شناسایی بیش از یکهزار تپه تاریخی در شمال خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: بیش از یکهزار تپه تاریخی در شمال خوزستان شناسایی شده است.

حجت الله آریایی نیا از چغازنبیل به عنوان شاخص ترین تپه تاریخی ایران که به ثبت جهانی رسیده نام برد و افزود: تعدادی از این تپه ها به ثبت ملی رسیده است.
وی از دزفول، شوش و شوشتر به عنوان مثلث طلایی میراث فرهنگی کشور نام برد و افزود:در محدوده این شهرها بیش از هزار تپه تاریخی شناسایی و بخش زیادی تحت حفاظت قرار گرفته اند.
وی با اشاره به غنای تاریخی، تمدنی و فرهنگی شمال خوزستان خاطر نشان کرد: خوزستان مرکز ثقل فرهنگی تاریخی کشور و شمال غرب خوزستان نیز مرکز اصلی تمدن، تاریخ و فرهنگ خوزستان است.
آریایی تعداد تپه های شناسایی و تحت حفاظت میراث فرهنگی دزفول را ۱۳۵ تپه اعلام کرد و گفت:تپه های چغامیش، چغابنوت، چغابالنجان و محوطه جندی شاپور از جمله شاخص ترین تپه ها و محوطه های تارخی دزفول می باشند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با تاکید بر حفاظت شبانه روزی از آثار تاریخی تحت حفاظت شهرستان دزفول گفت: با وجود کمبود شدید امکانات با کمک مردم، کشاورزان و گشت های یگان حفاظت میراث فرهنگی دزفول به طور شبانه روزی از این آثار تاریخی محافظت می شود.
وی با اشاره به انتشار خبر تخریب یکی از تپه های تاریخی دزفول در پارسال اظهار کرد: با وجود اینکه این تپه جزو تپه های تحت حفاظت و ثبت ملی نبود ولی پس از اطلاع از این موضوع علاوه بر جلوگیری از تخریب این تپه با کشاورزی که بدون مجوز و به صورت غیرقانونی اقدام به تسطیح بخشی از این تپه نموده بود برخورد قضایی شد.
آریایی حریم تپه های تاریخی را ۵۰ تا ۱۰۰ متر پس از انتهای دامنه تپه اعلام کرد و گفت: تجاوز به حریم تپه های تاریخی توسط برخی کشاورزان مشکلی است که نه تنها تپه های باستانی دزفول بلکه تمام تپه های باستانی کشور با آن مواجه هستند.
وی قدمت برخی تپه های تاریخی دزفول را بیش از هشت هزار سال برآورد کرد و ادامه داد: حریم تعدادی از تپه های تاریخی دزفول توسط برخی کشاورزان رعایت نشده ولی تاکنون به اصل تپه هابی تاریخی دزفول آسیب و تخریبی وارد نشده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری دزفول با اشاره به افزایش سطح آگاهی مردم از ضرورت حفاظت از میراث تاریخی ادامه داد: بهترین راه برای جلوگیری از تخریب و تجاوز به حریم تپه های باستانی آموزش و تشویق کشاورزان منطقه برای حفاظت از میراث تاریخی و تمدنی است.
آریایی کمبود امکانات مورد نیاز یگان حفاظت شهرستان دزفول را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: وسعت منطقه و نیر وجود آثار تاریخی و تمدنی فراوان در منطقه تحت حفاظت میراث فرهنگی دزفول نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
وی با تقدیر از حساسیت مسئولان دزفول نسبت به ضرورت حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی این شهرستان ادامه داد: تنها وسیله ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی دزفول در تمامی شرایط جوی و آب و هوایی موتورسیکلت است.
به گزارش ایرنا بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی، فرهنگی دزفول شامل حمام، مسجد، ساباط، خانه های تاریخی به ثبت ملی رسیده است.
پل ساسانی، محوطه جندی شاپور، موزه مردم شناسی دزفول، کهنه بازار، آسیاب های آبی و بافت قدیم دزفول از جمله جاذبه های باستانی و گردشگری دزفول می باشند که مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته اند.
دزفول با آثار تاریخی و باستانی متعدد، ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری دارد.
شهر باستانی جندی شاپور، بافت آجری، آسیاب های آبی و پل باستانی از جمله آثار تاریخی دزفول به شمار می رود.
در محوطه های باستانی دزفول آثاری از دوره های مختلف تاریخ مشاهده شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.