استاندار در آبادان: پالایشگاه آبادان نوسازی می شود/ حجم صادرات منطقه آزاد اروند کمتر از پایانه چزابه است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان منطقه آزاد اروند را از ظرفیت های مهم توسعه همه جانبه شهرستان های آبادان و خرمشهر دانست و گفت:دولت به برطرف کردن عقب ماندگی این دو شهرستان مصمم است.

غلامرضا شریعتی دوشنبه شب در نشست بررسی مشکلات تجارت و بارزگانی در بندر آبادان،افزود:آبادان به لحاظ راهبردی از شهرستان های مهم استان خوزستان در بخش های اقتصادی، سیاسی کشاورزی، تجارت، شیلات ، هنر و ورزش است که پس از جنگ تحمیلی علی رغم اقدامات فراوان دولت های پیشین، به داشته های قبل از جنگ نیز نرسید.
وی با تجلیل از رشادت های مردم آبادان و خرمشهر در سال های دفاع مقدس و تقدیم چهار هزار و ۲۰۰ شهید، به آوارگی مردم در دوران جنگ اشاره کرد و اظهار داشت:نیاز توسعه همه جانبه شهرستان آبادان احساس می شود.
شریعتی، فلسفه تشکیل و گسترش محدوده منطقه آزاد اروند را اعلام پیام امنیت در جامعه و کشور به ویژه در نقطه صفر مرزی دانست و بیان داشت:دولت تدبیر و امید با توسعه منطقه آزاد اروند به تمام شهر آبادان فضا و پتانسیل لازم را برای توسعه همه جانبه این شهر و رفع عقب ماندگی چندین ساله آن مهیا کرد.
وی اظهار داشت:با موافقت گمرک ایران گیت ها موقت در ابتدای محدوده منطقه آزاد اروند نصب شده و بزودی فعالیت گمرک ایران در این گیت ها آغاز شده و حاکمیت منطقه آزاد بر منطقه بیشتر می شود و امکان ارائه خدمات اجتماعی و رفاهی به مردم بیشتر خواهد شد.
استاندار خوزستان اظهار داشت:با اعمال حاکمیت منطقه آزاد اروند عملا بحث ته لنجی و تخلیه بار در این منطقه برطرف شده و بازرگانان با توجه به قوانین موجود در مناطق آزاد می توانند اقدام به واردات و صادرات کالا کنند.
شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید داخل گفت:با تاکید مقام معظم رهبری، دولت در راستای فعال سازی کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی گام های مهمی برداشته است.
وی افزود:توسعه با واردات محقق نمی شود بلکه توجه به تولیدات داخل و بهرگیری از توان متخصصان داخلی می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، صادرات کالاهای داخلی را نیز رونق بخشد.
*** دولت ملزم به اجرای ۵۵۰ هزار هکتار از طرح کشاروزی مقام معظم رهبری است
استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنانش، طرح کشاورزی موسوم به طرح مقام معظم رهبری را ۸۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت:دولت تدبیر و امید اجرای ۵۵۰ هزار هکتار از این طرح را برعهده گرفته است.
وی اظهار داشت:۳۰۰ هزار هکتار از این طرح هم اکنون انجام شده و ۲۰۰ هزار هکتار نیز در حال اجرا است.
شریعتی گفت:به منظور احیاء زمین های کشاورزی شبه جزیره آبادان و جلوگیری از پیش روی آب دریا به رودخانه بهمنشیر مناقصه احداث سد تنظیمی در این رودخانه بزودی اعلام شده و پس از طی مراحل قانونی و انتخاب پیمانکار عملیات اجرای آن آغاز می شود.
*** بازسازی پالایشگاه آبادان با مشارکت سرمایه گذار خارجی
استاندار خوزستان پالایشگاه آبادان را نماد ورود صنعت به کشور دانست و گفت:بازسازی کامل پالایشگاه آبادان، بزودی با مشارکت سرمایه گذار خارجی آغاز می شود.
وی اظهار داشت:پالایشگاه آبادان به لحاظ استفاده از تکنولوژی قدیمی سالیانه دو میلیارد دلار زیاندهی دارد.
شریعتی افزود:بنا به گفته وزیر نفت طراحی فاز دوم پالایشگاه به اتمام رسیده و با آغاز عملیات اجرایی آن علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش تولید این پالایشگاه به سود دهی مناسب می رسد.
*** فرماندار آبادان:افزایش ۲۰درصدی جمیعت در شهرستان
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نیز در این جلسه گفت:با توجه به برنامه های راهبردی برای توسعه همه جانبه شهرستان آبادان هم اکنون شاهد افزایش ۲۰درصدی جمعیت در شهرستان هستیم.
عزیزالله شهبازی افزود: آبادان یکی از شهرستان های راهبردی کشور است که با ۳۴۷ هزار نفر جمعیت دارای سه شهر و ۵۷ روستا است که سه نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.
وی اظهار داشت:بزرگترین سایت پرورش میگو با پنج هزار هکتار در چوئبده قرار دارد که هم اکنون یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن آماده زیر کشت میگو است.
شهبازی به وجود دو شهرک صنعتی در شهرستان آبادان اشاره کرد و افزود:برخی از واحدهای این دو شهرک در سال های گذشته بدلیل اعمال تحریم ها و مقرارات از چرخه تولید خارج شد که با تلاش صورت گرفته در دولت تدبیر و امید ۱۱ واحد هم اکنون به چرخه تولید بازگشتند.
فرماندار آبادان، صدور مجوز واردات کالا در دو بندر اروندکنار و چوئبده را خواستار شد و اظهار داشت:محدوده کم بندر آبادان باعث بروز مشکلاتی شده که نیاز است برای توسعه این بندر مکانی تعریف شود.
استاندار خوزستان در سفر یک روزه خود از تاسیسات بندر آبادان و شهر بندری چوئبده دیدن کرد.

