۸۰ روز گذشت؛ سیل‌زدگان هنوز خسارت نگرفته‌اند/ آقای مدیرکل: چیزی ابلاغ نشده است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: دست‌کاری‌های انسانی طبیعت در جنوب‌غرب ایران بحرانی ایجاد کرد که ٢٠٠هزار هکتار زمین کشاورزی را نابود، ٧هزار نفر را یک هفته آواره، هزار رأس دام را ناپدید و یک پل را تخریب کرد. با این حال تاکنون هیچ خسارتی به آسیب‌دیدگان و خسارت‌دیدگان پرداخت نشده است.
سیلاب در ۳ شهر خوزستان، ٢٠٠هزار هکتار از اراضی کشاورزی را نابود کرد. دلیل وقوع این سیلاب باز کردن دریچه‌های سد «دز» در شمال استان به دلیل افزایش حجم آب پشت این سد اعلام شد.
بحران سیل ۲۶ فروردین باعث شد مردم خانه‌های خود را ترک کنند و در نقاط امن ساکن شوند. اسکان سیل‌زدگان در شهرستان دزفول تقریبا ۳‌هزار نفر، در شوش در منطقه آهودشت ۲۵۰۰ نفر و در اندیمشک حدود ١۵٠٠ تا ٢ هزار نفر گزارش شده است. همچنین بر اثر سرعت آب، پل مسیر غرب و شرق منطقه شعیبیه قطع شد.

٧٣ روستا درگیر سیلاب
بنا به گزارش ستاد مدیریت بحران استان خوزستان، در مجموع پیش‌بینی می‌شد ٧٣ روستا درگیر سیلاب شوند، بر همین اساس درخواست تخلیه ۴ روستا در اندیمشک، ١٢ روستا در دزفول، ١٩ روستا در شوش، ٣۴ روستا در شوشتر و ۴ روستا در اهواز داده شد؛ البته در ‌‌نهایت در اندیمشک ۴ روستا، دزفول ۷ روستا، در شوش ٩ روستا و در شوشتر ۶ روستا به زیر آب رفتند و بسیاری از روستا‌ها در محاصره سیلاب قرار گرفتند.

تخریب نهرهای قدیمی
اهالی بخش شعیبیه از توابع شهرستان شوشتر می‌گویند تخریب نهرهای قدیمی و طبیعی توسط شرکت نیشکر باعث شد آب از مسیر اصلی خود منحرف شود و روستاهای این بخش را به زیر آب ببرد.
نهرهای طبیعی این منطقه موسوم به «صباب» بودند که در دهه گذشته توسط این شرکت مسدود شدند و حالا تبعات این دست‌کاری طبیعت به‌صورت سیلاب خود را نشان داد.
ساکنان شعیبیه می‌گویند مسیرهای طبیعی انحراف آب ناشی از طغیان رودخانه دز در غرب شعیبیه به‌وسیله اقدامات شرکت توسعه نیشکر، سال‌ها پیش تخریب شده و این شرکت با ایجاد سیل‌بندهای خاکی و بتنی عملاً سیلاب را به سمت مزارع مردم منطقه منحرف کرده است.
مردم روستاهای مجاور طرح توسعه نیشکر، شاهد انحراف سیلاب به سمت زمین‌های کشاورزی خود بودند که این امر آن‌ها را غافلگیر کرد.
سیلاب به کانال بتنی و سیل‌بند ساخته شده توسط شرکت توسعه نیشکر که در مقابل روستا‌ها واقع شده، برخورد کرد و به سمت روستاهای غرب شعیبیه منحرف شد.
به گفته کشاورزان شعیبیه، وجود صباب همواره تکیه‌گاه خوبی برای اهالی روستا بود که بتوانند از بلایای سیلاب در امان بمانند.

