بانک اطلاعاتی بیماران سرطانی خوزستان ایجاد می‌شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس مرکز تحقیقات سرطان و آلاینده‌های محیطی و نفتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به را‌ه‌اندازی کلینیک چندتخصصی سرطان در بیمارستان امام خمینی(ره) به همت این مرکز، از برنامه برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی در ارتباط با بیماران سرطانی استان خبر داد.

دکتر عبدالحسن طلایی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: عمده محورهای فعالیت امسال این مرکز تحقیقاتی، انجام پروپوزال‌های اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان با در اختیار گذاشتن امکانات برای آن‌ها است.

وی افزود: همچنین ارتقاء توانمندی مرکز از رویکردهای دیگر است که در این راستا راه‌اندازی یک بانک اطلاعاتی مهم‌ترین اولویت مرکز در سال جاری است؛ در این بانک اطلاعاتی، داده‌های مربوط به بیماران سرطانی خوزستان جمع‌آوری می‌شود و مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان و آلاینده‌های محیطی و نفتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ارائه راهکارهای خدماتی را از دیگر رویکردهای این مرکز در سال جاری عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین کار در این بخش ارائه راهکارهای بیماریابی در مناطق شایع استان است؛ در این راستا کارگروه‌هایی تشکیل شده‌اند که امسال برای کسب نتیجه مطلوب‌تر تغییراتی در این کارگروه‌ها ایجاد شد.

طلایی‌زاده ادامه داد:  همچنین از دیگر اولویت‌های امسال مرکز تحقیقاتی، ایجاد یک بیوبانک از نمونه‌های خونی، نسجی و ژنتیکی بیماران سرطانی استان است که بتوان از آن‌ها برای تحقیقات استفاده کرد.

وی تصریح کرد: کار جدیدی که امسال انجام شد، افتتاح کلینیک چندتخصصی سرطان در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز برای بیماران سرطانی صعب‌العلاج بوده است و بیمارانی که برای ادامه پروسه درمانی مستأصل هستند و با مشکل مواجه شده‌اند به این کلینیک ارجاع داده می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان و آلاینده‌های محیطی و نفتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در خصوص طریقه کار این کلینیک توضیح داد: چندین پزشک متخصص در زمینه‌های مختلف اعم از جراح سرطان، شیمی‌درمانی سرطان، پرتودرمانی سرطان، پاتولوژی، رادیولوژی، گوارش و … در این مرکز حضور دارند و برای درمان یک بیمار صعب‌العلاج تصمیم بهینه اتخاذ می‌کنند؛ این رویکرد اقدام بسیار مهم و نادری است که به همت مرکز تحقیقات سرطان به انجام رسیده است.

طلایی‌زاده با بیان این‌که اغلب پژوهشگران تنها برای تحقیق درباره یک طرح تحقیقاتی وارد مرکز شده و پس از اتمام آن، مرکز را ترک می‌کنند، گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص که بتواند به‌صورت ثابت در این مرکز به کار تحقیقات بپردازد از چالش‌های کنونی این مرکز است چراکه یکی از اولویت‌های امسال سامان‌دهی سطح موارد سرطان در استان است که برای تحقق این هدف به نیروی انسانی کافی نیاز است.

وی افزود: همچنین انتظار داریم مجوز ردیف استخدامی برای مرکز صادر شود چراکه در حال حاضر امکان استخدام و به‌کارگیری نیروی تخصصی در مرکز وجود ندارد؛ به عبارت دیگر از لحاظ بودجه و تجهیزات کمبود چندانی وجود ندارد اما نیروی انسانی که بتواند از این امکانات به‌طور بهینه استفاده کند در اختیار مرکز نیست.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.