معاون سازمان آب و برق: سهم ۴۹ درصدی خوزستان از کرخه قابل قبول نیست؛ حداقل سهم باید ۶۰ درصد باشد

عصر جنوب- معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان ضمن مخالفت با سهم پیشنهادی ۴۹،۵ درصدی از رودخانه کرخه برای استان، گفت: معتقدیم که سهم خوزستان از این رودخانه حداقل باید ۶۰ درصد باشد و بنابراین ما در این زمینه درخواست تجدیدنظر دادیم.

هوشنگ حسونی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این سهم یک پیشنهاد بوده و هنوز به تصویب نرسیده است، اظهار کرد: هفته گذشته کمیته سهمیه‌بندی رودخانه کرخه در وزارت نیرو بدون حضور مدیران عامل سازمان آب و برق و شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌های همدان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان برگزار شد.

وی افزود: در این کمیته که استانداران استان‌های مذکور در آن حضور داشتند، سهم ۴۹٫۵ درصدی از رودخانه کرخه برای خوزستان پیشنهاد شد اما این پیشنهاد از سوی ما و استاندار پذیرفته نشد.

حسونی‌زاده تصریح کرد: با توجه به این‌که حوضه آبی کرخه در خوزستان حدود ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار هکتار اراضی کشاوری را تحت پوشش قرار می‌دهد و تمام این اراضی دارای پروانه و سابقه کشت صدساله هستند و از سوی دیگر حق‌آبه طبیعی تالاب هورالعظیم نیز باید تأمین شود، ما پیشنهاد کمیته تسهیم مبنی بر سهم ۴۹٫۵ درصدی خوزستان از رودخانه کرخه را نپذیرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: ۴۹٫۵ درصد از رودخانه کرخه نمی‌تواند برای آبیاری ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار هکتار و همچنین تأمین حق‌آبه تالاب هورالعظیم کافی باشد. به همین علت درخواست بازنگری و تجدیدنظر در خصوص میزان سهم خوزستان از رودخانه کرخه را دادیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: خوشبختانه هم استاندار و هم معاون امور عمرانی وی از تمام مسائل و قضایا آگاهی دارند و اعتراض خود را در کمیته تسهیم رودخانه کرخه نسبت به سهم پیشنهادشده خوزستان از رودخانه کرخه اعلام کردند.

حسونی‌زاده گفت: مقرر شده تا جلساتی با حضور کارشناسان و با حضور مسئولان سازمان آب و برق و شرکت آب منطقه‌ای برای بررسی میزان سهم خوزستان از رودخانه کرخه تشکیل شود و در نهایت سهم خوزستان در کمیته تسهیم مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.