با حداقل ها جایگاه ورزش خوزستان را در کشور حفظ کرده ایم

به گزارش عصر جنوب به نقل از هور نیوز: ورزش در استان خوزستان با پوست و استخوان شهروندان عجین گشته و در هر شرایطی به این مهم پرداخته می شود. بصورتیکه با تمام کاستی ها اغلب در رویدادهای مهم جهانی مثل المپیک و پارالمپیک نمایندگانی داشته و می بایست این ظرفیت کمیاب را در تخصیص ها مد نظر قرار داد.

پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید انتظار می رفت به لحاظ مالی پشتیبانی های بهتری از ورزش صورت پذیرد ولی با وجود تاسیس شورا و پارلمان ورزشی و همچنین پیگیری استاندار سابق تغییری در روند این پشتیبانی ها تقریباً انجام نشده و نسبت به سالها و دولت های گذشته کمتر بودجه تخصیص داده شده است.

باتوجه به صحبت های مسئولین ورزشی از جمله روئسای هیئت ها، مدیران، مربیان، داوران، قهرمانان، پیشکسوتان، منتقدین، و … بر آن شدیم تا به بررسی عملکرد مسئولین ورزش استان بپردازیم و بعنوان اولین گزارش عملکرد مدیران دولتی در هفته دولت در اختیار مخاطبین قرار دهیم.

 

فرامرز کیانی زاده مدیر کل ورزش و جوانان استان خوزستان ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت می گوید: ما در راستای تحقق اهداف مان از سال ۹۳ تاکنون جلسات هدف گذاری با هیات های ورزشی را برگزار کرده ایم و هدف این بوده است که در ورزش خوزستان یک گام به جلو حرکت کنیم و به هیئت ها هدف بدهیم.

وی افزود: در سال جاری نیز چنین جلساتی را برگزار کرده ایم و هیات ها همچون سال های گذشته موظف شدند که برنامه های خود را محقق کنند. ضمن این که ما هم خودمان را موظف می دانیم که ضمن کنترل هیات ها، در طول سال در چند نوبت تزریق مالی به آن ها داشته باشیم. جلسات هدف گذاری یکی از امتیازات ما بوده است و اگر به این شکل کار نمی کردیم، هیات ها دچار روزمرگی می شدند.

مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان بیان کرد: البته با توجه به مشکلات مالی که وجود داشته است، خیلی نتوانسته ایم از نظر مالی به هیات ها کمک کنیم و خیلی از هیات ها تیم هایشان را به صورت اعتباری به مسابقات اعزام کرده اند.

وی گفت: ما با حداقل ها توانسته ایم جایگاه ورزش خوزستان را در کشور حفظ کنیم، ضمن این که در برخی آیتم ها رشد هم داشته ایم. واقعیت این است که ما در بخش توسعه در بخش ورزش موفق نبوده ایم، چرا که پولی نداشتیم و سعی کردیم جایگاه مان را در بخش قهرمانی حفظ کنیم. به هر حال در بخش زیرساخت ها و تجهیزات نیاز است و باید اعتباری برای تجهیز رشته های ورزشی کنار گذاشته شود.

 

وی در پایان گفت: اگر در سال گذشته ما در بین استانهای دسته بندی شده برتر در رتبه دوم قرار گرفتیم، فقط زحمت بنده نبوده بلکه کمک جامعه ورزش، استانداری و همه همکاران سختکوشم در این اداره بوده و بهتر است معاونین اداره کل ورزش و جوانان در بخش ورزش و توسعه منابع کلیه مسائل را برای شما و مردم قدر شناسمان تشریح کنند.

******

در بخشی دیگر مظفر علیشائی معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان در تشریح عملکرد این اداره کل طی سالهای ۹۳ و ۹۴ عنوان کرد: در سال ۹۳ تعداد ۱۸۶۸۹ نفر و در سال ۹۴ تعداد ۱۸۱۳۴۱ نفر ورزشکار بیمه شده و به اصطلاح سازمان یافته در این اداره کل ثبت شده اند.

وی افزود: در سال ۹۳ تعداد ۸۴۰ ورزشکار خوزستانی به اردوهای تیم ملی دعوت که از این تعداد ۳۶۱ نفر به عضویت این تیم ها در آمده انده، همچنین در سال ۹۴ تعداد ۱۱۰۱ ورزشکار دعوت شده و ۴۷۳ نفر ورزشکار عضو تیم ملی داشتیم.

معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خوزستان در خصوص برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی عنوان کرد: در سال ۹۳ تعداد ۱۶۷ و در سال ۹۴ ۱۷۱ کلاس مربیگری و داوری، همچنین ۲۹۹ دوره و کارگاه علمی، ورزشی در سال ۹۳ و ۲۱۸ دوره نیز در سال گذشته برگزار شد.

علیشائی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳، مجموعاً ۶۸۴۱ به مسابقات کشوری، آسیایی، جهانی و بین المللی در رشته های مختلف اعزام شدند که این تعداد در سال ۹۴ به ۸۱۲۵ نفر اعزام، افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: ۴۷۸ تیم در سال ۹۳ و ۵۱۹ تیم ورزشی در رشته های مختلف به مسابقات کشوری و بین المللی اعزام شده اند.

معاون مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان در ادامه عنوان کرد: در سال ۹۳، ۴۱ میزبانی کشوری، یک میزبانی جهانی و در سال گذشته ۴۸ میزبانی کشوری و یک میزبانی جهانی داشته ایم.

علیشائی در ادامه در خصوص افتخارات و عناوین کسب شده توسط ورزشکاران خوزستانی، اظهار کرد: در سال ۹۳ تعداد ۱۹۰۳ مدال کشوری، ۵۳ مدال آسیایی، ۱۹۵ مدال بین المللی و ۲۰ مدال جهانی کسب شد که این تعداد در سال گذشته به ۲۱۲۹ مدال کشوری، ۵۸ مدال آسیایی، ۲۶۱ مدال بین المللی و ۲۵ مدال رنگارنگ جهانی افزایش یافته است.

وی در پایان گفت: تیم های خوزستانی در سال ۹۳ موفق به کسب ۵۳ مقام اول، ۴۴ مقام دوم و ۴۷ مقام سوم و همچنین ۱۱۲ مقام اول، ۶۲ مقام دوم و ۶۱ مقام سوم در سال ۹۴ شده اند.

******

همچنین ابراهیم نصیری معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان خوزستاندرخصوص عملکرد این معاونت با اشاره به اینکه در شروع کار در حوزه منابع انسانی و مالی مشکلات جدی داشتیم، اظهار کرد: یک برنامه هدف گذاری برای هیئت های ورزشی تشکیل و توافقی با آنها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه معاونت توسعه منابع انسانی و پشتیبانی بر عملکرد هیئت ها نظارت دارد، افزود: در سال ۹۴،کل تعهدات ما با ۴۸هیئت ورزشی  ۲٫۵ میلیارد تومان بار مالی در پی داشت که باید تأمین و به این هیئت ها تزریق می شد.

نصیری تصریح کرد: در سال ۹۳، ۱۲ کارمند مأمور از سایر ادارات مانند آموزش و پرورش در اداره کل ورزش و جوانان مشغول به کار بودند که در سال ۹۴ این تعداد به ۳ مأمور تقلیل یافت و کارشناسان متخصص همین رشته بکارگیری شدند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ وضعیت زیرساخت های ادراه کل شفاف سازی شد، گفت: اداره کل ورزش و جوانان خوزستان حدود ۷۰۰ میلیون تومان بدهی آب و برق داشت که یکی از دلایل عمده بدهی ها، عدم پیگیری اماکن ورزشی پس از اجاره آنها است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان با بیان اینکه، با پیگیری های انجام شده و با کمک استانداری خوزستان این مسأله ساماندهی شد، افزود: از ۴۱۲ انشعاب آب و برق، ۴۸ انشعاب دچار مشکل بود و همین امر باعث افزایش هزینه های این اداره می شد. به طور نمونه برای ورزشگاه غدیر ماهانه ۶ میلیون تومان قبض آب صادر می شد که با پیگیری های انجام شده به ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان در سال ۹۳ جزء ۷۶ دستگاهی بود که تذکر درخصوص مصرف انرژی از سوی استانداری و سازمان برق گرفته بود اما در سال ۹۴ با اقدامات انجام شده از این لیست خارج شدیم.

نصیری درخصوص کمبود نیروی انسانی هم یادآور شد: در سال ۹۱، آزمونی استخدامی گرفته شده بود اما نیرو جذب نشده بود از همین رو با پذیرفته شدگان آزمون مصاحبه و ۵۳ نفر از این طریق و ۵۴ نفر نیز از طریق سهمیه بنیاد شهید و امور ایثارگران به استخدام اداره کل درآمدند.

