کشاورزان حوضه جراحی و زهره خوزستان از کشت تابستانه محروم شدند

عصر جنوب-  ایرنا نوشت : معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کمبود آب کشاورزان حوضه رودخانه های جراحی و زهره را از کشت تابستانه امسال محروم کرد.

محمد قاسمی نژاد اظهار کرد: با وجود برگزاری چند جلسه در استانداری و ستاد بحران استان اما وعده مسئولان سازمان آب و برق برای تامین آب کشت تابستانه عملی نشد. وی افزود: ۴۰ هزار هکتار از زمین های حوضه مارون- جراحی (به جز نخیلات و یونجه که کشت های دائم هستند) امسال تامین آب نشده است. قاسمی با اشاره به شرایط خاص رودخانه زهره اظهار کرد: شوری بالای آب در این رودخانه و کمبود آب باعث شد کشاورزان این حوضه نیز از کشت تابستانه محروم باشند. به گفته وی، کشت تابستانه امسال در حوضه رودخانه های کارون، کرخه و دز انجام شده است.

قاسمی گفت: امسال برای ۳۶۰ هزار هکتار کشت تابستانه برنامه ریزی شده بود که ۴۰ هزار هکتار از آن مربوط به نخیلات و ۱۰۰ هزار هکتار مربوط به مزارع نیشکر است. وی افزود: تابستان امسال حبوبات، دانه های روغنی (کنجد و سویا)، برنج، ذرت، علوفه و صیفی جات در خوزستان کاشته شده است. وی با اشاره به برداشت خارک و رطب از نخلستان های خوزستان گفت: پیش بینی می شود که امسال ۱۸۰ هزار تا ۱۹۰ هزار تن خرما از سطح نخلستان های این استان برداشت شود. قاسمی اضافه کرد: عمده ترین نخلستان ها در شادگان، خرمشهر، آبادان، اهواز، کارون و بهبهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۴۰ هزار هکتار در خوزستان به شالیکاری اختصاص یافته اظهار کرد: امسال پیش بینی شده که ۳۰۰ هزار تن محصول برنج در خوزستان به دست آید. وی با اشاره به اقداماتی که برای کاهش مصرف آب در برنجکاری اجرا شده افزود: با انجام خشکه کاری، رژیم آبیاری و استفاده از ارقام پرمحصول و زودرس سعی شده که شرایطی برای مصرف بهینه و صرفه جویی در آب اعمال شود. به گفته وی، ۱۷ هزار هکتار از زمین های شالیکاری در خوزستان به صورت خشکه کاری بوده که ۳۰ درصد کمتر آب مصرف می کند و بقیه کشت ارقام پرمحصول و زودرس برنج بوده است. قاسمی در ادامه اظهار کرد: چهار هزار و ۹۰۰ هکتار ذرت دانه ای و ۲۵ هزار هکتار ذرت علوفه ای کشت شده که برداشت آن نیز آغاز شده است. بر اساس این گزارش، سازمان آب و برق خوزستان از اوایل تابستان ممنوعیت کشت در حوضه های جراحی (مارون) و زهره را درخواست کرده بود اما با توجه به مشکلات اجتماعی ناشی از ممنوعیت کشت، قرار بود با اعمال محدودیت کشت و تعیین الگوی کشت در این حوضه ها کشت تابستانه صورت بگیرد. بحث بر سر تامین آب این حوضه ها تا نیمه های مرداد نیز ادامه داشت. این دو حوضه چند سال است که با کمبود آب روبه رو هستند.

پارسال کمتر از ۲۰۰ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات تابستانه رفت. شادگان و هندیجان در انتهای رودخانه های جراحی و زهره بیش از دیگر نقاط خوزستان با مشکل تامین آب روبه رو هستند. پائیز گذشته نیز به دلیل بی آبی این دو حوضه با مشکلات جدی روبه رو بودند. سطح زمین های کشاورزی در هندیجان ۲۳ هزار هکتار است که در سال های نرمال بیش از ۶ هزار هکتار زیر کشت محصولات تابستانه می رود. شادگان نیز ۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و ۲٫۵ میلیون اصله نخل در این شهرستان وجود دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.