سهم اشتغال مردم خوزستان از نفت تنها سه درصد است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان گفت: سهم اشتغال مردم خوزستان از بخش نفت تنها سه درصد است و این در حالی است که نفت ۴۹ درصد تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داده است.

امید حاجتی دوشنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته سهم درآمد و ارزش افزوده استان از بخش نفت کاهش یافته است.
وی گفت: ۸۵ درصد تولید نفت کشور از مناطق نفت خیز جنوب است و ۶۵ درصد تولید نفت کشور در خوزستان انجام می شود.
حاجتی عنوان کرد: همچنین در ۱۰ سال گذشته میزان تولید گاز در استان از ۱۵ درصد در کشور به هفت درصد کاهش یافته که نشان از فعالیت بیشتر سایر استان های تولید کننده گاز در کشور دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به اینکه ۲۳ درصد ظرفیت پالایشگاه کشور در استان است گفت: اگر سهم بیشتری در تولید نفت و پالایشگاه ها داشته باشیم اشتغال و میزان دریافتی استان از ارزش افزوده نفت نیز شرایط بهتری خواهد داشت.
وی با اشاره به فعالیت پتروشیمی در استان بیان کرد: سهم استان از تولید واقعی پتروشیمی ۳۹ درصد و ارزش افزوده ۲۹ درصد است اما تنها دو درصد اشتغال استان از این بخش است.
حاجتی گفت: ۱۹ شهرستان استان از مناطق نفت خیز هستند که ۱۱ استان سهمی کمتر از یک درصد از اعتبارات نفت را دریافت می کنند و پنج شهر در استان که فعالیت های نفتی آن ها متوقف شده است دچار رکود شده اند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بیان کرد: بیشترین نرخ بیکاری استان در شهرستان مسجد سلیمان با ۴۳٫۵درصد است و نرخ بیکاری در اهواز نیز ۲۶٫۵درصد گزارش شده است.
وی همچنین با اشاره به وضعیت تراکم دانش آموزی در استان به ویژه در شهرهای نفت خیز استان گفت: میانگین تراکم کشور ۲۲ دانش آموز است که در استان این میزان ۲۴٫۹ دانش آموز است.
حاجتی با اشاره به راهکارهایی برای توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی استان در ادامه افزود: اگر سهم تولید نفت و اختصاص ارزش افزوده به یکدیگر نزدیک شوند شرایط اقتصادی استان بهبود می یابد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزود: توسعه زیرساخت های استان، احداث نمایشگاه های بین المللی نفت و گاز ، تعهدات زیست محیطی و تفاهم نامه ساخت فرودگاه جدید می تواند در توسعه و بهبود شرایط اقتصادی استان موثر باشد.
همچنین در ادامه این نشست نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید دارایی های استان را در استان های دیگر خرج کرد زیرا خوزستان از فقر زیاد رنج می برد.
قاسم ساعدی گفت: مردم استان خوزستان توقع بیشتری از دولت تدبیر و امید دارند تا با اختصاص بیشتری از سهم تولیدات نفت استان به رفع مشکلات اشتغال و بیکاری جوانان خوزستان پایان دهد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.