استاندار خوزستان: سازمان آب و برق و مؤسسه جهاد نصر علی‌رغم بارش‌های خوب،باعث آسیب به کشاورزان شدند

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان با اعلام اعتراض و انتقاد شدید و جدی خود نسبت به سازمان آب و برق و مؤسسه جهاد نصر در خصوص طغیان زهکش‌های CMD و EMD گفت: عملکرد این ۲ ارگان باعث شده تا علی‌رغم بارش‌های خوب امسال بر اثر این طغیان‌ها آسیب‌هایی به کشاورزان وارد شود.

غلامرضا شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص علاج‌یابی زهکش‌های شبکه کرخه جنوبی در شهرستان‌های هویزه و دشت‌آزادگان اظهار کرد: لایروبی اساسی زهکش‌های CMD و EMD راهکار اصلی برای این زهکش‌ها است. طبق صحبت‌های رئیس سازمان آب و برق این اقدام مستلزم صرف هزینه‌ای نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان است که از قبلا به مناقصه گذاشته شده و ان‌شاءالله ظرف یک تا یک سال و نیم آینده انجام خواهد شد.

وی با اشاره به گذشت بیش از ۱۵ سال از احداث زهکش‌های CMD و EMD مقصر اصلی طغیان این زهکش‌ها را سازمان آب و برق خوزستان دانست و تصریح کرد: سازمان آب و برق باید لایروبی این دو زهکش را به موقع انجام می‌داد.

شریعتی با رد اثرگذار بودن اقدامات شرکت نفت در مسیر زهکش‌ها CMD و EMD بر طغیان این دو زهکش خاطرنشان کرد: اقدامات شرکت نفت هیچ ارتباطی با طغیان زهکش‌های شبکه کرخه جنوبی ندارد. رئیس سازمان آب و برق خوزستان نیز تنها راهکار برای مهار زهاب‌های ناشی از طغیان این دو زهکش را لایروبی زهکش‌ها عنوان کرده است.

وی عنوان کرد: سازمان آب و برق وجود اشکال در لوله‌های لترال احداث شده توسط مؤسسه جهاد نصر را نیز تأثیرگذار در طغیان زهکش‌های CMD و EMD می‌داند. البته سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مؤسسه جهاد نصر این عامل را رد کرده‌اند.

استاندار خوزستان با اشاره به تلاش بر حل مشکل طغیان زهکش‌های CMD و EMD به صورت مقطعی توسط سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: این سازمان سعی دارد با قرار دادن ایستگاه پمپاژ در انتهای مسیر زهکش‌ها به منظور خروج زه‌آب‌ها این مشکل را به صورت مقطی و موقتی مرتفع کند.

شریعتی با بیان اینکه به شدت به سازمان آب و برق و مؤسسه جهاد نصر به علت طغیان زهکش‌های شهرستان‌های هویزه و دشت‌آزادگان معترض هستم، گفت: در جلسه هفته گذشته با حضور مسئولین این ۲ سازمان با اعلام اعتراض شدید خود نسبت به ورود زه‌آب‌های این زهکش‌ها به برخی اراضی کشاورزی، عنوان کردم که هر سال کشاورزان استان با کاهش بارش و کم ‌آبی مواجه بودند اما امسال که بارندگی‌های خوبی داشتیم عملکرد و کارکرد سازمان آب و برق خوزستان و مؤسسه جهاد نصر آسیب‌هایی را به کشاورازان وارد کرده است.

وی اظهار کرد: به سازمان آب و برق خوزستان و مؤسسه جهاد نصر انتقاد جدی دارم که البته پس از این انتقادات،‌ قول‌هایی برای حل مشکل طغیان زهکش‌های CMD و EMD از سوی این ارگان ها داده شده است.

شریعتی با اشاره به زیر آب رفتن برخی اراضی پیرامون زهکش‌های CMD و EMD به دنبال طغیان این دو زهکش تصریح کرد: طبق شنیده‌ها حدود ۲ هزار هکتار از اراضی پیرامون این دو زهکش به زیر آب رفته‌اند که طبق گفته‌های نهادهای متولی برای خروج این آب‌ها از اراضی کشاورزی اقداماتی در حال انجام است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.