۹۰ درصد آتش سوزی جنگلهای خوزستان عمدی است/ کنوکارپوس عامل تنگی نفس خوزستانی ها؟

عصر جنوب – asrejonoob.ir: احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در نشست اطلاع رسانی هفته دولت که در نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار شددرخصوص مطالعات زمین شناسی در استان خاطر نشان کرد: انجام این مطالعات نیازمند صرف هزینه زیادی است اما این مطالعات با محوریت هر شهرستان درحال انجام می باشد.

وی  با اشاره به اینکه در تالاب هور موسی مقادیر زیادی جیوه یافت شده، ادامه داد: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میزان آلایندگی ها در استان بالاتر از میانگین جهانی است.

لاهیجان زاده درخصوص طرح ۵۵۰هزار هکتاری هم تصریح کرد: در ۳۱۲ هزار هکتار فاز نخست مشکل اصلی زه آب این اراضی است زیرا به سمت رودخانه ها هدایت می شود از همین رو رودخانه های این استان به ویژه جراحی و زهره در معرض خطر قرار دارند.

وی  با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان بیش از هر سازمان دیگری به علت تأثیر بر روی کشاورزی استان باید دراین خصوص پیگیر باشد، ادامه داد: سازمان جهادکشاورزی و سازمان آب و برق باید مطالعات این طرح را انجام دهند این یک مسأله درون سازمانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در بخشی دیگر از این نشست به اثرات مخرب سد گتوند اشاره و یادآور شد: مطالعاتی برای بررسی میزان نمک بستر این سد در دست اقدام است.

وی ادامه داد: فاز نخست این طرح در مورد بررسی میزان نمک در بستر سد گتوند به پایان رسیده و فاز دوم هم با محوریت میزان ساختار نمکی در دست بررسی است که پس از مشخص شدن نتیجه اعلام می شود.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه اعتبارات این طرح از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تأمین شده، گفت: بخشی از نمک موجود در آب از طریق مزرعه های پرورش ماهی و زه آب کشاورزی وارد می شود از همین رو ضروری است تا سهم سد گتوند از این شوری مشخص شود.

وی توضیح داد: این مطالعات با کمک دانشگاه آلمان و همکاری ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دانشگاه صنعتی اصفهان و آزمایشگاه استرالیا درحال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه سال ها طول می کشد تا نمک پشت سد حل شود، خاطر نشان کرد: تاکنون فقط ۲۰درصد از این نمک حل شده است.

وی با انتقاد از طرح انتقال آب رودخانه های خوزستان یادآور شد: بیش از ۲۲ دلیل علمی درخصوص مضرات انتقال آب وجود دارد به طور نمونه دولت هزینه زیادی برای ساخت سد و تولید برق آبی کرده که با انتقال آب بخش زیادی از این تولید کاهش می یابد.

لاهیجان زاده یکی دیگر از مضرات انتقال آب را کاهش دبی رودخانه ها دانست و توضیح داد: :اگر دبی رودخانه کارون در منطقه اهواز به زیر ۲۵۰ مترمکعب بر ثانیه برسد خودپالایی را از دست می دهد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران پیرامون آتش سوزی مراتع و جنگل های استان گفت: در استان خوزستان سازمان حفاظت محیط زیست تنها ۱۰درصد عرصه های طبیعی را در اختیار دارد و حجم اعظمی از آنها در اختیار منابع طبیعی است اما با این حال در زمان بروز حادثه محیط بانان در صف مقدم هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه امکانات استان در اطفاء آتش جنگل ها ضعیف است، ادامه داد: ۹۰ درصد آتش سوزی های استان خوزستان به صورت عمدی صورت می گیرد.

وی در ادامه نشست به بحث گیاه کونوکارپوس پرداخت و اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای سلامت رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد که دلیل اصلی مشکلات تنفسی شهروندان به گرده گیاه کونوکارپوس باز می گردد.

لاهیجان زاده با تصریح به اینکه آلودگی های موجود در هوا به مشکلات تنفسی می افزاد ، گفت: : با ابلاغیه وزرات بهداشت، تعیین تکلیف مسأله مشکلات تنگی نفس به دانشگاه علوم پزشکی اهواز محول شد.

وی توضیح داد: گیاه کونوکارپوس پس از دوره ای۴  تا ۵ ساله گل می دهد به همین جهت در سال های اولیه کاشت این گونه مشکلات زیادی نبود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: اوج گل دهی این گیاه در آبانماه و همزمان با بارش باران است که همین امر باعث مشکلات برای شهروندان می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.