روزانه ۳۶۰۰ تن زباله در خوزستان تولید می شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان گفت: روزانه در خوزستان ۳ هزار و ۶۰۰ تن زباله عادی تولید می شود، همچنین ۱۵ هزار کیلوگرم زباله عفونی و بیمارستانی تولید می شود که رقم بسیار بالایی است.

به گزارش ایسنا، پیمان کاظمی نژاد در جلسه کارگروه ساماندهی پسماند که شامگاه چهارشنبه (۱۷ شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مشکل پسماند از مسائل مهم کشور ما است؛ سرانه تولید روزانه پسماند در جهان ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم است اما در کشور ما این میزان در حدود یک کیلوگرم است و این وضعیت نگران کننده است. نخستین گام در این خصوص باید فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله باشد. اکنون در تمام شهرهای کشور بجز مشهد و اصفهان چالش پسماند وجود دارد که یکی از دغدغه های مهم مدیران شهری است.

وی افزود: در استان خوزستان در خصوص رسیدگی به مساله پسماند کمبود اعتبارات بسیاری وجود دارد و متاسفانه با این وضعیت نتوانستیم کارهای بزرگی انجام دهیم. کارگروه های پسماند در خوزستان در سال ۸۵ تشکیل شده و شهرهای استان را به هفت منطقه تقسیم کرده و مطالعات بر اساس این مناطق انجام شده است.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان تصریح کرد: روزانه در خوزستان ۳ هزار و ۶۰۰ تن زباله عادی تولید می شود، همچنین ۱۵ هزار کیلوگرم زباله عفونی و بیمارستانی تولید می شود که رقم بسیار بالایی است.

کاظمی نژاد عنوان کرد: استراتژی ما در خصوص ساماندهی مشکل پسماند، کاهش تولید است که به عزم جدی نیاز دارد و این امر باید از مهدکودک ها آغاز شده و در آموزش و پرورش آموزش داده شود. همچنین تفکیک زباله ها و پردازش و دفن مناسب و استفاده از مکانیزم به روز از دیگر موارد مورد تاکید است.

وی با بیان این که برای ساماندهی وضعیت پسماند عزم محلی وجود ندارد، گفت: از سال ۸۹ تا ۹۴ تنها ۷ میلیارد تومان اعتبار به مساله پسماند استان خوزستان اختصاص داده شده که این میزان اعتبار بسیار ناچیز است. از سوی دیگر در برخی شهرداری های استان عزم محلی برای پیگیری مسائل پسماند وجود ندارد و برخی شهرداران موضوعات را دنبال نمی کند.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان با اشاره به جذب ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان های شهرداری های کشور برای خوزستان عنوان کرد: این اعتبارات را به ساماندهی پسماند در دزفول اختصاص خواهیم داد زیرا با توجه به پراکندگی شهرها و زیرساخت های موجود در دزفول این امر می تواند تاثیرگذارتر باشد.

کاظمی نژاد در ادامه در خصوص اختلاف شهرداری اهواز و سازمان نظام پزشکی در مورد نرخ دفع زباله مراکز درمانی و مطب های پزشکی گفت: برخی پزشکان ویزیت های آنچنانی از مردم می گیرند و عمل های غیرمجاز انجام می دهند اما حاضر نیستند که نرخ دفع زباله های عفونی را پرداخت کنند. این پزشکان در این خصوص بی تفاوت هستند و به فکر مردم نیستند. اگر تعدادی از این مطب های پزشکان تعطیل می شد شاهد آن بودیم که سر نرخ به توافق می رسیدند.

وی ادامه داد: قرار است که ماشین های جداگانه ای برای دفع زباله این مراکز نیز در نظر گرفته و به طور بهداشتی این زباله ها دفع شود اما در این خصوص هنوز توافقی بین شهرداری و سازمان نظام پزشکی ایجاد نشده است.

به گزارش ایسنا؛ دکتر شکراله سلمان زاده، رییس مرکز بهداشت خوزستان، نیز در این جلسه اظهار کرد: پسماندهای پزشکی در بیمارستان ها به شکل بهداشتی و اصولی دفن می شود و همچنین پسماندهای خانه های بهداشت و مراکز درمانی تابع نیز پسماندهای آنها به بیمارستان ها منتقل و در سیستم خودسوز و دستگاه های امحا دفع می شوند.

وی افزود: دستگاه های دفع زباله بیمارستان ها به طور مرتب مورد بررسی قرار می گیرد و گزارش آن به مجموعه حفاظت محیط زیست ارسال می شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: در تمام استان پسماندهای مراکز بهداشتی جمع آوری و بعد از بی خطرسازی دفن می شود و تنها در آبادان این کار انجام نمی شود.

سلمان زاده عنوان کرد: در خصوص دفع پسماندهای مطب پزشکان و درمانگاه های اهواز قرار بود طبق توافقی، شهرداری اهواز این زباله ها را به شکل بهداشتی و اصولی دفن کند اما متاسفانه بر سر نرخ این کار توافقی حاصل نشده و شهرداری مبلغ بالایی درخواست کرده است. اگر این مشکل حل شود اهواز می تواند الگویی برای سایر شهرها در خصوص پسماندهای مطب های پزشکان شود.

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که تمام پسماندهای عفونی به طور کاملا بهداشتی دفع شود؛ تاکنون برخی مطب های پزشکان تعطیل شده و به برخی نیز مجوزی داده نشده است. البته در این خصوص شهرداری خود متولی این مساله است و هنوز سایت اختصاصی دفع پسماند را به عنوان یکی از تعهدات، ایجاد نکرده و تکلیف این موضوع هنوز مشخص نیست.

سلمان زاده عنوان کرد: سازمان نظام پزشکی برای هر نوع زباله نرخی را مشخص و آن را اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا؛ احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان، نیز در این جلسه اظهار کرد: مدیران دستگاه ها خود باید در جلسات کارگروه پسماند حضور داشته باشند زیرا وظیفه کارگروه پسماند سیاست گذاری است و تصمیمات مهمی در آن اتخاذ می شود.

وی با اشاره به مساله دفع زباله مطب های پزشکان در اهواز افزود: در این خصوص و با پیگیری های بسیار زیاد جلسات را در دادستانی برگزار کردیم و در این خصوص سازمان نظام پزشکی نیز نرخ دفع زباله را قبول کرد و نرخ نهایی شده است. در جلسات قیمت نهایی شده و شهردار نیز پذیرفته است. شهرداری اهواز مهلت سه ماه برای ایجاد سلول های ویژه پسماند مطب های پزشکی خواستار شد اما این سلول ها با گذشت این زمان هنوز ایجاد نشده است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: اکنون شهرداری باید کارها را انجام دهد و این طرح را دنبال کند و اگر تاخیری در اجرای این طرح وجود دارد از سوی شهرداری است و به عبارت دیگر توپ در میدان شهرداری است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.