آموزش و پرورش خوزستان در جایگاه نخست کمبود نیروی انسانی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون پژوهشی، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت:این استان با کمبود ۱۵ هزار معلم در جایگاه نخست کشوری از نظر کمبود نیروی انسانی قرار دارد.

حرج چلداوی روز سه شنبه در همایش تابستانه یک روزه مدیران و معاونان مدارس دزفول در سالن ایثار این شهر جمعیت دانش آموزی این استان را ۹۳۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی عنوان کرد و افزود:خوزستان با ۶۳ هزار معلم و نیروی فرهنگی از نظر کمبود نیرو در رتبه نخست کشوری قرار دارد.
وی با اشاره به بازنشستگی ۲ هزار فرهنگی در خوزستان در امسال گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ فرهنگی خوزستانی نیز متقاضی انتقال به دیگر استان ها هستند که این امر موجب شده خوزستان به استانی مهاجر فرست تبدیل شود ضمن اینکه آمار متقاضیان انتقالی در دیگر استان ها مثبت است و ورودی استان هایی چون آذربایجان شرقی واصفهان مثبت است.
وی به بازنشستگی حدود یک هزار و ۶۰۰ فرهنگی استان خوزستان در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت:کمبود نیروی انسانی به یک معضل و چالش بزرگ در خوزستان تبدیل شده است به گونه ای که در مدارس مقطع ابتدایی شهر اهواز و کارون یکهزار معلم کم داریم و این مشکل در نشست هایی که برگزار شده به گوش استاندار و مسئولان وزارت آموزش و پرورش رسیده و تقاضای استخدام ویژه برای این استان شده است.
چلداوی اظهار کرد:امسال حدود یکهزار نفر جذب آموزش و پرورش خوزستان شدند که با توجه به نیروی انسانی مورد نیاز در سال تحصیلی جدید همچنان ۱۴ هزار معلم کمبود داریم و باید تدبیری برای این کمبود نیرو اتخاذ شود.
وی اظهار کرد:برای ساماندهی فضا و تجهیزات نیز با همکاری اداره کل نوسازی مدارس خوزستان مدارس بالای ۵۰ سال خوزستان شناسایی شدند و با توجه به اینکه استاندار خوزستان اولویت استان را آموزش و پرورش قرار داده امیدواریم با برنامه ریزی خوبی که انجام شده شاهد تغییراتی در این حوزه باشیم.
معاون پژوهشی، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان برنامه محوری آموزش و پرورش را یکی از اولویت های این حوزه دانست و گفت:در آموزش و پرورش استان خوزستان برنامه یکساله و پنجساله ای تدوین شده است که به مناطق مختلف ابلاغ می شود و طبق برنامه یکساله ۲۰ اولویت در نظر گرفته شده است.
وی توسعه پیش دبستانی ها را از اولویت های آموزش وپرورش در برنامه یکساله دانست و گفت:با تلاش صورت گرفته جذب نوآموزان در مقطع پیش دبستانی در استان خوزستان به ۸۰ درصد رسیده است که طبق برنامه ریزی انجام شده امسال این آمار باید به ۱۰۰ درصد برسد.
چلداوی ، مربی موسس را یکی دیگر از اولویت های برنامه یکساله آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد و افزود:طرح مربی موسس که در مدارس حاشیه ای و روستایی که دانش آموزان کمی دارند اجرا می شود و بر اساس آن یک مربی با اخذ مجوز به آموزش دانش آموزان این مناطق می پردازد.
وی به وضعیت بی سوادی در استان خوزستان نیز اشاره کرد و گفت:متاسفانه استان خوزستان رتبه سوم کشوری را از نظر تعداد بیسواد در کشور دارد.
وی همچنین در خصوص توسعه مهارت های علمی و صلاحیت های حرفه ای معلمان گفت:دزفول یکی از پایگاه های آموزش های استان برای آموزش دروس پایه دهم و ششم است که همراه با شهرستان ماهشهر دوره های آموزشی برای معلمان مدارس این دوره برگزار می شود.
