دارند، حتما توقف کرده و استراحت کنند.

وی همچنین با اشاره به نوع وسایل نقلیه تصادفی عنوان کرد:‌ در  ۶۵ درصد تصادفات، خودروهای سواری مقصر بوده‌اند و در ۱۶ درصد نیز کامیون‌ها و تریلی‌ها و در ۱۱ درصد نیز وانت‌ها و کامیونت‌ها مقصر بوده‌اند.

دولتشاهی افزود: ‌بیشترین تصادفات در ساعات ۱۰ صبح تا ۱۰ شب رخ داده‌اند که واژگونی‌ها بر اثر خستگی و خواب‌آلودگی به این حوزه مربوط می‌شود.

وی در زمینه آمار تصادفات فوتی بر حسب نوع راه‌ها در خوزستان اظهار کرد: ‌۵۷ درصد تصادفات فوتی در جاده‌های دوطرفه،‌۲۱ درصد در بزرگراه‌ها،‌۱۱ درصد در راه‌های فرعی، ۸ درصد در راه‌های روستایی و ۳ درصد نیز در آزادراه‌ها اتفاق افتاده است.

رییس پلیس راه خوزستان در خصوص علل افزایش متوفیان در تصادفات استان گفت: ‌نخستین علت، یکنواختی جاده‌های استان اعم از بزرگراه، ‌آزادراه و راه‌های دوطرفه است؛ متاسفانه در جاده‌های خوزستان هیچ‌گونه محرک بصری وجود ندارد و این مساله موجب خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان و وقوع تصادفات عمده‌ای مانند واژگونی می‌شود. دومین دلیل، ضعف فرهنگ ترافیکی در استان خوزستان است که در این حوزه، پلیس و رسانه و دیگر ارگان‌ها تلاش بسیاری برای ارتقای فرهنگ ترافیکی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ‌پیشگیری از بعضی تصادفات تنها با یک توجه لازم انجام می‌شود و بنابراین بسته به نوع راه و آگاهی از راه‌ها، رانندگان باید دقت لازم را داشته باشند.

دولتشاهی در خصوص کمبود امکانات در شهرستان‌ها از جمله در زمینه خدمات درمانی و افزایش میزان  تردد در راه‌ها خاطرنشان کرد:‌ کمبود امکانات در شهرستان‌ها موجب افزایش تردد بین شهرستان‌ ها و مرکز استان شده که علتی در وقوع حوادث ترافیکی است.

رییس پلیس راه خوزستان ادامه داد:‌ سالانه تعداد خودروها افزایش می‌یابد ولی متناسب با این افزایش، راه‌ها ایمن‌سازی نمی‌شوند؛ ایمن‌سازی به معنای دوبانده کردن راه‌ها نیست بلکه ایمن‌سازی شامل مهندسی جاده‌ها، خط‌کشی‌ها، تابلوها و حاشیه راه‌ها است. اکنون حاشیه راه‌ها دارای سطح شیروانی بسیار زیادی است که در صورت منحرف شدن راننده‌ای از جاده، ۹۰ درصد احتمال واژگونی وجود دارد. البته در چند سال اخیر اقداماتی در این زمینه انجام شده ولی متناسب با وضعیت استان خوزستان نیست. در این زمینه از سوی مجموعه راه و شهرسازی استان تلاش‌هایی صورت گرفته و از امکانات درون استانی و داخلی استفاده می‌کنند ولی در مهندسی راه‌ها باز هم مشکلاتی وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلات راه‌های دوطرفه استان گفت: مجموعه راه و شهرسازی برای ساخت هر کیلومتر راه به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

رییس پلیس راه خوزستان افزود: علاوه بر کمبود نیروهای امدادی و بیمارستانی، در جاده‌های فرعی و روستایی با مشکل عدم روشنایی در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها مواجه هستیم که این موضوع تاثیر زیادی روی معابر می‌گذارد. همچنین خوزستان متاسفانه از استان‌هایی است که ضعیف‌ترین امکانات را در بخش دوربین‌های کنترل سرعت دارد.

وی گفت:‌ در حال حاضر ۱۲ دستگاه دوربین کنترل سرعت در استان خوزستان وجود دارد و قرار است ۵۰ دوربین دیگر نیز در ماه آینده افزوده شود؛ کارهای زیربنایی در این زمینه انجام شده و بعضی دوربین‌ها نیز نصب و تعدادی نیز راه‌اندازی شده که در حال حاضر به سیستم متصل نشده‌اند.

دولتشاهی ادامه داد:‌ نصب این دوربین‌ها از پل زال در حوزه لرستان شروع می‌شود و تا مسیر اهواز را در بر می‌گیرد و از اهواز به سمت ایذه و ‌دهدز و از هندیجان به‌ دیلم و همچنین در بزرگراه‌ها و محور آبادان نصب خواهند شد.

وی با بیان این‌که پلیس راه در بحث گشت جاده‌ای با کمبود خودرو مواجه است، گفت: در این زمینه ‌سعی کرده‌ایم از ظرفیت درون‌استانی ادارت پلیس استفاده کنیم. اکنون نیز برگشت مسافران تابستانی را در پیش داریم و این امر موجب شده که پلیس راه در محورهای استان تردد به خصوص محورهای ورودی و خروجی از جمله در محور ایذه و دهدز و اهواز، اندیمشک تردد داشته باشد. در این راستا، به کارگیری خودروهای گشت نامحسوس افزایش چشمگیری داشته است. این طرح از هفته گذشته آغاز شده و تا هفته نخست مهرماه ادامه خواهد داشت.

رییس پلیس راه خوزستان بیان کرد: اخیرا دوربین‌های ثبت سرعت نیز در اختیار پلیس راه استان قرار گرفته است، این دوربین‌ها دستی هستند و در طرح نظارت بر بازگشت مسافران تابستانی در اختیار تیم‌های گشتی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به حضور گشت نامحسوس در اتوبوس‌های مسافربری افزود: نیروهای پلیس تمام رفتارهای رانندگان با مسافران و همچنین وضعیت رانندگی، سرعت،‌ ایمنی فنی اتوبوس و ایمنی روشنایی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.