لزوم توقف سدسازی‌ و طرح‌های انتقال آب از کارون/ زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی ساخته شده است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره انتقال آب از استان به دیگر مناطق کشور گفت: هیچ توجیهی وجود ندارد وقتی در خوزستان مشکل کمبود آب هست، روی سرشاخه‌های کارون سد ساخته شود و آب آن به دیگر مناطق کشور انتقال یابد.«کیخسرو چنگلوایی» در گفت‌وگو با همشهری افزود: در حال حاضر ۴ سد فقط روی سرشاخه‌های کارون وجود دارد و در حوزه کرخه هم همین اتفاق در حال روی دادن است. بنابراین هرچه تا الان آب از استان منتقل شد، دیگر کافی است.

لزوم توقف سدسازی‌ها و طرح‌های انتقال آب
چنگلوایی در ادامه به طرح احیای اراضی استان در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتار اشاره کرد و گفت: بر اساس دستور مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۵ قرار بود ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان احیا شود که به دلایلی اعتبار این طرح تامین نشد. تا این‌که در سال ۱۳۹۲ طی سفری که رئیس جمهور روحانی به خوزستان داشتند و با اعتباری که از صندوق توسعه ملی اختصاص یافت، بودجه لازم برای این مهم تامین شد. البته این ۷۰۰ هزار هکتار به ۵۰۰ هزار هکتار کاهش یافت.چنگلوایی اظهار کرد: ما نه تنها مدعی هستیم که ۵۵۰ هزار هکتار باید اجرا شود (که خوشبختانه مجوز آب آن هم صادر شده است و فاز اول آن رو به اتمام است)، بلکه معتقدیم این میزان باید به ۸۰۰ هزار هکتار برسد.وی افزود: برای انجام این کار قطعا باید مدیریتی در بالادست باشد که از سدسازی در سرشاخه‌های دز، سرشاخه‌های کارون و سرشاخه‌های کرخه جلوگیری شود تا طرح‌های انتقال آب و سدسازی که در حال بررسی، مطالعه یا در مرحله ساخت هستند، متوقف شوند.

دلیل دیگر کمبود آب
چنگلوایی، دلیل دیگر کمبود آب در استان را سنتی بودن شبکه‌های توزیع آب ذکر کرد و گفت: این شیوه باعث اتلاف آب می‌شود. بنابراین باید اقداماتی برای  برطرف کردن این مشکل انجام شود. این مسئول اضافه کرد: البته طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کمک زیادی در این زمینه می‌کند. با این طرح حداقل به میزان یک میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.وی گفت: افزون بر این مدیریت اضافه برداشت‌ها در بالادست نیز باید کنترل شود؛ هم در حوزه مارون، هم در حوزه بالادست کارون و هم در حوزه بالادست کرخه.

حذف کشت تابستانی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به شهرهایی که کمبود آب دارند، اشاره کرد و گفت: در هندیجان، بهبهان، رامهرمز، رامشیر، امیدیه، ماهشهر و به ویژه شادگان کمبود آب شدید وجود دارد. به نحوی که اجازه کشت تابستانی به کشاورزان این شهرها داده نمی‌شود.چنگلوایی اضافه کرد: این در حالی است که در بالادست حوزه کرخه ۵۷۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت صورت می‌گیرد که کشاورزان خوزستانی باید تاوان آن را پس بدهند.

ایجاد شهرک‌های کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ایجاد شهرک‌های کشاورزی در استان اشاره کرد و افزود: هنگامی که شهرک‌های کشاورزی ساخته شوند، زنجیره تولید ایجاد می‌شود و ارزش افزوده بالا می‌رود. به این ترتیب کیفیت محصول بالا می‌رود و بازار سامان می‌یابد و از ورود دلال‌ها و نوسان قیمت جلوگیری  می‌شود.چنگلوایی اضافه کرد: ما در ۱۵ شهرستان استان و در هر شهرستان ۴ نقطه واجد شرایط احداث شهرک‌های کشاورزی را شناسایی کرده ایم.وی گفت: بعضی از شهرستان‌ها در زمینه شیلات استعداد دارند، بعضی در زمینه زراعت و برخی در باغبانی.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: متناسب با شرایطی اقلیمی هر شهرستان، قرار شده هم شهرک‌های گلخانه ای، هم شهرک‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی و هم شهرک‌هایی که مناسب صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما باشند، ایجاد شوند.چنگلوایی گفت: این شهرستان‌ها که هر کدام یکی دو شهرستان را به عنوان اقماری در کنار خود دارند، به نوعی همه استان را زیر پوشش قرار می‌دهند.این مسئول از صدور مجوز آب برای ۵ شهرک کشاورزی استان خبر داد و گفت: در این میان دزفول و شوشتر مجوز آب را دارند و زیرساخت‌های مربوط برای ساخت شهرک کشاورزی در آنها آماده شده است.

زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی ساخته شد
چنگلوایی ادامه داد: شهرک گلخانه‌ای شوشتر و دزفول و شهرک گاومیش داری کارون، پیش از این اعتبارشان پرداخت شده و زیرساخت‌ها آماده شده است و در حال حاضر باید وارد مرحله تامین زیرساخت‌های تکمیلی  شویم.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش از این یک تفاهم نامه توسط استاندار وقت با شرکت ساخت شهرک‌های کشاورزی امضا شد که زمان حال را هم شامل می‌شود. طبق این تفاهم نامه ۳۰ درصد اعتبار را شرکت مذکور و ۷۰ درصد را استان می‌پردازد.وی تاکید کرد: قرار است اعتبار اجرای کار هم از ردیف اعتباری استانی و هم از ردیف‌های هفتگانه ملی تامین شود.

گزارش از: سمیه تیاری
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.