حجم صادرات منطقه آزاد اروند کمتر از پایانه چزابه است/ دلخوشی منطقه آزاد به درآمد واردات

استاندار خوزستان گفت: جای سؤال دارد که حجم صادرات منطقه آزاد اروند کمتر از پایانه چزابه است و این مجموعه تنها به درآمدی که از محل واردات دارد دل خوش کرده است.

غلام‌رضا شریعتی ظهر امروز، در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی که با حضور مدیران حوزه اقتصاد و صادرات استان در محل سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد با بیان اینکه باید بتوانیم به میزان حجم صادراتی که به کشور عراق داریم شرایط صادرات به کشور‌های دیگر را نیز مهیا کنیم، اظهار کرد: استان خوزستان به لحاظ جغرافیایی از مزیت‌های خوبی برخوردار است که می‌طلبد فعالان اقتصادی از این مزیت‌ها به نفع اقتصاد استان و تقویت بخش خصوصی استفاده کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه عملکرد برخی دستگاه‌ها در حوزه اقتصاد با شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل آن همخوانی ندارد، افزود: شعار اقتصاد مقاومتی شعاری است که اراده حاکمیت در آن است و باید تمام امکانات تولید داخلی را برای توسعه آن به کار گرفت.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه بحث بیکاری از دغدغه‌های مهم جوانان استان است، تصریح کرد: برای رفع این معضل در استان نباید منتظر معجره بود بلکه باید تمام امکانات تولید و بخش خصوصی را در این خصوص به کار گرفت.

شریعتی با گلایه از اجرایی نشدن برخی مصوبات در بخش خصوصی گفت: اگر بنا باشد کلی برای جلسات وقت بگذاریم اما نتیجه جلسات ضمانت اجرایی نداشته باشد بهتر است با این جلسات وقت خودمان را هدر ندهیم و هزینه‌ای برای دولت ایجاد نکنیم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم به سمت رشد و توسعه تولید ملی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی پیش برویم انتظار می‌رود دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تعامل دوجانیه و تنگاتنگ داشته باشند.

شریعتی با اشاره به شرایط خوب برخی استان‌ها در حوزه‌های مختلف و به خصوص اقتصادی بیان کرد: اگر استان‌هایی مثل اصفهان، آذربایجان، و… به شرایطی در حد نام خود رسیده‌اند به این دلیل است که فعل خواستن را صرف کرده‌اند.

وی با ابراز خرسندی از حجم صادرات از مرز چزابه گفت: جای سؤال دارد چرا برخی از مصوبات مربوط به پایانه مرزی چزابه در حد مصوبه باقی مانده و اجرایی نشده است.

شریعتی تاکید کرد: مصوبات دولتی و بخش خصوصی باید متولی داشته باشد و چنانچه دستگاهی یا مدیری آن‌ها را اجرا نکند یا مانع اجرایی شدن آن بشود از آن مدیر توضیح می‌خواهم و در این مورد هیچ گذشتی نمی‌کنم.

وی افزود: مدیرانی که در این زمینه حاضر به همکاری نشوند و از انجام هر گونه تلاشی دریغ کنند از ادامه کار با آن‌ها معذوریم و تصمیمات جدیدی گرفته خواهد شد.

شریعتی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلسه عنوان کرد: باید شرایط را به گونه‌ای تسهیل کنیم که بخش خصوصی نقش محوری را در اقتصاد استان ایفا کند.

وی در خصوص بحث حمل و نقل در پایانه مرزی چزابه از سازمان پایانه‌ها و حمل و نقل استان درخواست کرد مسائل و مشکلات پایانه چزابه را پیگیری کرده و گزارش ارائه دهد.

شریعتی با ابراز تاسف از نحوه عملکرد منطقه آزاد اروند گفت: جای سؤال دارد که حجم صادرات منطقه آزاد اروند کمتر از پایانه چزابه است و این به این دلیل است که به درآمدی که از محل واردات دارد دل خوش کرده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تسهیل شرایط برای بخش خصوصی سبب توسعه صادرات، رفع موانع تولید، تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصاد استان خواهد شد.

شریعتی با بیان اینکه بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در استان مربوط به بخش دولتی است و باید این میزان در بخش خصوصی تقویت شود، تاکید کرد: یکی از ملاک‌های سنجش بنده برای فرمانداران توانایی آن‌ها در میزان جذب سرمایه‌گدار بخش خصوصی است.

وی یادآور شد: خوزستان متناسب با فرهنگ‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود فرصت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی دارد که انتظار می‌رود با اصلاح برخی شرایط از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه صادرات در کنار حمایت از بخش خصوصی و تولیدکننده بخش خصوصی سبب خیز خوبی در استان خواهد شد که انتظار می‌رود این مهم با همدلی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.