استاندار خوستان تاکید کرد: میزان انتقال آب از سرشاخه‌های کارون نباید از حد مصوب‌شده تجاوز کند و به اکوسیستم طبیعی آسیبی برساند

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان در خصوص مصوبه شورای عالی آب و دستور رئیس جمهور مبنی بر انتقال آب ۵۸۰ میلیون مترمکعب از سرشاخه‌های کارون گفت: این مصوبه اصلاً و ابداً نباید از حد تعیین شده تجاوز کند. وظیفه اخلاقی، قانونی و شرعی خود را در قبال مردم استان جلوگیری از انتقال آب از کارون به میزانی بیش از ۵۸۰ میلیون مترمکعب می‌دانم.

غلامرضا شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص خواسته‌های خود پیرامون پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای گفت: زمانی که ۳ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در استان قابل کشت است و  به علت کم‌آبی تنها اکنون و پس از اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری فقط یک میلیون هکتار آن کشت می‌شود، انتقال آب به استان‌ها و مناطق دیگر اصلاً توجیه‌پذیر و صحیح نیست.

وی با رد وجود تناقص در اظهارنظرهای آبی مسئولان مختلف خاطرنشان کرد: طبق اطلاعات من با دستور رئیس جمهور در شورای عالی آب انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به میزان ۵۸۰ میلیون مترمکعب جهت مصارف شرب به تصویب رسید و در خصوص انتقال آب از سرشاخه‌های این رودخانه تنها همین یک مصوبه وجود دارد و با تلاش‌هایی که بعداً در برای افزایش حجم آب در این مصوبه صورت گرفت، مخالفت‌ شد.

شریعتی تصریح کرد: اختلاف من با آقایان این است که دستور رئیس جمهور و مصوبه شورای عالی آب کشور در خصوص انتقال آب ۵۸۰ میلیون مترمکعبی از سرشاخه‌های کارون باید برگشت‌ناپذیر باشد، به این معنی که در صورت روی کار آمدن هر دولتی، آن دولت نتواند میزان آب جهت انتقال را در این مصوبه افزایش دهد. بعضاً مواردی مشاهده می‌شود که برخی می‌خواهند با اقداماتی این مصوبه را برگشت‌پذیر و افزایش حجم آب انتقال داده شده را امکان‌پذیر کنند و اکنون ما با این امر مخالفت می‌کنیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر این‌که مصوبه شورای عالی آب و دستور رئیس جمهور مبنی بر انتقال ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون جهت مصارف شرب اصلاً و ابداً نباید تغییر کند، بیان کرد: یعنی اگر فردا کسانی تصمیماتی مبنی بر افزایش حجم آب برای انتقال را اتخاذ کردند، این تصمیمات امکان‌پذیر نباشد.

شریعتی افزود: این موضوع بحث فعلی ما است زیرا این مصوبه قبل از انتصاب من به عنوان استاندار وجود داشته و بنده دخل و تصرفی در آن نداشتم. وظیفه قانونی، اخلاقی و شرعی خود را در قبال مردم خوزستان تلاش بر این امر می‌دانم که آبی بیشتر از میزان تعیین‌شده در مصوبه مذکور انتقال داده نشود و این مصوبه در تمام مقاطع و دولت‌ها برگشت‌ناپذیر و میزان انتقال غیر قابل افزایش باشد.

وی با بیان این‌که مدیریت آب باید در مسیر خودش انجام شود و به اکوسیستم طبیعی آسیبی نرساند، خاطرنشان کرد: در این راستا معتقدم پساب‌های کشاورزی باید مجدداً پس از انجام مراحلی، جهت آبیاری اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرند و باید مدیریت آب کارون به صورتی باشد که به اکوسیستم طبیعی آسیبی نرسد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.