وی با اشاره به اینکه منابع انسانی مهم ترین سرمایه کشور است، خاطر نشان کرد: با استخدام های جدید در اداره کل ورزش و جوانان میانگین تحصیلات کارکنان اداره به لیسانس و فوق ایسانس ارتقاء پیدا کرد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان با بیان اینکه درحال حاضر هیچ کمبود نیروی انسانی در اداره وجود ندارد، اظهار کرد: در سال ۹۳ رتبه اداره کل ورزش و جوانان خوزستان در آموزش نیروی انسانی ۳۰ و نمره ما صفر بود اما با برنامه ریزی های انجام شده در سال ۹۴ به استان برتر کشور در این زمینه تبدیل شدیم.

وی یکی از راه های موفقیت را نیازسنجی دانست و گفت: تلاش ها در این جهت است که امسال خوزستان به عنوان استان برتر در این زمینه شناخته شود چراکه اختلاف ما با رتبه نخست بسیار کم است.

نصیری در بخشی دیگر از سخنان خود به کاهش میانگین سنی کارکنان و کارشناسان این اداره نیز اشاره و عنوان کرد: درحال حاضر میانگین سنی کارکنان ۵ سال جوان تر شده که از سویی باعث پویایی می شود. اما از سویی دیگر نیازمند آموزش های بیشتر برای کسب مهارت آموزی احتیاج دارند.

وی افزود: در سال ۹۳، برای ۱۹۹ مکان ورزشی قرارداد بسته شده بود که در بیشتر آنها به اصل نیازسنجی و تهیه مکان برای ورزش های قطب هر شهرستان توجه نشده بود اما درحال حاضر به عدد ۳۶۰ مکان ورزشی رسیده ایم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان یکی از راه ها ساماندهی منابع مالی این اداره کل را شناسایی اماکن ورزشی و اجاره آنها از طریق مزایده خواند و اظهار کرد: ما برای هدفگذاری خود با هیئت ها برای کسب رتبه برتر به ۲٫۵ میلیارد تومان نیاز داشتیم که با ساماندهی اماکن ورزشی بخش قابل توجهی از این مقدار تأمین شد.

وی افزود: درآمد اماکن ورزشی ما از سال ۹۳ که ۴۶۵ میلیون تومان بود به یک میلیارد تومان در سال ۹۴ رسید که رشد ۱۰۰درصدی را نشان می دهد و وزارتخانه در این خصوص از اداره کل قدردانی کرد چراکه مشکلات بسیاری از هیئت های ورزشی رفع شد.

نصیری با بیان اینکه وظیفه ما کمک به هیئت های ورزشی است نه تأمین منابع مالی آنها تأکید کرد: هیئت های ورزشی غیرانتفاعی هستند و وابستگی کامل به دولت ندارند بلکه رئیس هیئت بخشی از نیازهای مالی خود را باید از طریق ورودی مسابقات، تبلیغات، خیران و… به دست بیاورد.

وی با اشاره به اینکه هدفگذاری ما در سال ۹۵ کسب ۱٫۵ میلیارد تومان درآمد از طریق اماکن ورزشی با حفظ استفاده هیئت های ورزشی است، خاطر نشان کرد:  هرچه درآمدهای ما از اماکن افزایش یابد، منابع مالی بیشتری به ورزش استان تزریق می شود و همین امر نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است چراکه معنای اقتصاد مقاومتی، استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه نظارت ها بر نوع عملکردها نیز افزایش یافته، خاطر نشان کرد: بخشی از درآمدهای مالی اداره کل ورزش و جوانان به حساب خزانه درآمدهای عمومی کشور واریز می شد اما با پیگیری های صورت گرفته قرار بر این شد تا این منابع مالی به خود استان باز گردد.

وی گام دیگر برای اعتلاء و پیشرفت ورزش استان را برنامه ریزی در جهت استفاده بهینه از منابع مالی عنوان کرد و افزود: باید با اولویت بندی سهم هر کدام از حوزه های ورزشی و هزینه های جاری مشخص شود.

نصیری با بیان اینکه چندین سال از زمان آخرین اصلاح احکام کارکنان گذشته بود، تصریح کرد: تیم هفت نفره ای برای بررسی احکام کارمندان تعیین و حقوق آنها باتوجه به مصوبه افزایش ۲۱درصدی حقوق کارمندان، به میزان قابل توجهی بهبود یافت.