چلداوی توسعه رشته های فنی و حرفه ای به منظور توسعه فن ورزی را از دیگر اولویت های آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت:توسعه رشته های فنی و حرفه ای استان خوزستان از میانگین کشوری کمی پائین تر است که باید در این خصوص بیشتر تلاش شود .
وی افزود:خوزستان در بین ۳۲ استان کشور رتبه ۳۰ ام را از نظر میانگین معدل کتبی پایه سوم دوره متوسطه داشته که امسال با افزایش نیم نمره ای میانگین معدل انتظار می رود حدود این رتبه حدود پنج رتبه افزایش یابد.
وی توسعه مشارکت های مردمی را دیگر اولویت های آموزش و پرورش خواند و گفت: مردم دزفول رتبه نخست را از نظر جذب خیرین مدرسه ساز به خود اختصاص داده اند ضمن اینکه هفته گذشته کلنگ احداث یک مدرسه ۱۲ کلاسه توسط یک خیر مدرسه ساز دزفولی در شادگان به زمین زده شد .
چلداوی در خصوص ۶ ساعت تدریس موظفی مدیران و معاونان مدارس خوزستان نیز گفت:آموزش و پرورش خوزستان خواهان این برنامه نیست و به دنبال این نیستیم که مدیران را درگیر تدریس کنیم ولی این طرح به دلیل کمبود نیروی انسانی از سوی وزارت آموزش و پرورش مصوب شده و باید اجرا شود.
وی در خصوص وضعیت اعتبارات آموزش و پرورش نیز گفت:در حال حاضر یک میلیون نفر در آموزش و پرورش کشور مشغول به کار هستند و حدود ۱۰ درصد اعتبارات کل کشور به آموزش و پرورش اختصاص دارد که رقم پائینی است و کل بودجه آموزش و پرورش کشور صرف حقوق فرهنگیان می شود .
وی در بخش دیگری از سخنان خود هدایت تحصیلی را یکی از آفات آموزش و پرورش کشور دانست و گفت:اکثر دانش آموزان پایه نهم متقاضی ورود به رشته تجربی هستند در حالی که باید توازنی بین دیگر رشته ها برقرار شود ضمن اینکه موافق اجبار در انتخاب رشته دانش آموزان نیستیم .
به گزارش ایرنا مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز در این همایش گفت:همایش مدیران و معاونان مدارس همزان در هشت شهرستان استان در قالب ۳۹ همایش برگزار می شود که هدف اصلی برگزاری این همایش برنامه ریزی برای سال تحصیلی جدید است .
غلامرضا نصرالله پور افزود:پروژه مهر تنها متعلق به آموزش و پرورش نیست و تمام دستگاه های اجرایی به ویژه دهیاران باید در این پروژه مشارکت داشته باشند تا با نشاط بیشتری مدارس بازگشایی شوند.
وی با اشاره به رتبه برتر شهرستان دزفول در پروژه مهر پارسال گفت:امسال ۲۹۰ نفر فرهنگی در دزفول بازنشسته می شوند که بعد از مرکز استان شهرستان دزفول رتبه دوم را در این خصوص دارد .
وی همچنین به انتقال ۵۶ فرهنگی از دزفول و ورود ۶۲ فرهنگی دیگر به این شهرستان اشاره کرد و گفت:در شهرستان دزفول ۲۵۰ نفر کمبود نیروی خدمتگذار داریم.
نصرالله پور کمبود نیروی انسانی مقطع ابتدایی و نیروی مرد در مقطع متوسطه اول را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش دزفول عنوان کرد و گفت:در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ رقمی معادل ۸۰ درصد نوآموزان در مقطع پیش دبستانی جذب شده اند که انتظار می رود این آمار در سال تحصیلی جدید به ۱۰۰ درصد برسد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.