پسا تحریم، «بندرماهشهر» و ظرفیتی عظیم در صنعت پتروشیمی و کشتیرانی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: جنوب کشورمان دارای بنادر بسیاری است که از جمله این بنادر می توان به بندر ماهشهر و بندرعباس اشاره کرد که هر دو از نظر اقتصادی و تجاری دارای جایگاه ویژه ای در کشور هستند و درآمدزایی بسیاری را به ویژه بعد از لغو تحریم ها برای کشورمان ایجاد کرده اند.

بنابراین گزارش، فعالیت اقتصادی و توسعه بندر ماهشهر، بیشتر متکی به قابلیت بندرگاهی و مجاورت با سواحل و همچنین نزدیکی به منابع نفت و گاز جلگه خوزستان و فعالیتهای وابسته به آن است. کشت محصولات کشاورزی بشدت متکی به آبیاری است. از محصولات عمده آن گندم، جو، حبوبات، خرما، انگور، انار و انجیر است. صنایع دستی و کارگاهی خاصی در آن وجود ندارد. اهمیت اقتصادی این شهر از یک سو به سبب نزدیکی به بندر مهم امام خمینی است که در ۱۳۷۶ ش، بدون همراهی بندر ماهشهر یک پنجم از سهم پذیرش کشتیهای کل بنادر کشور را در سواحل شمال و جنوب به خود اختصاص داده است. مواد اولیه پالایشگاه گاز طبیعی مایع از کارخانه‌های گازمایع اهواز و آغاجاری تأمین، و فراورده‌هایی چون پروپان، بوتان و گازولین سبک از آن صادر می‌شود. از دیگر فعالیتهای مهم این شهرستان استخراج نفت است، به طوری که در ۱۳۷۳ ش، شش کارگاه استخراج نفت خام و هجده کارگاه خدمات جنبی آن، فعالیت داشته‌اند

مهم‌ترین صنعت ماهشهر پتروشیمی و کشتیرانی است که این بندر را به قطب پتروشیمی در ایران تبدیل کرده است. پتروشیمی بندرامام جز بزرگ‌ترین پتروشیمی‌ها در خاورمیانه است که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر قرار دارد و پتروشیمی اروند نیز بزرگترین تولیدکننده زنجیره pvc در جهان است که در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر قرار دارد. بندر ماهشهر همچنین بزرگ‌ترین بندر جنوب غرب کشور است که بخش عظیمی از صادرات ایران از این بندر صورت می‌گیرد.

همچنین بندرعباس که بزرگترین بندر ایران است؛ در تقسیم‌بندی منطقه‌ای ایران بندرعباس جزو منطقه جنوب محسوب می‌شود. درصد بسیار بالایی از ترانزیت کالا از طریق بنادر شهید رجایی و باهنر صورت می‌گیرد. فاصله بندرعباس تا تهران ۱۳۳۳ کیلومتر می‌باشد. جمعیت این شهر در فصل‌های سال متفاوت می‌باشد. بندرعباس به دلیل شرایط خاص خود همواره پذیرای مهمانان زیادی از اقصی نقاط ایران می‌باشد.

این گزارش می افزاید: در تازه ترین اخبار درباره توسعه این بنادر به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران؛ تخلیه روزانه نفت‌کوره در ٢ حوزه ماهشهر و بندرعباس امسال به ۱۲ میلیون لیتر رسیده است در حالی که این میزان پارسال ٣,۵ میلیون لیتر بوده است.

شانا در این زمینه به نقل از سید ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نوشته است: “تخلیه نفت‌کوره در بنادر ماهشهر و بندرعباس از پارسال تقریبا چهار برابر شده که این رکورد قابل توجه است. انتقال نفت‌کوره بیشتر از اراک به بندر صادراتی ماهشهر است که با توجه به حجم کاهش مصرف فرآورده‌های مایع در داخل، اتخاذ تمهیدات لازم برای بارگیری، انتقال و صادرات نفت‌کوره ضروری است.”

یادآور می شود: با اجرای طرح ساماندهی بندر صادراتی شرکت پالایش نفت آبادان در اهدافی همچون ماهشهر، روزآمد کردن تاسیسات موجود، نوسازی و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی مخازن، افزایش توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی، تجهیز اسکله‌های جدید به سیستم‌های کنترل پیشرفته به منظور افزایش بهره‌وری، لایروبی و قابلیت پهلودهی انواع نفتکشتها، صادرات نفت‌کوره، نفت‌سفید، میعانات گازی، گازوئیل، بنزین ، واردات بنزین، گازوئیل و MTBE به منظور تامین بخشی از کمبود سوخت در داخل کشور، ایجاد تسهیلات برای تهیه انواع سوخت کشتی‌ها و سوخت‌رسانی به آنها بانکرینگ (Bunkering) و طراحی و راه‌اندازی تصفیه‌خانه بهداشتی و مواد نفتی در بندر صادراتی ماهشهر محقق می‌شود.

بندرصادراتی ماهشهر در منتهی الیه شمالی و فاصله ۴٧ مایلی خلیج فارس در کانال طبیعی ماهشهر و آبراه خور موسی در فاصله حدود ۵٠ مایلی بندر ماهشهر واقع شده که دارای قدمت بالای ۵٠ سال در امر صادرات و واردات فرآورده های نفتی است. بندر صادراتی ماهشهر با ۶ اسکله تخلیه و بارگیری مواد نفتی و تعداد زیادی مخازن ذخیره به عنوان یک سرمایه با ارزش برای صادرات- واردات فرآورده‌های نفتی مطرح است.

در طی سالهای گذشته به خاطر بهره برداری مستمر از تاسیسات این بندر و انجام نشدن هرگونه بازسازی عمده و نوسازی، توان بهره وری این بندر صادراتی کاهش یافته است و تجهیزات قدیمی و فرسوده آن قادر به تامین نیازهای رو به رشد صادرات و واردات مواد نفتی در سالهای آینده نیست؛به همین دلیل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با درخواست پالایشگاه آبادان و بر اساس مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش تصمیم به اجرای این طرح گرفته است. این طرح با هدف روزآمد کردن تاسیسات موجود در بندر و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره و توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی و تجهیز اسکله و عملیات فرآیندی به سیستم هیا کنترل پیشرفته و توسعه اسکله برای قابلیت پهلودهی کشتیهای ٨ هزار تن در بندرگاه در قالب دو قسمت خشکی و دریا اجرایی شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.