خوزستان به بالگرد آب‌پاش مجهز می‌شود/ ردپای انتقال آب در آتش سوزی جنگل ها

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیر کل مدیریت بحران خوزستان اعلام کرد: طبق توافق با سازمان مدیریت بحران کشور، قرار است یک بالگرد آبپاش برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع در یکی از شهرستان‌های شمالی استان و به احتمال زیاد در مسجد سلیمان مستقر شود.

«هاشم بالدی» در گفت‌وگو با همشهری افزود: قرار است مدیریت بحران کشور، این بالگرد را طبق تفاهم نامه ای که لحاظ شده تامین کند. یک هواپیما هم در خدمت سازمان مدیریت بحران است که برای خاموش کردن آتش سوزی‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بالدی عنوان کرد: هماهنگی‌هایی با سازمان مدیریت بحران کشور داشتیم که طی آن تفاهم نامه ای سه جانبه بین سازمان مدیریت بحران، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و وزارت دفاع بسته شده تا از محل اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران برای اطفای حریق برنامه ریزی شود تا بالگرد آب پاش برای استان مهیا شود.

بیشترین آتش سوزی جنگل‌ها در شمال استان
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: بیشتر آتش سوزی‌ها مربوط به جنگل‌های شمال استان است که با چندین استان دیگر مثل ایلام، لرستان، فارس در این جنگل‌ها مشترک است. اینها استان‌های زاگرس نشین هستند و پوشش جنگلی آنها درخت بلوط است.
بالدی تاکید کرد: مشکل اساسی ما این است که آتش سوزی‌هایی که معمولا پس از پایان روز اتفاق می‌افتند، پرواز را برای بالگرد مشکل می‌کنند اما قرار است برای اطفای حریق در این وقت روز هم برنامه ریزی شود.
وی گفت: مثلا آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در ماهشهر آخر روز و هنگام تاریک شدن هوا اتفاق افتاد و صبح روز بعد ۴ بالگرد آبپاش از مرکز به خوزستان اعزام شد.

استقرار تجهیزات اطفای حریق در جنگل ها
بالدی، استقرار امکانات و تجهیزات برای اطفای حریق در جنگل‌ها را ضروری دانست و بیان کرد: با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری هماهنگ شده است تا چند کانکس را در جنگل مستقر کنیم. درون این کانکس‌ها یک سری کپسول و مواد اطفای حریق مستقر خواهد شد تا توسط نیروهای انسانی که در محل حادثه حاضر می‌شوند مورد استفاده قرار گیرند.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: مطالعاتی در حال انجام است که حفر چاه‌هایی در جنگل‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم تا در زمان آتش سوزی، آب از آنها برای اطفای حریق استفاده شود.

 نیاز به فرهنگسازی
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در ادامه با اشاره به این که دلیل بیشتر آتش سوزی‌ها در جنگل‌های استان عوامل انسانی است، گفت: زمانی که مردم برای تفریح به طبیعت می‌روند، متاسفانه آتش باقی مانده از خود را کامل خاموش نمی‌کنند و این آتش‌ها وارد مرتع‌ها می‌شود و آتش را گسترده می‌کند.
بالدی افزود: در این زمینه به شدت به فرهنگسازی نیاز داریم و از تشکل‌های مردم نهاد خواهش کرده ایم که به مقوله فرهنگسازی وارد شوند.

 ردپای انتقال آب در آتش سوزی جنگل ها
بالدی با اشاره به تاثیر انتقال آب در ایجاد خشکسالی بیشتر در خوزستان اظهار کرد: خشکسالی باعث آتش گرفتن جنگل‌ها می‌شود. چون مرتع و جنگلی که خشک شده باشد آتش می‌گیرد. وگرنه جایی که سرسبز است و رطوبت لازم را داشته باشد، احتمال آتش گرفتن آن پایین است.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان اضافه کرد: در این بین انتقال آب بسیار تاثیرگذار است. چون باعث کاهش رطوبت خاک و هوای استان می‌شود و آتش سوزی را آسان می‌کند.

***

از ابتدای سال تاکنون ۳۶ مورد حریق در استان رخ داد و حدود ۲۵۶ هکتار جنگل، مرتع و بیشه طعمه حریق شد. در این میان دوسوم آتش سوزی جنگل‌ها در اندیمشک به وقوع پیوسته است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.