تحلیلی بر کار استقلال، فولاد و صنعت در هفته چهارم لیگ برتر فوتبال

عصر جنوب – asrejonoob.ir: هفته چهارم لیگ برتر فوتبال کشور با یک برد و دو تساوی برای نمایندگان خوزستان همراه بود.

هفته چهارم لیگ برتر فوتبال کشور شب گذشته به کار خود پایان داد و عیار واقعی برخی تیم‌ها نیز تا حدود بسیاری مشخص شد و بر همین اساس نگرانی‌ها و امیدواری‌هایی در دل هواداران خوزستانی لیگ برتر ایجاد شده است.

در حالی که هنوز تیم‌هایی چون فولاد خوزستان نتوانستند عیار واقعی خود را به معرض اجرا بگذارند، نعیم سعداوی رفته رفته کار خود را سخت می‌بیند، وی که تیم خود را با تحولی شگرف آمیخته است، حال قصد دارد از تیم نو نوار خود یک پدیده بسازد که تا کنون موفق به این امر نشده است.

سعداوی که آمده بود رد پای آن مرد کروات را از بیرق فولاد پاک کند، ندانست تیشه به ریشه تیمی خواهد زد که دست کم از هماهنکی لازم برخوردار بود.

حال فولاد با مشکل گلزنی و عدم هماهنگی روبه‌رو شده و کار سخت این تیم برای رسیدن به دروازه حریفان و باز کردن آن مشهود است، همان اتفاقی که در حال حاضر منصوریان در استقلال با آن روبه‌رو است.

البته که این تیم در خطوطی دچار ضعف و کمبود بازیکن به صورت مفرط است و در صورت ادامه این روند همچنین تقویت سایر تیم‌ها، فولادی‌ها به مشکلی عمیق برخواهند خورد و چه بسا در مردابی که سال گذشته استقلال اهواز فرو رفت، گیر کنند.

گرچه نگرانی‌ها در خصوص وضعیت کنونی فولاد وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که نه باشگاه فولاد و نه نعیم سعداوی از تجریه کمی برخوردار نیستند و این توانایی در این تیم وجود دارد که خود را از وضعیت کنونی نجات دهد و به زمره مدعیان بپیوندد.

سعداوی اگر در انتخاب بازیکن کمی روی سلیقه و سنت پای می‌گذاشت، می‌توانست با همین بضاعت اندک دست به کار بزرگی بزند و بازیکنان کارآمدتری را برای تیم خود جذب کند.

این سرمربی حدودا یک ماه فرصت دارد تا تیم خود را بازسازی کرده، مجاری نفوذی حریفان را بسته و قدرت حمله و گلزنی خود و البته خط دفاعی تیمش را اصلاح و توانمند کند.

*تردید در آینده قهرمان/ استقلال تیم انفجاری خوزستان

اما استقلال خوزستان که در دو بازی اول نور امیدی را در دل هواداران خود به وجود آورد، یکباره در دو بازی اخیر خود یک شکست و یک تساوی خانگی را رقم زد تا هواداران خود را در تردید فرو ببرد.

پورموسوی که ادامه دهنده راه ویسی در این تیم است، نفرات توانمند بسیاری را در اختیار دارد که هر کدام به تنهایی می‌توانند نتیجه را به سود این تیم عوض کنند.

اما مشکل عمده‌‌ای که در این تیم مشاهده می‌شود، عدم هماهنگی بین خطوط است که نیاز به کار بیشتری دارد، در غیر این صورت رقبای این تیم در هفته‌های آینده، به وضوح این ضعف را مشاهده خواهند کرد و از همین نقطه به این تیم ضربه می‌زنند.

برای پورموسوی که دارای یک خط دفاعی با تجربه و توانمند است، نباید دغدغه چندانی وجود داشته باشد و این مربی می‌تواند در تمرینات این تیم، روی ارتباط بین سه خط از جمله خطوط میانی و حمله بیشتر تمرکز و برنامه‌ریزی کند.

البته زهیوی و بیت‌سعید در دیدارهای این تیم، از فشار و پرس بالایی توسط مدافعان حریف برخوردارند که در این خصوص، سرمربی آبی‌ها باید ریسک کرده و تمرکز مدافعان را بر روی این دو بازیکن برهم زند، موسوی می‌تواند با تغییر پست و حتی نیمکت‌نشینی این مهاجمان، مدافعان حریف را دچار سردرگمی و خستگی کرده، سپس این دو مهاجم را به کار گیرد.

