صلاحیت مشاوران زیبایی داروخانه‌ها زیر سؤال است/ چه کسی مسئول است؟

عصر جنوب – asrejonoob.ir: منتظری تا مسئول گیشه تحویل دارو اسمت را صدا بزند. در این بین گشت‌زنی برای دیدن محصولات آرایشی و بهداشتی متنوع از ماسک‌های مو، کرم‌های دور چشم، شفاف‌کننده‌های پوستی گرفته تا هر چیزی که برای زیباترشدنِ شما، در قفسه‌ها با ظرافت چشم نواز چیده شده از پا‌ روی پا گذاشتن و در نوبت ماندن بهتر است.
در همین حین مراجعه‌کنندگان زیادی را می‌بینی که درصد زیادی از آنها پرسش مشترکی دارند؛ «خانم ببخشید به یک مشاور پوست نیاز دارم». فروشنده پشت گیشه محصولات آرایشی و بهداشتی در جواب می‌گوید: «بفرمایید در خدمتم». مشتری به راحتی اعتماد می‌کند. شاید روپوش سفید فروشنده باعث اعتماد او شده است یا ندادن هزینه گزاف ویزیت پزشک متخصص، اعتماد کردن را توجیه می‌کند.
این روز‌ها داروخانه‌های شهر اهواز پر است از سفید‌پوشانی که ادعا می‌کنند مشاور پوستند. در ‌واقع آنها فروشنده‌هایی هستند که از طرف شرکت‌های توزیع و نمایندگی محصولات آرایشی و بهداشتی برای گذراندن یک دوره دو ماهه آشنایی با محصولات شرکت به تهران اعزام می‌شوند و پس از بازگشت برای فروش محصولات برند شرکتشان تنها به پشتوانه دو ماه آموزش فشرده، بدون تجربه کافی و بدون هیچ گونه مدرک مرتبط و فنی تحت این عنوان در داروخانه‌‌ها اقدام به فعالیت می‌کنند.
تا اینجا مانعی برای حضورشان در داروخانه‌‌ها وجود ندارد. فاجعه از آنجا شروع می‌شود که در قبال درخواست مراجعه‌ کنندگان برای مشاوره درمانی و تخصصی، خود را به عنوان مشاور پوست و مو و… معرفی می‌‌کنند. در‌ حالی که خدمات مشاوره بر عهده مسئول فنی داروخانه است.
مسئول فنی کیست؟ او کسی است که دکترای داروسازی دارد. کسی که دوره کامل مربوط به اثرات مثبت و منفی داروها را دیده و با آنها به خوبی آشنایی دارد و متناسب با همین آگاهی و علم، داروهای ترکیبی یا یکی از انواع محصولات شرکتی را برای درمان مراجعه ‌کننده تجویز می‌کند. او تنها فرد مطمئن و قانونی برای دادن مشاوره در داروخانه است.
افراد بازاریاب در تمام فروشگاه‌‌های فروش محصولات آرایشی و بهداشتی حضور دارند و منعی برای حضورشان نیست، اما حضورشان به عنوان مشاوران رسمی در داروخانه‌‌ها مسئولیت سنگینی به دنبال دارد و این تخلف یکی در میان در داروخانه‌های اهواز با وجود بازرسی منظم شبانه روزی بازرسان معاونت غذا و دارو همچنان به چشم می‌خورد؛ زیرا مراجعه‌ کننده‌ ای که داروخانه را برای مشاوره در خصوص پوست، مو و زیبایی برمی‌ گزیند قصد دارد محتاطانه عمل کند. او کسی نیست که قصد اعتماد کردن به بازاریاب‌‌های شرکتی را داشته باشد. در نتیجه معرفی بازاریاب‌‌ها به عنوان مشاورِ درمان نوعی خیانت در امانت به حساب می‌آید.

مشاوران یا بازاریابان
«لیلا» یکی از بازاریاب‌‌های شرکتی، که خود را مشاور معرفی می‌کند و معتقد است با توجه به شناختی که از جزئیات مواد متشکله محصولات شرکتشان دارد و شناخت انواع پوست و مو که در یک دوره یک هفته ای آموزش دیده، می‌تواند مشتری را راهنمایی و محصول مورد نیاز را به او معرفی کند.

