مسئول کمیته آبیاری و زهکشی خوزستان: تغییر اقلیم، خشکسالی و توفان خاک پیش روی خوزستان است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مسئول کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی استان خوزستان با بیان اینکه منابع آبی خوزستان در حال خشک شدن است گفت: حساس شدن این استان به تغییرات اقلیمی باعث افزایش خشکسالی و توفان های گرد و خاک شده است.

به گزارش ایرنا نرگس ظهرابی یکشنبه در کارگاه بین المللی همکاری تحقیقاتی در زمینه مدیریت پایدار آب کشاورزی که در سرسرای اجتماعات هتل پارس اهواز برگزار شد اظهار کرد: محیط زیست خوزستان هم اکنون زیرفشار است و تغییرات اقلیمی تاثیر منفی روی این استان داشته است.
وی با اشاره به چالش های خوزستان در زمینه بهره برداری از منابع آبی افزود: کیفیت آب، طرح های توسعه کشاورزی و مدیریت آن، مشارکت سهامداران و سیاست گذاری در کشاورزی از جمله این چالش ها هستند.
مشاور علوم و تکنولوژی های جدید آب سازمان آب و برق خوزستان تغییرات اقلیمی در استان را یادآور شد و اظهار کرد: نفوذ آب دریا به رودخانه کارون باعث شور شدن آب این رودخانه و از بین رفتن نخلستان ها شده است.
ظهرابی اضافه کرد: از دیگر معضلات استان کاهش قیمت آب و تولید کشاورزی و همچنین مسائل مربوط به آب بران و بهره برداران است.
وی در ادامه اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد انرژی برقابی کشور در سدهای بزرگ خوزستان تولید می شود و سالانه به طور متوسط ۱۳ هزار و ۷۰۰ گیگاوات برق به شبکه ملی می دهد.
ظهرابی با اشاره به استعداد خوزستان در زمینه کشاورزی افزود: این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین حاصلخیز دارد که هم اکنون شبکه های آبیاری و زهکشی ۴۵۰ هزار هکتار آن در حال بهره برداری و یک میلیون هکتار نیز در حال توسعه است.
وی همچنین گفت: سازمان آب و برق خوزستان آماده مشارکت علمی و اشتراک تجارب خود در زمینه مسائل مربوط به آبیاری و زهکشی است.
بر اساس این گزارش، کارگاه دو روزه بین المللی همکاری های تحقیقاتی در زمینه مدیریت پایدار آب کشاورزی و اولین جلسه هیات مدیره گروه منطقه ای ایران امروز در اهواز آغاز به کار کرد.
رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، نی ریزی رئیس کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی و نمایندگانی از کشورهای کره، عراق، روسیه و مالی در این کارگاه حضور داشتند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.