وی ادامه داد: تا سال گذشته اموال منقول و غیرمنقول اداره کل ورزش و جوانان ثبت نشده بود از همین رو در یک برنامه ریزی مشخص تا امروز ۷ هزار قلم از این اموال شناسایی و وارد سامانه شده اند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان گفت: هیئت های ورزشی به تناسب مدال های جهانی، آسیائی، مقام های کشوری، کلاس های آموزشی و ورزشکاران سازمان یافته باید رشدی متناسب در سال ۹۵ را داشته باشند که در صورت تحقق قطعا امسال به عنوان استان برتر شناسایی خواهیم شد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه برخی از ادارات ورزش شهرستان های خوزستان برنامه ای برای چشم انداز آینده خود ندارند از همین رو یک برنامه ۴ساله با کمک معاونت ها تهیه و به شهرستان ها ابلاغ و قرار است در شورای اداری از برنامه های خود در حضور کارشناسان دفاع و سپس براساس ظرفیت های موجود هر شهرستان اقدام کنند.

نصیری با بیان اینکه ادارات کل استان ها در ۷ شاخص ارزیابی می شوند، یادآور شد: در سال ۹۴ رتبه قهرمانی استان۳ ، همگانی ۴، جوانان ۳، آموزش ۲، حقوقی و امور مجلس ۳، معاونت توسعه منابع اول و شاخص های عمومی مقام سوم را کسب کردیم که در سال ۹۳ در حوزه قهرمانی رتبه۲،همگانی ۶، جوانان۳، حقوقی و امور مجلس۴، معاونت توسعه منابع ۵ و شاخص های عمومی رتبه پنجم را داشتیم.

وی درخصوص شاخص حقوقی و امور مجلس تصریح کرد: از آیتم های این شاخص، میزان تعامل مدیرکل ورزش و جوانان با نمایندگان مجلس و تعداد املاک دارای سند است در همین راستا قرار است که هر سال حدود ۵۰ عدد ملک این اداره کل دارای سند شوند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان با اشاره به اینکه در تکریم ارباب رجوع نیز شاهد رشد خوبی بوده ایم، ادامه داد: در سال ۹۳ از بین ۹۷دستگاه اجرایی رتبه ۳۷ را به دست آوردیم و در سال ۹۴ از ۱۰۷ دستگاه اجرایی به مقام ۲۲ رسیدیم.

وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان پشتیبان تمام هیئت ها و تیم های ورزشی است، اظهار کرد: بسیاری از عوامل در پشت صحنه دخیل هستند تا تیم های خوزستان در عرصه های مختلف حضور پررنگی داشته باشند.

نصیری راه اندازی و ثبت مجمع خیرین را یکی دیگر از اقدامات انجام شده دانست و خاطر نشان کرد: گام دیگر، مشارکت بخش خصوصی در اتمام ۵۵ پروژه نیمه تمام ورزشی استان است که تاکنون ۵ پروژه با برآورد ۸ میلیارد تومان، پیش بینی واگذاری شده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای سال جاری دارید، توضیح داد: آموزش نیروها، کاهش هزینه های جاری و ارتقاء جایگاه ورزش استان به مقام نخست بخشی از اولویت های ما است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان درخصوص سهم یک درصدی ورزش طبق ماده ۵۳، بیان کرد: در این ماده بیان شده که دستگاه ها می توانند کمک کنند از همین رو تعامل جدی در این زمینه وجود ندارد. استاندار خوزستان قول پیگیری درخصوص پرداخت این سهم را داد چراکه اگر محقق شود شرایط هیئت های ورزشی قطعا بهبود خواهد یافت.

وی در سخنان پایانی خود با اشاره به اینکه تجهیزات اماکن ورزشی فرسوده و نیاز به بازسازی دارند، گفت: در شناسایی ظرفیت ها دچار مشکل هستیم درحالیکه باوجود منابع زیاد اعتباری نباید در این خصوص نگران بود ضمن آنکه رؤسای شهرستان ها باید با برنامه ریزی دقیق از ظرفیت منابع انسانی، اسپانسر، شرکت ها و… بهره ببرند.

نصیری افزود: تمام شهرستان ها باید در سال ۹۵، برنامه ۴ ساله را تنظیم و به تأیید فرماندار و نماینده شهرستان برسانند تا با کمک هم بتوانیم باعث پیشرفت در ورزش استان شویم.

در پایان پایگاه خبری تحلیلی هورنیوز، جمع بندی و نتیجه گیری از عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان را به مخاطبین عزیز واگذار کرده و امیدواریم مواردی همچون اشتغال قهرمانان، تقویت بخش خصوصی و چند مورد دیگر که نزدیک به سه دهه دست نخورده مانده با همت استاندار ورزشدوست به شرایط آرمانی نزدیک شوند.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.