هنوز این مسأله را بررسی نکرده‌ایم
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان درباره ادعای مردم شعیبیه مبنی بر مقصر بودن کانال بتونی شرکت نیشکر امام خمینی(ره) در انحراف مسیر سیلاب و ورود آن به روستا‌ها و مزارع این بخش می‌گوید: هنوز این مسأله را بررسی نکرده‌ایم اما در صورت دریافت شکایت از اهالی روستا و اثبات این مسأله که آن کانال عامل بحران بوده، به این شکایت رسیدگی می‌کنیم.
«هاشم بالدی» همچنین با بیان اینکه شکی نیست هوا‌شناسی خوزستان تجهیزات و امکانات کافی برای پیش‌بینی ندارد و نمی‌تواند به‌صورت دقیق شرایط را اعلام کند، می‌افزاید: برای نمونه، تعطیلی ٢۵ فروردین به دلیل بارندگی بود که هیچ‌گونه بارشی اتفاق نیفتاد.

اعتبار خاصی برای بیمه داده نشد
مدیرکل جهادکشاورزی خوزستان درباره خسارت‌های واردشده به کشاورزی و دامداری استان به همشهری می‌گوید: ۲۵۲ هزار هکتار از اراضی به همراه ۴۲۰۰ راس دام و ۱۰ هزار هکتار از باغ‌های استان در پی سیل و تگرگ و توفان امسال خسارت دیده‌اند که این خسارات بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان برآورد شده‌اند.
«کیخسرو چنگلوایی» ادامه می‌دهد: پس از وقوع سیل اخیر در خوزستان، مسئولان بیمه در مناطق خسارت‌دیده حاضر شدند و برآوردهای اولیه خسارت‌ها را انجام دادند. قطعا عزم جدید برای جبران خسارت وجود دارد اما متأسفانه تاکنون اعتبار خاصی در این باره داده نشده است.
چنگلوایی می‌افزاید: متوسط پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی و دامداری در سطح استان‌های کشور حدود ۳۸ درصد است و خوزستان با آمار ۷۰ درصدی تقریبا دو برابر متوسط کشوری پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی را دارد.

چیزی ابلاغ نشده است
مدیرکل جهادکشاورزی خوزستان ادامه می‌دهد: خوشبختانه بخشی از محصولات و واحدهای خسارت‌دیده خوزستان بیمه بودند و بخش دیگر هم که زیر پوشش نبودند، به دلیل عدم پوشش بیمه‌ها بر برخی محصولات یا عدم اقدام کشاورزان و دامداران بوده است.
وی می‌گوید: در سفر «اسماعیل نجار»، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، برای کمک به آن دسته از کشاورزان که محصولاتشان شامل بیمه بوده، قول‌های مساعد داده شده است اما برای آن دسته از کشاورزان که محصولات خود را بیمه نکرده‌اند، چیزی ابلاغ نشده است.
چنگلوایی اضافه می‌کند: با وجود پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت‌گرفته هنوز هیچ گونه مبلغی بابت خسارات واردشده به کشاورزان پرداخت نشده که علت اصلی آن مشکلات مالی دولت است. با این حال اراضی خسارت‌دیده که زیرپوشش صندوق بیمه کشاورزی بوده تا حدودی جبران می‌شود ولی تاکنون نیز از سوی صندوق بیمه، پرداختی صورت نگرفته است.

  روزگار سخت کشاورزان
از زمان وقوع سیلاب تاکنون نزدیک به ۸۰ روز می‌گذرد و آسیب‌دیدگان شهرهای دزفول، شوش، شوشتر و اهواز هنوز خسارتی از دولت دریافت نکرده‌اند.
برخی منابع محلی از کوچ اهالی روستاهای منطقه آهودشت شوش به حاشیه شهر اهواز خبر داده‌اند. زندگی این مردم مبتنی بر کشاورزی است و به لحاظ اقتصادی ‌اکنون در شرایط دشواری به سر می‌برند.

گزارش از/ قاسم منصورآل‌کثیر
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.