کودکان خوزستانی در انتظار جشن بزرگ گرگیعان

عصر جنوب-  جشن گرگیعان سنتی کودکانه فردا شب (دوشنبه) در اهواز و شهرهای دیگر استان همزمان با میلاد امام حسین مجتبی(ع) برپا می شود.

مسئول هماهنگی جشن گرگیعان

اظهار کرد: جشن گرگیعان امسال در اهواز در منطقه سید خلف برگزار می شود و کودکان مسیر سید خلف تا نمایشگاه بین الملل اهواز را سنگ زنان با شعر و دعاخوانی طی می کنند. در نمایشگاه نیز به شکل ویژه از کودکان پذیرایی و برنامه های متنوع کودکانه برگزار می شود.

قاسم منصور آل کثیر توضیح داد: خوشبختانه استقبال مردم در شهرستان های مختلف طی سال های گذشته بسیار خوب بود و امسال همزمان مراسم گرگیعان طبق هماهنگی های انجام شده در شهرهای اهواز، خرمشهر، شادگان، کوت عبدالله، رامهرمز، شوش، حمیدیه، گمبوعه، شیبان، ملاثانی، (شبیشه)، ماهشهر، سربندر و تعدادی از روستاهای برخی شهرستان ها برگزار می شود.

وی افزود: در این مراسم کودکان همزمان با میلاد امام حسن کریم اهل بیت(ع) پس از افطار به کوچه‌ها می روند و کیسه بر گردن، سنگ زنان با خواندن شعر به در منازل همسایه ها می روند و شیرینی می گیرند.

آل کثیر گفت: اشعاری که در این مراسم خوانده می شود شامل گرگیعان و گرگیعان الله ایخلی الرضعان ( گرگیعان و گرگیعان، خداوند اطفال شما را نگهدارد)، ما جینه یا ماجینه حل الچیس و انطینا (ما آمدیم و ما آمدیم و کیسه را باز کن و به ما هدیه بدهید) و… است.

مسئول هماهنگی جشن گرگیعان اضافه کرد: مقرر شده به تعداد نزدیک به هزار کودک هدایایی به رسم یادبود اهدا شود. مراسم شعرخوانی و پذیرایی از کودکان نیز در برنامه کاریمان وجود دارد.

آل کثیر گفت: امسال برای نخستین بار در اهواز جشن گرگیعان را در فضای آزاد برگزار می کنیم. مقرر شده این مراسم از انتهای منطقه سید خلف شروع شود و تا نمایشگاه بین الملل که در آن نمایشگاه قرآن است منتهی می‌شود.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که استقبال بسیار خوبی از این مراسم آئینی مذهبی صورت گیرد و از شرکت کنندگان در مراسم می خواهیم تا جایی که امکان دارد از وسایل نقلیه شخصی برای آمدن به جشن استفاده نکنند یا حتما وسایل نقلیه را در پارکینگ جنب میدان سید خلف بگذارند. مسیر باید باز باشد تا خانواده ها و کودکان به خوبی مناسک این جشن را به جا بیاورند.

آل کثیر با اشاره به جشن گرگیعان در دیگر شهرها گفت: مسیرهای انتخاب شده برای شهرهای دیگر همچون آبادان، خرمشهر، شوش، گمبوعه، شیبان، شبیشه، ماهشهر، سربندر، کوت عبدالله، حمیدیه، رامهرمز، هویزه و چند روستای دیگر که هر کدام در شهرهای خود اطلاع رسانی کردند.

به گزارش مهر، گرگیعان یکی از سنت های قدیمی استان است که توسط کودکان در نیمه ماه مبارک رمضان و همزمان با میلاد امام حسن(ع) برگزار می شود که در سال های اخیر با استقبال پرشوری از جانب کودکان و خانواده ها مواجه شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.