دردسرهای مشاوره خطرناک
یک متخصص پوست و مو اما به همشهری می‌گوید: بازاریاب‌‌های شرکتی به دلیل عدم‌ شناخت و شناخت ناکافی نسبت به گستردگی طیف وسیع بیماری‌‌ها و ضایعات پوستی نه تنها صلاحیت مشاوره دادن به مراجعه‌ کننده را ندارند بلکه با تمام اطلاعاتی که از مواد به کار رفته و کارآیی آنها در محصولاتشان دارند باز هم وضعیت فرد را نمی‌توانند بهبود بخشند، بلکه ممکن است تنها شرایط را سخت‌ تر و فرد را دچار حساسیت‌‌های جدیدی کنند.
«ژاله غیاثی» معتقد است حتی مشاوره در خصوص ضد آفتاب‌‌ها را نیز نباید سرسری و ساده انگاشت و تجویز چه نوعی از انواع ضد آفتاب برای چه نوع پوستی، خود یک علم به حساب می‌آید.
غیاثی می‌افزاید: مشاوره گرفتن از افرادی فاقد‌ تخصص با تجربه ناکافی روش کاملاً خطرناک و نامناسبی است.

مشاوره چه وقت مجاز است؟
مسئول بازرسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در خصوص مشاوران سفید‌پوش با عنوان مشاوران پوست در داروخانه‌‌ها به خبرنگار همشهری می‌گوید: ماهیت داروخانه از یک مؤسس به اسم داروساز تشکیل شده است و وجود یک مسئول فنی شیفت که جوابگوی مردم باشد و چه به صورت (OTC) به معنی یا فروش دارو بدون نسخه و همچنین مشاوره تخصصی و درمانی به مراجعه‌کننده خدمات بدهد الزامی است.
«حسین حیدری‌ کایدان» تأکید می‌کند: هر اقدامی در داروخانه باید زیرنظر مسئول فنی صورت بگیرد. زیرا او متخصص شناخت عوارض و اثرات دارو و تجویز آن است.

ورود مشاوران به حوزه درمان ممنوع
مسئول بازرسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می‌گوید: وجود مشاوران برند‌های محصولات آرایشی و بهداشتی و حتی فروش دارو بدون نسخه توسط مسئول گیشه دارو در برخورد با مراجعه‌ کنندگانِ دریافتِ مشاوره درمانی، ممنوعیتی ندارد. اما تنها تا جایی که در حوزه درمان ورود نکنند.
حیدری‌ کایدان می‌افزاید: این بازاریاب‌‌ها تنها مجاز به دادن مشاوره در خصوص برند‌های شرکتشان هستند اما اطلاعات در مورد پوست کاملاً تخصصی و مستلزم داشتن علم داروسازی است. بنابراین بازاریاب‌‌ها تنها مشاور برندهای شرکت‌شان هستند.

چه کسی مسئول است
مسئول بازرسی معاونت غذا و دارو تأکید می‌کند: هر گونه مشاوره‌ زیبایی باید زیرنظر مسئول فنی داروخانه که دارای اطلاعات کافی و همچنین دارای پروانه مسئول فنی صادره از وزارت بهداشت، درمان‌ و‌‌ آموزش پزشکی است، صورت بگیرد و در صورتی که مراجعه‌ کننده‌ ای شاکی شود، مسئول فنی شیفت جوابگو است.
حیدری‌ کایدان به عنوان مسئول رسیدگی به شکایات در خوزستان، مراحل برخورد با خاطی را در صورت مشاهده تخلف، تذکر‌ کتبی، درج در پرونده و دعوت حضوری برای توضیح برمی‌ شمرد و می‌گوید: در صورت ادامه تخلف، کمیسیون ماده ۲۰معاونت غذا و دارو برای آن داروخانه متخلف تصمیم می‌گیرد.

نویسنده: امل درویش‌

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.