در کل نمی‌توان مشکل استقلالی‌ها را چندان حاد دید و مطمئنا در آینده نزدیک مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌ها چهره دیگری را از خود بر جای خواهد گذاشت.

صنعت نفت آبادان نماینده محبوب و دوست‌داشتنی فوتبال جنوب کشور نیز این روزها حال خوبی دارد و از پس این احوال خوش، شهر آبادان نیز چهره بشاشی به خود گرفته و مردم این شهر با فوتبال آشتی کرده‌اند.

صنعت نفت در روزی که می‌دانست علاقمندان زیادی را در کنار خود خواهد داشت، با روحیه بالایی پای به میدان گذاشت و با جوانان خود فرصت فکر کردن را نیز به سپاهان بزرگ و مدعی نداد.

ویسی که در این دیدار با برگ برنده خود، یعنی احسان حاج‌صفی پای به عرصه گذاشته بود، در خلال این دیدار حتی نتوانست میانه میدان را از آن خود کند و این موضوع تا جایی کش پیدا کرد که حضور محرم نویدکیا در میدان نیز برای این تیم چاره‌ساز نبود و حتی شناخت برادرش رسول از تیم صنعت نفت و جو ورزشگاه تختی نیز قفلی از گره‌های سپاهان را در این دیدار باز نکرد.

نخستین پیروزی نفت آبادان مقابل سپاهان اصفهان در تاریخ لیگ برتر در حالی به دست آمد که نادر دست‌نشان پس از درخشش نوروزی در دیدار  مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی، این بازیکن کهنه‌کار و باتجربه را از دقیقه نخست وارد میدان کرد.

نوروزی بار توان هجومی نفتی‌ها را بالا برد، اما نتیجه سنگینی این مهاجم و احاطه وی توسط مدافعان حریف، تنها باعث شد شادکام در خط حمله آزاد‌تر عمل کند و گلی که این بازیکن ریزنقش به ثمر رساند، حاصل حضور نوروزی و البته جایگیری به موقع شادکام در درون محوطه جریمه بود.

عملکرد بی‌نظیر دروازه‌بان و خط دفاعی نفتی‌ها، خیال حاضران در ورزشگاه و علاقه‌مندان به این تیم را تا حدود زیادی از بابت دریافت گل راحت کرد و همه چشم‌ها به حملات و ضد حملات نفت دوخته شده بود، تا جایی که سپاهان در این دیدار فرصت عرض اندام پیدا نکرد و صاحب موقعیت چشم‌گیری هم نشد.

هوشیاری خط دفاعی نفتی‌ها باعث شد تنها یک موقعیت گل با درصد بالا نصیب سپاهان شود که این فرصت نیز در روزی رقم خورد که حسن هوری به هیچ عنوان تصمیم به تسلیم نداشت.

اگر دست‌نشان همچون دیدار گذشته این تیم نوروزی را به عنوان ذخیره طلایی خود وارد میدان می‌کرد و از ابتدا بر روی زلیکانی و شادکام، دو مهاجم جوان و آماده خود تیکه داشت، به طور قطع اختلاف پیروزی برای نفت آبادان در این دیدار از یک گل بالاتر می‌رفت.

صد البته که ترمز نفتی‌ها را به این زودی نمی‌توان کشید و نماینده شایسته فوتبال خوزستان با عده‌ای جوان و با ترکیبی از بازیکنان سال قبل خود که منجر به صعود به لیگ برتر شد، در ادامه شاهکار‌های دیگری را نیز رقم خواهد شد و آبادان باز هم جان تازه‌ای در فوتبال کشور خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، لیگ برتر فوتبال کشور به جهت برگزاری دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی تا ۱۹ شهریورماه تعطیل خواهد بود و تیم‌ها نیز به استراحت خواهند پرداخت.

در آغاز مجدد این رقابت‌ها صنعت نفت آبادان در تهران میهمان نفت است، فولاد در خانه مقابل سایپا صف‌آرایی می‌کند و استقلال خوزستان به مشهد می‌رود تا در مصاف با پدیده جبران مافات کند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.